Min fru har fått olika förslag för att arbeta med filmproduktion (antingen tekniker, editor, producent, etc) och hon älskar film och ser sig själv göra det här och förhoppningsvis växer bolaget etc etc.
Jag som hennes make, registrerad svensk (hon har uppehållstillstånd), ekonomiintresserad och gärna stöttande till min fantasiska frus aspirationer tog på mig att vara CFO i hennes bolag då hon nämde det på skämt.
Hur som helst, för att starta ett aktiebolag i Sverige krävs:
25kkr - här antar jag man får använda dem för att köpa hjälpmedel/liknande momsfritt som i det här fallet skrivare, ny dator med respektabel processor, prenumerationer på div. filmskapandeprogram. Stämmer det? Hur bevisar man att denna datorn är köpt på företaget som inte finns för vi har inte betalat de 25kkr än?
Hur mycket kostar det att outsourca redovisning per år? För om jag förstått det rätt så är de stora skillnaderna mellan EF och AB att i EF kan man bli återbetalningsskyldig och i AB kan man gå i konkurs samt att man måste ha ett auktoriserat bokslut och redovisning?
Hur många uppdrag tycker ni man ska ta på sig, intäktskrav i pris/kostnad, innan ett AB är att föredra baserat på kostnaden och arbetet kring bokslut, redovisning, etc?
Både jag och min fru arbetar heltid som dataanalytiker och vi anser att vi
Du får spendera halva kapitalet, dvs 12.5tkr, innan Bolagsverket blir sura.
Räkna med 1500-2500 per månad för all bokföring inkl. bokslut.
Jag tycker inte att det finns några vettiga skäl att ha enskild firma nu när kapitalkravet är så lågt. Med en enskild firma ansvarar du personligen med din privata ekonomi för det företaget för.
Tycker du ska testa göra det själv. Inte svårt, du kan redan leka lite med ett gratis konto och testföretag på t.ex Bokio. Jag gjorde t.o.m min årsredovisning själv detta året via årsredovisning online. Är du ekonomiintresserad så blir det inte så jobbigt. Dessutom får du mycket bra koll på siffrorna och alla transaktioner som sker i bolaget.
Gör du detta så räkna med ca 2500:-/år för bokföringsprogrammet och 1500:-/år för årsredovisning + inkomst deklaration via årsredovisning online.
Det är nu du kan göra fel då det inte är så stora summor Du kan lära dig det mesta genom att vara med i en FB-grupp, köpa en bok om bokföring i AB eller google. Bok sparar nog dig mest tid men du blir av med ett par 100-lappar. T.ex: Bokföring – handboken för alla som bokför
Bokio har dessutom många färdiga mallar för att bokföra diverse saker, de ingår när du bara kör ett test-företag annars är det en premiumfunktion (2500:-/år).
Vad är det värsta som kan hända? Att du inte fixar det och att du måste outsource det efter 6 mån. Hur stor är risken att det händer? Det handlar inte om att bygga en månraket utan bara att göra lite debet/kredit
Jag också är i processen att starta eget och har en följdfråga till trådskaparens första punkt. Om det är nu så att man inte kan spendera mer än hälften av kapitalet (12.5k) och man behöver köpa exempelvis en dator som kostar mer än 12.5k, vad är lämpligaste sättet att föra in extra kapital in i aktiebolaget för att kunna bekosta eventuella utgifter i början som överstiger gränsvärdet av 12.5k?
Du får köpa en dator för 25.000 direkt om du vill.
Tillgångarna behöver vara över 12.500, men det finns ingenting som säger att aktiekapitalet eller tillgångarna måste vara i kontanter. Man behöver inte ens ha 25.000 i kontanter för att starta ett AB, du kan stoppa in en dator som aktiekapital från start. Förutsatt att den är värd mer än 25.000.
Köper du en dator för 25.000 och skriver av den på säg 5 år (5000/år) så kommer dina tillgångar vara 20.000 år 2.
Däremot kan man nog inte köpa saker för 25.000 som skrivs av direkt.
Tror dock man får vissa utmaningar med att ordna fram ett bankintyg på föreslaget sätt, men annars har du i sak rätt. Viktigaste är att det finns ett värde i bolaget som är mer än halva aktiekapitalet kvar. (sen kan man ha åsikter om 25kkr gränsen för AB för det är extremt lite pengar kvar till likvidation av bolaget när halva kapitalet är förbrukat o.s.v. om det skulle sluta där…)
Ja, jag tror absolut detta är bökigare än att ha pengar på ett konto också! Men det ska gå, om man orkar krångla
När jag startade mitt AB var gränsen 50k, direkt när jag fått signat mitt första konsultavtal shoppade jag dator och utrustning för 40k, då jag behövde detta för att kunna utföra jobbet.
Att börja köpa dyra prylar före man har ett avtal eller ett sätt man vet nästintill helt säkert att man kommer tjäna pengar på hade jag nog avrått ifrån med ett så lågt aktiekapital som 25.000 för att undvika problem med 12500kr gränsen, isåfall hade jag nog hellre sett att man höjer aktiekapitalet till 50.000 så man har lite mer spelrum.
Du kan göra ett kortfristigt lån från ägare til AB om du tror du kan betala tillbaka inom 12 mån, annars får du se det som ett långfristigt. Ingen större skillnad tror jag men har aldrig själv gjort ett långfristigt lån till mitt AB så jag har inte kollat exakta detaljer.
Enkelt att bokföra. Du trycker in pengar på företagskontot och sedan bokför du bara:
1930 Bankkonto - Debit 30.000
2893 Skuld till närstående - Kredit 30.000
Så var det klart. Bara att “vända” bokningen sen när du vill betala tillbaka. Du behöver inte betala tillbaka allt på en gång utan bara den summan du kan åt gången. Skulden ligger ju på konto 2893.
Du får kolla exakta bokföringkonto för ditt system men det brukar vara dessa.
Jag tänkte föreslå detta, men ångrade mig för jag tror det blir fel. I och med att detta kommer bokföras som en skuld så kommer det inte lösa problemet. Ett lån ökar inte bolagets tillgångar.
Aktiekapital 25k
Lån 25k
Inköp av prylar som inte räknas som tillgångar: 25k
Då har bolaget helt plötsligt tillgångar på 50k - 25k (prylar) - 25k (lån) = 0kr, alltså under gränsen för 12.5k.
Jag kan såklart ha fel i detta, men regeln med att man måste ha kvar halva aktiekapitalet är väl att man faktiskt måste ha nettotillgångar i bolaget. Ett lån är inte en tillgång, utan en skuld., även om det står 25.000 på kontot i detta scenariot.
Det verkar som att man får tillföra kapital till bolaget i form av lån ifall bolaget har behov av pengar (som i detta fallet).
Annars hade det ju varit problem för vilket bolag som helst att få in kapital och köpa maskiner. Att de kommer från ägaren spelar ingen större roll så länge man inte tar ut oskälig ränta (enklast kanske är att strunta i ränta om man vill göra det lätt för sig).
Jag blev faktiskt ganska osäker själv när du skrev det men som jag tolkar de olika artiklarna så bör det vara lugnt att låna till sitt egna AB.
I balansrapporten har man ju oftast en rubrik som är “Eget kapital och skulder”. Sedan brukar det oftast vara en “Eget Kapital” del och en “Skulder” del. Frågan är om det bara gäller “Eget kapital” delen som inte får vara under 1/2 aktiekapitalet. För skulder är väl egentligen inget problem så länge du inte behöver betala dem