Du måste ju gå in med eget kapital med 25 000kr när du startar ditt AB. Du skulle kunna använda dem för att köpa dina tillgångar i ditt EF för att få nyttjat ditt aktiekapital direkt.
Eller gör du som jag gjorde behåll EF när du startar upp ditt AB. Det finns fördelar med båda bolagsformerna.
Ett AB ger bra utdelnings möjligheter om du har inkomster som når över brytpunkten för statlig inkomstskatt. Detta har EF också men i form av positiv räntefördelning vilket faktiskt i slutlig skatt har lägre skatt än utdelning i AB men kräver ett stort kapitalunderlag i EF för att kunna generera samma summa som utdelning i ett AB.
Läste själv för många år sedan i en lantbruks tidning där en skattejurist ansåg att ha båda bolagsformerna samtidigt var en fördel pga ovanstående.
Kanske inte passar din verksamhet, men värt att veta.
Sedan tror jag egenavgifter är lägre än arbetsgivaravgifter, marginellt men ändå.
Tänk på att om du förbrukar halva ditt aktiekapital så uppstår en kontrollbalansräkningssituation där du tvingas återställa det annars blir företaget satt i likvidation alt. du bli personligt betalningsskyldig för ditt AB:s skulder. Anledningen till att aktiekapitalet existerar från första början är att ge en säkerhet till bolagets intressenter så det kan du inte förbruka.
Apportegendomen kan vara 100 % av aktiekapitalet men du måste få det godkänt av en revisor. Problemet med apportegendom är att efterhand du skriver av den så förbrukar du ditt eget kapital och behöver då skjuta till mer kapital.
Vad är Syftet med att lägga om verksamheten till bolag? Är det ett 25tkr bolag du tänkt starta så håll inte på med apportegendom det är alldeles för krångligt och kostar mer att få till Har du inte 25tkr i likvider att starta bolaget med så känns det inte som att du behöver lägga om verksamheten av skatteskäl iaf.
Jag har gått från en omsättning på några tusen till 200 000/mån snabbt så tycker AB passar bättre. Tänkte mest hur man nyttjar kapital och egendomen effektivast så mest så jag tänkte
Tycker att du bildar ett bolag genom att sätta in aktiekapitalet på ett konto. Om du har ett högt resultat i EF(över brytpunkten) är jag inte säker på om jag skulle sålt över inventarier. Det kommer bara höja resultatet mer. Bättre att kanske utnyttja de avdragen. Alternativt säljer du inventarierna nästa år. Resulterar dock i att du behöver ta hänsyn till den inkomsten när du planerar löneuttag i AB