Diskussion om revision

Ja, men släpp det inte helt för det kan gå väldigt fel om du har fel bokföringsbyrå. Jag startade som enskild firma. Frågade bokföringsbyrån hur mycket vinst jag skulle ange på preliminärdeklarationen. “Skriv 50000!” sa han. Och det gjorde jag. Jag betalade en ganska liten summa i skatt varje månad. Men som enskild firma är ju vinsten även det man ska leva av privat och eftersom jag köpt en verksamhet (åkeri) som förra ägaren levt på så borde jag också kunna göra det. Jag hade ju samma uppdrag som han hade haft. Och då bör ju vinsten bli avsevärt större än 50000 per år. Så jag sparade undan extra till skatt. Och vid deklarationen visade det sig att det var tur. Bokföringsmannen tyckte på sant ekonomvis att det kvittar när man betalar in skatten så preliminärskatten var inte så viktig. Men tänk om jag själv inte haft koll och bränt pengarna! Nu blev det istället så att jag åkte och hämtade mina pärmar och sa att vi tydligen hade olika sätt att se på saken.

1 gillning

Sant. Man kan aldrig outsourca ansvaret, men jag skulle säga att det i det här fallet var en dålig redovisningskonsult. En duktig borde ju ha följt med löpande och flaggat för det här.

2 gillningar

Ja, dålig! Men det är svårt att veta i förväg. Särskilt som han jag köpte lastbilen av hade haft den byrån och tyckte den var bra. Men nästa jag bytte till var super och jag hade kvar den tills jag slutade med företaget.

1 gillning

Tips nummer 2:
Anlita en revisor som granskar din redovisningskonsults arbete :rofl:
Har troligtvis även besparat mig eventuella bekymmer med Skatteverket.

2 gillningar

Jag tycker den här klurig. Jag tycker personligen inte att en revisor motiverar kostnaden i ett bolag jag äger själv. Stör mig varje gång jag ska betala en faktura på 30 000 kr för att revisorn ska berätta för aktieägarna (=mig) att styrelsen och ledningen (=jag) har gjort en korrekt bokföring. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

Har man externa ägare är det en helt annan sak, men i egenägt bolag brukar jag försöka ducka det så långt som möjligt.

2 gillningar

Det hade jag också stört mig på, tror jag betalar 12kkr för verifiering av bokslut.
Möjligt att det kanske är bortkastade pengar, men har verkligen inte behövt ha någon kontakt med Skatteverket över huvudtaget nu på 5år, vill på något sätt tro att det beror på att revisorn satt sitt signum. Känns också som en trygghet att någon går igenom redovisningskonsultens jobb då jag själv inte alltid tittar supernoga på det.

Är det “verifiering av bokslut” eller en fullständig revision? Tar gärna tips på hen i så fall. Jag har testat många olika allt från PwC, Deloitte, Mazars till småskuttar och det ter sig alltid hamna i 20 - 30 tkr spannet för mig. Eller så är jag bara sjukt dålig förhandlare… :joy:

Dom går igenom hela årsredovisningen, möjligt att dom även begär ut fullständiga bokföringen och går igenom den (har inte stenkoll) Om det räknas som fullständigt vet jag inte :slight_smile: Visst:

Har du dem registrerade som revisorer i ditt AB och får du ut en revisionsberättelse?

Japp, men Kollar på det imorn, sovdags.

1 gillning

Mailat dig separat Jan.

Har både varit utan och haft revisor. I min värld gjorde revisorn diverse ”stickprov” i bokföringen, dubbelkollade vissa ”kritiska” transaktioner, kollade vissa rutiner/processer och ville se dokument. Denne var även med fysiskt vid årlig inventering (butik) och gjorde stickprov på det arbetet. Var drygt 1000 verifikat och ca en flyttkartong bokföring varje år.

Kollade runt lite och de flesta ”mindre” revisorer här i Stockholmstrakten verkade begära 10000-15000kr för det jobbet. Då hade vi i princip ingen kontakt under året annat än vid revision.

Oftast bollade jag olika frågor med min ”deklarationsbyrå” som var de som hjälpte till vid deklaration osv.

Skötte själva bokföringen själv och hade den även utlejd ett par år.

Är ofta olika ”kompetens” med olika prisnivå för bokföring, deklaration, revision, skatterådgivning. Så man bör se till att använda rätt ”partner” för olika frågeställningar. Annars kan hjälpen bli både dålig och dyr.

Vi fick förövrigt sämst råd från den dyraste rådgivaren vi hade en gång! Hade lätt kostat oss 0,5miljoner om vi följt den rådgivarens felaktiga råd om hur vi skulle strukturera upp AB/koncern då vi hade 3st AB. (Rådgivaren kunde/förstod helt enkelt inte hur gällande regelverk såg ut. Denne debiterade för övrigt 2700kr/tim för 8år sedan om jag minns rätt. Så ta inte för givet att desto dyrare desto bättre.

2 gillningar

Har man en enskild firma känns det helt vansinnigt att slänga ut pengar på en revisor.

Försök få rätt redovisningskonsult istället. Kolla med banken. Den brukar oftast ha bra koll på just detta.

1 gillning