Jag funderar över vad som kan vara en rimlig miniminivå i årsomsättning i ett bolag. Jag är i princip öppen för olika bolagsformer. Huvudpoängen med ett bolag skulle i min värld vara att slippa statlig skatt och kunna ägna mig åt olika enklare bisysslor. Jag tänker mig alltså inte att jag skulle ta ut lön alls utan behålla alla pengar i bolaget fram till pension.
Om syftet är att behålla pengar i bolaget fram till pensionen skulle jag välja ett AB. En enskild firma så beskattas du ovanpå tjänsteinkomsten, och det finns mindre möjlighet att disponera resultatet som man vill. (HB är sällan vettigt överhuvudtaget numera, och KB enbart i kombination med AB.)
Minsta omsättning skulle jag säga beror på vilka fasta omkostnader du räknar med att ha med ett bolag. Någon bankavgift som kommer årligen är väl svårt att undkomma. Annars beror det väl på hur stor del av bokföring, bokslut, årsredovisning och deklaration du kan göra själv / alt. kostnaden för denna bit.
Min ambition är att göra allt själv. Jag jobbar med ekonomi och har bl.a. hanterat deklaration för en K2-organisation. Att deklarera ett pluttbolag borde alltså inte vara någon stor grej.
Eftersom jag inte räknar med någon omfattande redovisning är min huvudidé att sköta bokföringen i ett Excel-ark, om det inte är otillåtet.
Bokföring i Excel är inte tillåtet, men det finns en del billiga alternativ för den som kör själv. Jag vet dock inte vilket som är bäst och mest användarvänligt för någon som bara kör i liten omfattning och någon gång om året. Bokio och Årsredovisning Online?
(Har främst Fortnox och WK på jobbet)
Bokio är mycket smidigt, kan rekommendera det.
Vet man inte sånt här om man jobbar med ekonomi och deklarationer?
Jag anade att det kunde vara så. Tror att jag läst det tidigare också. Jag jobbar inte med redovisning, även om jag har gjort det en period tidigare. Jag tycker att redovisning är ett enda stort sömnpiller. Däremot skulle jag förstås kunna hantera det hela vid behov.
Tips från coachen: gör inte saker du känner är sömnpiller, hyr in någon å gör roligare saker med din tid!
Mitt andra bolag kommer att vara av pluttkaraktär till en början. 3000 i overhead för bank och årsredovisning.
Min målsättning är att på sikt komma upp i en fakturering om 25 tkr i månaden på 20% arbetstid.
Vad jag som kört enskilt bolag i över 20 år reflekterar på är varför AB når man inte över 537200 kr så finns det ingen vits med AB, dvs jobbskatteavdrag, grundavdrag, ja till och med pensionsgrundande inkomst utgör att det är ett bättre alternativ att plocka ut pengarna vs utdelningsalternativ.
Ut över detta så kan man köra rullande underskott osv
Jobbskatteavdraget kanske inte hänger med om man jobbar som anställd större delen utöver enskilt.
Men hursomhelst så har man bolagsskatt i AB så skatt kommer man inte undan, lyckas man inte sälja AB sedan så har man en lång likvitidets avveckling denna är förknippad med mer kostnader, har man inte lärt sig revision så ytligare kostnader.
Många hävdar risker, personskador täcks av försäkringar, råkar man göra något fel inom arbete som leder till skada så brukar även försäkringar täcka även detta, har man inte koll på ekonomi så blir man personligt ansvarig, men är det på grund av en själv så även vid ansvarig via sitt AB.
Många förstår inte vikten av att kunna revision, där man tror detta spelar ingen större roll, även om man lämnar bort bokföringen så är det inte säkert revisor klara av allt.
Har nämnt ett tydligt exempel på en tidigare tråd där jag 0-taxeras,(fick en fråga av revisorn, hur långt ska jag dra dig) jag visste inte bättre, ut över detta uppkom även ett stort underskott. flytta då från Uppsala hem till Umeå, nästa års deklaration skulle LRF göra, var en gammal revisions räv, när han satt med bokföringen kunde han inte förstå underskottet, han begärde tidigare års deklaration samt bokföring, även fast revisor satt med deklaration o bokföringen framför sig så förstod han inte hur den var utförd, sluta med att han tog upp den med kolleger, ingen förstod den, så dom skicka den till chef professorn inom LRF, han gav en någorlunda förklaring, att förra revisor måste ha varit en gammal skattehandläggare, där han gått bak i tiden plocka upp en massa glömda avdrag, men något rakt svar framkom aldrig, minns när jag ringde handläggaren på skatteverket efter deklaration och fråga om jag vågar använda pengarna som kom tillbaka, är deklaration godkänd? så uppgav hon besviket, din revisor har gjort så här.
Ursäkta ironin här, men det låter som att det är direkt olämpligt om du sköter detta själv. Din ekonomiska erfarenhet tycks inte vara direkt applicerbar i detta fall. Första lektionen i grundläggande bokföring går man igenom att man absolut inte får ha bokföringen i excel eller motsvarande. A och O är att det inte ska gå att göra ändringar i efterhand (som inte syns) utan allt ska vara spårbart.
