Hallå alla!
Jag har konsultat under mitt egna AB under ett antal år men nu har jag fått fast anställning. Jag har haft en revisor som har hjälpt till med bokföring, bokslut, årsredovisning, osv under tiden jag har kört på som egen konsult, men nu kommer det inte hända så mycket i bolaget så det känns rätt ovärt att betala för revisorn. Jag vill inte heller stänga ned bolaget ännu för jag tänker att jag kanske vill använda den i framtiden igen (och för att spara utdelningsutrymme) eller typ köpa saker via bolaget och slippa betala moms. Så till min fråga, vad är bästa sättet att sköta bokföringen och årsredovisningen för ett bolag i den här situationen? Är det något annat jag behöver ha koll på så att jag inte åker på något hos Skatteverket? Jag vill spendera minimal tid på detta på att rodda med detta varje år, och jag är ej kunnig inom bokföring och redovisning.
Tacksam för er input ![]()
Jag betalar för Bokio samt Årsredovisningonline, totalt blir det ca 6000kr/år.
Krånglar ändå med lite KF, överlåtande av aktier, inköp av varor osv då och då, men det är ganska smidigt och jag tror inte att man kommer undan billigare med en redovisningskonsult. De billigaste priset för en årsredovisning jag har fått vid förfrågan är ca 10 000kr.
Tack för input!
Det jag inte tycker om med Bokio + Årsredovisningsonline är att man behöver fixa med det själv. Jag kollade in Wint som verkar ha ett upplägg för ABs med få verifikat där de “fixar allt åt dig”. Dock kostar det över 10k om året vilket jag inte är så sugen på att betala.
Någon som har ett annat upplägg att rekommendera för ett AB med typ 1-2 verifikat i månaden?
Rebel Work har ett något billigare pris: Priser & Paket
Jag tror det svåra för dig är att du ändå har några verifikat kvar. Hade det varit helt utan har Rebel Work en mycket billigare variant. Kanske går det att prata med dem om ett anpassat pris om det inte kommer verifikat varje månad.
Ahh grymt ju, tack! Känns som jag spenderade typ halva min helg på att försöka hitta en bra lösning - på den tiden hade jag nog hunnit klura ut hur jag kan sköta bokföringen och årsredovisningen själv hahaha. Jag hittade också ett företag som heter Stowit som ser rätt liknande ut fast verkar kunna hantera verifikat också. Det är en riktig djungel det här. Har du någon erfarenhet av Rebel Work?
Någonstans så måste man välja om man ska göra det själv eller betala för att någon annan ska göra det. Du kan som en annan skribent nämnde använda Bokio och Årsredovisning Online, då blir det billigt och mjukvaran är så pass pedagogisk att den guidar dig igenom det mesta med färdiga mallar osv. Du behöver kanske googla några gånger eller läsa på om något moment men inte desto mer.
Annars är alternativet att betala någon och då blir det förmodligen inte under 15-20k. För det är trots allt ett antal timmar som ska läggas ner under årets gång och en redovisningskonsult kostar en slant i timmen. Man kan jämföra med om du skruvar med bilen själv eller om du måste lämna in den på verkstad.
Själv använder vi lösningen ovan då vi har så många verifikat varje månad att det skulle kosta skjortan att anlita en firma. De pengarna lägger vi hellre på oss själva. Bokföringen tar inte mer än ett fåtal timmar varje månad.
Nej, det kan jag inte säga. Är med på deras e-postlista och varit på nåt webbinarium men inte mer än så.
Hej,
Är redovisningskonsult och erbjuder fasta priser där det mesta ingår så som: Löpande bokföring, AGI, momsdeklarationer, bokslut och deklarationer.
Har priser där jag erbjuder passiva/vilande bolag för cirka 6 000/år
Att bokföra själv och sedan be en redovisningskonsult att gå igenom är inget att rekommenderar då det lätt kan bli mycket dyrare om man bokfört fel och inte har koll på lagar och regler.
Bara att höra av dig om du vill ha mer information: info@finanssaldo.se