Sitter med kompis som kört enskild firma 5-6 år nu.
Omsätter. 6-700k. Ingen kassako direkt. Men han har skaplig pension. Kör firman deltid (2nd hand butik. Öppen 2 dar i veckan. Utom sommarn då det är 4 dar.)
Va ute hos idag då vi står i att utveckla verksamheten med en cafe-del. Eller ja. Cafedelen har smygöppnats.
Men det som grämer mig är hans revisor. Där jag tycker de allt för stor kostnad. I år kostade den 48k förra året. 46k visst bokslut och deklaration ingår. Men tycker man borde kunna skära den delen rätt bra. Verifikaten för halva -24 är knappt en pärm. Och när han frågat vad han kan göra själv så har det varit kalla handen. Inga svar alls på den frågan alls…
Funderar på att introducera han för Bokio. Fort Knox eller Visma då de har koppling med iZettle som han kör idag.
har inte kört mnac sen 99 när jag sålde dem.
men känns som 47k för säg 3-400 verifikationer är rätt saftigt.
att lägga till är att killen inte skarpaste på teknik, tänk på han har pension
Förmodar att du menar redovisningskonsult, då så små bolag ej behöver revisor.
Kostnaden verkar rimlig om man jämför med vad vanliga redovisare tar för timpeng. Frågan är om han själv vill lägga ca 60 timmar plus per år på bokföringen och bara betala ca 10.000 för bokslut.
Risken är nog ganska stor att det blir fel om han inte är så teknisk eller redovisningsintresserad.
Det är fullt görbart att göra löpande bokföring själv. Jag lärde mig det själv direkt när jag startade aktiebolag förförra året.
Jag resonerade så att det är värt att lägga några 10-tals timmar på att läsa en bokföringsbok, googla några saker, och sen träna själv. I syfte att inte behöva ha denna fasta kostnad för redovisningshjälp i all framtid.
Kostnader som är återkommande och som man med viss egen insats kan undvika i just all framtid, det är mina favoritkostnader att kapa! Gäller även privat.
Bokslut och årsredovisning är i mitt tycke ännu enklare att lära sig själv. Där sparas lätt ytterligare 5-10k per år för all framtid, beroende på lösning idag.
Men allt jag säger ovan förutsätter en sak: Man måste ha en vilja att ge sig på att lära sig och att göra detta själv.
Jag har respekt för om man kommer fram till att man inte vill göra det. Däremot tycker jag det är synd om man aldrig aktivt utvärderar det och tar ett proaktivt eget beslut! (Jag tror många fastnar här tyvärr)
Många gör med sin redovisningskonsult som sin bank, man konkurrensutsätter den aldrig. I många fall kör man årtionden med samma firma och betalar alldeles för mycket.
Handlar inte om att ta hans ekonomiska beslut.
Handlar om att se över kostnader.
Och i min värld kändes 50k / år rätt bra för en sommar verksamhet dvs. Öppet maj -sep. Dvs typ 10k / månad om man slår ut det på aktiva månader. Resten av året finns inga direkta utgifter öht.
Spec med en revisor som tiger när han frågat denne hur han kan få ner kostnaderna. Det är viss skillnad att be om råd att ta vettiga beslut än att bara ta beslutet och hoppas på det bästa.
Och jag har har grundkunskaper i bokföring. Men inte jobbat med det på 20 år. Förutom förra året när jag plöjde igenom i års bokföring på 14 dagar. Men det är min del.
Och det känns som AI gått en del framåt när det bokföring med iaf när jag tittar Visma. Fortknox BL etc.
jag håller med, därav jag tänkte jag ställer frågan i gruppen. Borde finnas en hel del som borde ha lite insikt i ämnet,
Men med tanke på svaet känns som vissa bara vill visa vad de har . inte ge tips. Men jag kanske ställer fel frågor i forumet helt enkelt
Känns som jag fått bättre svar hur jag vill investera pengarna på kontot än andra tips.
kanske skulle skrivit med att han troligen är fire efter husförsälningen. Då hade man fått råd om investeringar istället
redovisning / revisionsbyrå.
Vet inte de blir 60H om året . men kanske de blir i längden, de ju sommartid de flesta transaktionena sker. 4 st dagsavslut och 2 kassor mellan juli augusti. å då är det ju izettle, annars är det spontaninköp på auktioner. tror de va 25 verifikationer.
utöver det är det bara el/vatten / avfall och försäkringar. inga löner just nu (han (plockat ur 20-25 efter skatt i pension redan idag och lever gott på det)., de kanske blir 2 sommarjobbare nästa år. , och då får man omvärdera lite.
Hej @Marabou77 nu för tiden är det mycket som är automatiserad vilket innebär att det mycket lättare att bokföra själv. Jag har precis startat eget och funderar på att bokföra själv med https://www.bokio.se/ . Din kompis skulle kunna testa https://www.wint.se/ de gör det mesta åt en för 1999kr/månad och vill man ha flera avancerade funktioner kommer det nog kosta extra. Innan ni bestämmer er kan ni ha ett möte med de i wint de kan även gå igenom hur plattformen fungerar osv innan ni bestämmer er, de brukar även ha ett erbjudande att man kan får prova plattformen under en visst tid sen får man bestämma sig.
Det normala rådet är väl att bokföra själv och sedan betala kanske 10k för hjälp med deklaration och lite skatteplanering.
Sedan är det svårt det här med att betala andra för att fixa sånt här. Jag har betalar en redovisningskonsult för hjälp med deklarationen. Hon jag har nu jobbar på en fin firma och är någon form av chef där och kan för all del betydligt mer än den hon ersatte, men hon saknar ändå kunskap om helt grundläggande koncept om hur man skall lägga inkomstnivån i förhållande till brytpunkten och hur man skall tänka kring företagspension. Det är väldigt märkligt. Jag kan inte begripa om hon är inkompetent eller om hon vill mig illa. Jag tror på det förra, men det är så otroligt märkligt.
Jag kommer byta redovisningskonsult till nästa deklaration, men har samtidigt insett att det inte riktigt funkar att köpa sig de här tjänsterna, utan jag kommer bli tvungen att lära mig alla detaljer i hur deklarationen fungerar, vilket är något jag har undvikit eftersom jag ärligt talat tycker att det är svårt nog att jobba med det jag skall jobba med. Men det blir så otroligt grova fel varje år med alla betalda redovisningskonsulter att det inte går längre. Lyckligtvis har Skatteverket stoppat de grövsta felen och sagt till när jag har betalat alldeles för mycket skatt.
För en enskild firma går det väl att göra själv. För ett AB skulle jag definitivt ta in en bokföringsbyrå. Alldeles för lätt att göra fel och stora kostnader och mycket trassel för att fixa. Vår kostar dock ca 1 500 kr i månaden.