Fakturerande holdingbolag

Hej,

ny här som har lite funderingar kring upplägget vi pga okunskap o “det kan väl inte vara så svårt”-tänk, lite ofrivilligt, har hamnat i.

Min fru startade ett holdingbolag (AB) som köpte in sig i ett annat väl fungerande bolag. Något år senare fick jag några små uppdrag vid sidan av min vanliga anställning och jag tänkte att vi F-skattregistrerar holdingbolaget, justerar SNI osv så kan jag fakturera via det. Vilket jag har gjort. Totalt ca 90’000kr på ett år, så inte mycket. Även momsreggat oss då gränsen var under 90’ då tror jag…

Men jag har bokfört allt i excel. Det får man inte om jag förstått det rätt. Har dock ingen lust att betala 3000kr/år för att få det hos Bokio el motsvarande tjänst då det är så “dyrt” i förhållande till omsättningen.

Vad gör jag nu? Jag hade dålig till ingen koll på allt vad företagande heter innan jag började med detta men har koll på all bokföring o har betalat in moms o skatt osv som man ska… var tydligen också “tvungen” att betala en bankkostnad till vår bank för företagspaketet (1400kr, företagets största och typ enda utgift), där ett BG ingick, som tar emot betalningarna från mina många små kunder. (Snittkunden är ett uppdrag där jag fakturerar typ 4000kr…)

Tacksam för råd.

Även om du rent hypotetiskt skulle kunna göra det med penna och papper utan ett bokföringsprogram så skulle jag inte rekommendera det.

Jag skulle heller inte rekommendera att du gör allt själv i en start, ta hjälp av en redovisningskonsult med att sätta upp allt rätt från början och sedan kan du sköta stora delar av det rullande och ta hjälp med det avvikande som dyker upp löpande samt bokslut, årsredovisning och möjligen inkomstdeklaration, momsdeklaration m.m.

T.ex. Spiris (f.d. Visma) verkar ta 199kr/månad för sitt baspaket och 299kr på ett lite större, men det är halva priset första året så för tillfället 150kr.

Har du inte råd med det kan du nog inte ha AB.

1 gillning

Vi har börja använda netvisor, fenomenalt program där avgiften skalar enligt omsättning, du kan även dra av det på skatten så det spelar ingen roll om det kostar lite :stuck_out_tongue:

Stor fördel med netvisor är också att bokförare iallafall i Finland har programmet och man kan ge fullmakt åt dem ifall man bestämmer att ta in en bokförare… har du allt i excel får du betala multum före de får de in knackat i deras system.

1 gillning

Tack för tipset men halva priset första året var för nystartade bolag… vilket vårt inte är. Ska rådfråga redovisningskonsult.

Ett AB har jag råd med. Det har vi juh redan. Verkar knasigt dock att skicka fakturor via någon programvara, och då få betala för att ta betalt, när det går lika bra i word via e-post. Fortare går det också.

Lika knasigt som att betala för vatten på restaurang i Sverige.

Jag är inte snål. Jag är ekonomisk. (-:

Mitt holdingbolag betalar 99 kr i månaden för Spiris/Visma eEkonomi (exklusive moms). Rabatterat pris eftersom ett av dotterbolagen använder samma programvara.

Annars ligger det på 199 kr månaden. …eller 299 kr om man vill kunna fakturera med. Däremot blir det nog rätt bökigt att göra årsrapporterna själv så vid tillfälle får man även lägga till den komponenten.

Du måste fortfarande bokföra fakturorna, fakturan i sig är ingen bokföring och den är inga problem att köra i typ excel och spara som pdf eller utskriven. Så bokför man bara kundfordran, intäkt och moms manuellt så att det hänger ihop med fakturan.

Men bokföringsdelen är nödvändig för precis allting. Leverantörsskulder, kundfordringar, Bankkonto, moms, skatt, övriga tillgångar, skulder, omsättning och kostnader.

Bokföringen är ju bra om den görs korrekt. Har du Excel bokför du inte enligt bfl och det finns flera domar som avser bokföringsbrott. Och lite av en statistik-/pinnjakt för en åklagare att driva (=lätt och snabbt ärende). Så du har inte så mycket val…

1 gillning

Hur länge har ni haft bolaget? Har ni lämnat in årsredovisningar och inkomstdeklarationer?

Vem gör dem?

Bokför på papper för hand. Men gör Excel jämte så att Excel kan räkna ut alla siffor. Det borde vara lagligt. För man får väll fortfubokärs för hand på papper.

Om du ändå har koll på bokföringen så hade jag rekommenderat Kapitas. Kostar ingenting förutom om man vill ha något utökade tjänster, då enbart 59 kr/månad.

Kör det för ett inaktivt/vilande bolag med 0 transaktioner per år.

Är inne på tredje året och jag har gjort allt det fram tills nu. Sen lärde jag mig om BFL och insåg mina brister. :open_mouth:

Ok, i värsta fall finns en del att reda ut retroaktivt men du är inne på en bra idé att kontakta en redovisningskonsult och förklara läget.

1 gillning

Jo. Men är inte så många tusenlappar det handlar om, har alla underlag också. Så går nog att reda ut.

1 gillning