Jag hade frågat en redovisningsfirma vad det årligen skulle kosta att sköta din bokföring. Minimumnivån (= din fråga) är när skillnaden i beskattning på din inkomst och 20% utdelning (tänker mig att du tar ut schablonen årligen) överstiger kostnaden för redovisningen ![]()
Plussidan är: betala bolagsskatt + skatt på utdelningen (i jämförelse med arbetsgivaravgift och 20-50% marginalskatt)
Minussidan är: kostnaden för att någon annan sköter all bokföring och redovisning.
Är plussidan större startar du bolag och kör på, i annat fall är det nog inte någon ekonomisk fördel med företaget. Tro mig, man vill inte sitta med redovisning och bokföring i eget bolag, ens med ekonomiutbildning. Jag talar av egen erfarenhet (utbildning i ekonomi) och drivit ett företag där jag själv gjort bokföringen och ett när allt sådant har helpension hos en redovisningsfirma. I dagsläget hade jag aldrig startat ett bolag om jag inte trodde att det kunde betala redovisningskostnaderna.
Jag tror att slutsatsen är att hela idén att ha ett företag för bisyssla är dålig. Själva poängen med upplägget skulle då vara att minimera alla kostnader. Om jag skulle ha låt säga 40-50 tkr i årsomsättning blir det hela inte vettigt. Det är den storleken som det skulle handla om.
För övrigt är de ekonomiska saker jag jobbar med så långt ifrån “eget-företag-universumet” så långt man över huvud taget kan komma. Prat om saker som relaterar till egenföretagande var närmast sådant som jag under utbildningen, för rätt länge sedan nu, närmast betraktate som meningslöst vetande. Jag jobbar med styrningsfrågor i ett stort byråkratiskt system. Ekonomiavdelningar har jag generellt svårt för, helt enkelt för att de normalt inte befolkas av kreativa personer. Det kan alltid finnas enstaka undantag men det är min erfarenhet.
I min värld är alltså byråkrati, administration och utveckling av kreativa lösningar ett självändamål - inte ett medel för att redovisa intäkter till staten eller något sådant. Det som har gjorts förut och finns nedtecknat i olika rutiner är ointressant. Hur sakerna kan utvecklas och förändras är vad allt handlar om för mig.
Jag tycker du ska köra på din idé. Vad spelar det för roll vad folk här tycker du borde veta eller inte.
Kör på din känsla. Fan blir det fel om ett halvår och du inte tjänat en spänn aja livet går vidare.
Att inte veta saker kring uppstarten och företagsekonomi är väl inte hela världen. Det gjorde nog väldigt få i början. Tråkigt om det skulle hindra dig.
Trampa fel och ställ frågorna som kommer till dig. Låt inga tråkmånsar som hänger upp sig på småsaker stå i din väg.
Jag tror att just idén om eget företag i den form jag skissade på inte är optimal, åtminstone inte om den ska kombineras med vanlig anställning. Mitt problem är att jag ligger över brytpunkten och därför får hög skatt på olika extrajobb eller bisysslor. Min utgångspunkt är att göra saker som är roliga och inte att fokusera på hög timpenning. Att både ha låg lön och hög skatt känns dock lite väl trist.
Samtidigt är det inte hela världen. Det är inte så att jag lider någon brist på idéer. Det hela kommer att lösa sig.
Förutom 40-50 tkr per år. Handlar det om en faktura ut per månad och inga kostnader förutom bankavgifter då?
Eller är det på en annan skala?
Med ovan bolag kan du lätt fakturera själv.
Hjälp med moms och deklaration en gång om året skulle då vara en försumbar summa.
Det skulle vara i den skala du nämner i så fall.
Nu när det framkommer att du redan har lön till brytpunkten i din vanliga anställning så blir det en nobrainer att välja AB pga utdelningsutrymmet som du bygger upp där. Kör lite utdelning eftersom o spara lite i bolaget till en regning dag.
Jag har viss erfarenhet av Bokio (gratis) där man kan göra enkla transaktioner själv via webben och sedan generera underlag till årsredovisning. Så är det ett fåtal fakturor, enstaka kvitton och en utdelning per år så skulle jag gjort det själv, även om det är lite trist och man får googla vilket konto det skall bokföras på, eller så betalar man väl lite per månad för det stödet…
Fakturor kan man göra gratis på fakturan.nu
Bankkonto o det verkar ligga runt 1200 kr per år som man inte verkar komma undan
Lycka till!
Håller med. AB är nästa enda vettiga alternativet.
Bokföringen är i stort sett samma mellan EF och AB, det är årsredovisningen. Har du typ samma händelser så kan du fixa en mall och så tar du hjälp med årsredovisningen. Själv använder jag från och med fjärde bokslutet Årsredovisning Online (och Bokio Balans + SEB Företagspaket), kostar totalt 4400 kr om året.