Handelsbolag eller Aktiebolag - E-Handel

Hej! Jag sitter och funderar över ifall jag ska starta ett HB eller AB. Försöker dividera med ChatGPT vad som är smartast men kommer inte riktigt fram till vad som blir bäst.

1. Företaget är en E-handel. Med ganska liten risk. Låga omkostnader cirka 20 000 kr/år i fasta utgifter
  2. Intäkter tror jag inte kommer vara överdrivna, satsar på break/even första året så 20 000 kr i vinst.
  3. Kommer driva bolaget med min sambo - dock vill hon inte synas som ägare (detta verkar gå att lösa i AB) att hon äger aktier men jag står på alla poster
  4. Vi är bara 2 personer, måste hitta personer till styrelsen osv
  5. Det som skrämmer mig med AB är utökad bokföring, årsavslut osv som måste göras helt rätt och är dyrt med tanke på vår blygsamma omsättning.
  6. Skönt att inte blanda in privatekonomi med företaget
  7. Jag slår snart i lönetaket för statlig skatt vid mitt jobb vid sidan. Så gör vi någon vinst och jag vill ta ut i lön kommer jag betala väldigt hög skatt jämft. med utdelning i ett AB.

Känns konstigt att starta ett AB med sån liten omsättning? Men kanske är bra på långsikt? Hur mycket krånligare och dyrare är bokföring i ett AB?

1 gillning

Hej!
Här kommer min input.
3. Verklig huvudman måste alltid registreras i aktiebolag, men jag vet inte hur många procent man behöver äga för att det ska vara synligt i “vanliga” register. Men du kan alltid begära ut vilka som är verkliga huvudmän i bolag. Vet inte vad som gäller om du äger 100% och att ni sinsemellan fysiska personer.
4. 2 personer fungerar alldeles utmärkt i AB styrelse. Du kan stå som styrelseledamot och din sambo kan stå som styrelsesuppleant. Sedan kan ni i bolagsordningen bestämma att ni båda är firmatecknare var för sig. Dock kommer ju detta att synas på allabolag. Ska din sambo inte synas där heller, så behöver du ha någon annan som styrelsesuppleant, men då är det bra att tänka på hur ni skriver firmateckningsrätten. Firmateckning där Styrelsen tecknar firman (standardskrivning) innebär att det bara är du själv som styrelseledamot som tecknar firman. Det är bara i särskilda fall som styrelsesuppleanten kan gå in i ditt ställe och teckna firman.
5. Oavsett bolagsform så behöver du sköta bokföring enligt bokföringslagen, där finns det inte några undantag. Dock gäller olika regelverk för hur du ska välja att bokföra intäkter och kostnader. Dock tror jag inte det skiljer så mycket mellan enkelt bolag, enskild firma, handelsbolag och mindre aktielbolag.
6. Ja, AB är att föredra enligt min åsikt. Du kan ganska kostnadseffektivt registrera ett bolag på Verksamt.se och skaffa ett bankkonto hos din bank till företaget. Tänk på att du måste ha separat bankavtal för aktiebolag (även för andra bolagsformer, men enskild firma går att köra på sitt eget privata bankkonto, men är inte att rekommendera eller föredra). Sedan behöver du bokföra och ha möjlighet att skriva regelrätta fakturor.
7. AB känns bra i det fallet, då får du ta utdelning upp till ett visst belopp per år enligt förenklingsregeln som jag räknar med att du kommer att landa på.

Oavsett omsättning så fungerar det ju bra med aktiebolag.
Det behöver inte vara så värst krångligare och dyrare med bokföring i ett AB. Som jag nämnde ovan, oavsett bolagsform så behöver du ändå avsluta dina räkenskapsår, dock på olika sätt. AB behöver ju skicka in årsredovisning till Bolagsverket vilket du inte behöver i en enskild firma, dock redovisar du till Skatteverket. I ett mindre AB så bör du kunna hålla redovisningen hyffsat enkel och med låg omsättning så kan du dessutom göra årsredovisningen i ett Worddokument, skriva ut, skriva under och göra en kopia som du skickar in till Bolagsverket - allt utan några kostnader. Ärendet för att skicka in årsredovisning till Bolagsverket är gratis.