Inköp inför bolagsstart

Hej!
Undrar om någon kan ge ett enkelt svar på en fråga jag diskuterat med en redovisningsbyrå. Jag håller på att starta ett eget IT-bolag (AB) och behöver köpa en dator / telefon till detta. Visst borde jag kunna köpa detta avdragsgillt på företaget? När kan detta göras i sådant fall, är det när jag fått organisationsnummer?

Byrån jag diskuterade med menar att det blir lite konstigt att handla innan företaget dragit in några pengar, eftersom det då innebär att bolaget ligger minus ekonomiskt under en period. Men samtidigt kan jag ju inte börja arbeta utan en dator och slipper ju gärna momsen… Kände inte att jag fick ett rakt svar av dem riktigt, men tänker att det ju måste vara en extremt vanlig situation vid en uppstart? Eller köper folk grejerna privat utan avdrag?

Tack på förhand!

Enklast är att köpa för max halva aktiekapitalet. AB är ju den juridiska part som behöver göra inköpet. Börjar ju bli problematiskt nuförtiden när aktiekapitalet är så lågt och prylar börjar bli dyra. Starta med t.ex. 50.000 i aktiekapital och ta mobilen på abbonemanget (avbetalning) så får du in en dator också.

1 gillning

Nu var det rätt länge sen ja startade något från noll så där!
Men alla bolag ja startat eller varit del av har vi ju gått in med visst eget kapital eller skaffat en checkkredit från start ,sen är det ju bara handla på ,behövs ju mycke grejer vid en start!
Brukar gå en stund sen hör revisorn eller skattemyndigheten av sig o undrar när man ska börja tjäna in pengar och betala in moms!
Staten är sällan sugen “bara” betala ut moms pengar !
Köpte en nyare grävmaskin på min ena firma fast ja redan hade en annan och rätt dåligt med jobb just då! Där blev det nej från revisorn så fick lov köpa den privat, löste sig lite senare dock!
Rätt surt när det var mycke pengar ligga ute med!

Vad är detta för revisor? Detta är ju småkrafs, så strunta i rådet. LYSA gick back 27 miljoner år 2021 ser jag, så du är i gott sällskap…

1 gillning

Jag startade mitt bolag 2019 och hade samma “problem” som du.
Det jag gjorde va att vänta tills jag fick ett uppdrag och sen shoppade jag dator + utrustning för 40k av mitt aktiekapital på 50k.

I och med att utrustningen var tillräckligt dyr och det gjordes avskrivningar på 3 år på detta så sjönk aktiekapitalet aldrig under hälften och var pga det inte ett problem, sen blev första fakturan betald efter 2 månader så va det aldrig några problem.

Hade jag startat ett nytt bolag idag hade jag också även nu stoppat in 50k aktiekapital istället för 25k.
25k räcker inte ens till en dator för mig.

Det ska inte vara några problem. Jag sålde mina gamla verktyg i mitt garage till firman.

Så köp den privat, och sälj för samma pengar till ditt bolag. Bokför på ditt avräkningskonto, så kan du ta ut pengarna när det finns stålar.

2 gillningar

Vad är problemet? När det är dags för första bokslutet har bolaget tjänat pengar och då uppstår aldrig problemet med ett till hälften förbrukat aktiekapital.

Skulle underskottet kvarstå är det kanske så att du inte skall driva ett AB.

Förbrukat halva aktiekapitalet gäller väl inte pengar på kontot eller inte utan värdet som finns i företaget. En dator har ju oxå ett värde.

Köper man en dator för under 24 150 kr är det en förbrukningsinventarie och man bokför beloppet direkt som en kostnad.

Är det däremot en “värstingdator” som kostar mer bokförs den som en inventarie, helt rätt.

1 gillning

Datorn i sig behöver inte kosta mer än 24 150.

Gör man en (1!) beställning på dator + skärmar + mus + tangentbord exempelvis och det uppgår till minst 24 150 för allt så får man göra avskrivningar också. Specialregel när det kommer till datorer och kringutrustning, kanske gäller för fler saker.

Vad jag förstått är det lite tvärt om.
Kostar den över ett halvt pbb måste man skriva av på x år.
Kostar den mindre kan man (men måste inte) dra den som kostnad direkt.

Men huvudfrågan:
Antigen lånar du in pengar privat (det gjorde jag), eller använder du dig av max halva aktiekapitalet, eller lånar på annat håll.

Det måste man inte det heller, en annan undantagsregel för IT konsulter när det kommer till datorer, och eventuellt andra yrken också!

Har inte exakt koll, men det kan gå som förbrukning. En dator idag är ju slut efter ett år….(något överdrivet)

När jag startade jag mitt AB lånade jag ut pengar från mej som privatperson till mitt AB, borde vara enklast för dej att göra likadant.

Men du måste vänta tills du fått dina datum för första räkenskapsåret från Bolagsverket, köp innan dess är mer problematiska att inkludera i bokföringen. Om jag minns rätt får du inte göra det i ett AB men däremot ska det gå att göra i en enskild firma.

Jag hade lånat in pengar privat. Köpt datorn på bolaget o sen skickat tillbaka dom privata pengarna när företaget gjort vinst. Då kan du även plocka ut ränta privat på den summan som du lånat ut. Tror det är ok med 3% över styrräntan

Det tog evigheter, dvs nästan 3 månader innan jag fick in första pengarna, pga både Skatteverket och Bolagsverket var långsamma. Tog också lång tid att få kort från banken.

En hel del utgifter är man ju tvungen ta, försäkring, bankkostnader, bolagsbildningskostnader mm

Rätt och rätt… Under årens lopp har sett ett antal AB som har förbrukat hälften av sitt aktiekapital men lever vudare ändå. Skillnaden är att ägaren är fullständigt ansvarig för bolagets förpliktelser. Inget som jag i och för sig rekommenderar.

Om ett bolag i ett uppstartsskede tillfälligt gått över gränsen ser jag inga problem med detta, om det inte går över ett bokslutsår. Om man nu är nervös får man väl bokföra datorn som en inventarie och skriva av den på tre eller fem år i värsta fall. Man behöver inte bli livrädd för allting.

1 gillning

Beror på vilken dator dock, om man menar att man inte ska förbruka mer än 50% av aktiekapitalet. En laptop för IT-utveckling kan relativt lätt gå för 25 000 - 30 000 kr.

Ja, låna in pengar privat är det bästa sättet enligt min mening

Vad jag menar är att det händer absolut ingenting, om man skulle skulle ha förbrukat mer än halva aktiekapitalet under ett par månader i samband med nystart.

Vill man ha både limrem och hägslen, så bokför man korttidsnvenariet ( om det är under ett halvt ppb) som inventarier och gör en ombokning när bolaget är på grön kvist.

1 gillning

Byt revisor till en som kan dribbla.