Här kommer en fråga som jag går och tänker ganska mycket på. För att jämför lite har jag tagit in offerter från olika redovisningsbyråer för mina bolag och jag konstaterar att många ligger på ungefär samma nivå …
… men som jag tycker är ganska hög. I mitt fall så sköter vi:
Leverantörsfakturor lägger vi in och betalar själva via Fortnox
Kundfakturor hanterar vi själva Mynt
Kvitton hanterar vi själva via Mynt
Lönerna är till stor del samma varje månad
Det vill säga att det jag egentligen vill att byrån ska hjälpa mig med är:
Årsbokslut
Moms
Skatt
Kontrolluppgifter
Firmorna jag har frågat ger förslag på typ ca 4.000 kr/månad för ett bolag med omsättning på ca 3.5-4.0 miljoner. Det roliga är att den ena firman kollade på SIE-fil och kom med förslag, den andra bara på RR och BR. Sedan tillkomer ofta årsbokslut med 10.000 - 15.000 kr.
För ett helt passivt bolag (färre än 10 verifikationer per år) vill de ha ca 10.000 kr per år.
Det som jag tänker att de förmodligen gör (som jag eventuellt skulle ta över själv då det verkar relativt enkelt i Fortnox numer) är stämma av mot bank. Men eftersom det mesta som kommer in / ut på bank är lev- eller kundfakturor så är det ju bara enstaka transaktioner som inte kommer med.
Sedan verkar även timpriset skilja på mellan 650 - 1.000 kr/h.
Vad är det jag missar? Eller är det rimligt och jag är ute och reser?
För passiva bolag där ni har enklare behov, kan någon lösning som Wint eller Rebel Work vara ett alternativ? Jag fattar att Fortnox är bra och att man helst har allt där, men ändå.
Exempelvis “Rebel Work On The Side”, 699 kr i månaden, inklusive kontrolluppgifter och årsredovisning.
För vissa banker så kan Fortnox automatisera den delen också. Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB, Danske Bank. Ingen av bankerna är gratis, men en redovisningskonsult som synkar manuellt kostar också pengar.
Momser och skatter gör du ju enkelt själv då systemet tar ut det till dig. Nu kör du Fortnox men Bokio tar ju fram underlaget som filer som man laddar upp till Skatteverket. Väldigt smidigt.
Årsredovisning gör du via Årsredovisning-online (eller liknande tjänst med integration) och kostar runt 1500:-. Då får du även bokslutsbokningar automatiskt (så är det för Bokio så jag antar Fortnox också har en integration). Jag gjorde mitt årsbokslut på 20 min eller vad det var. Plockade sedan ut vinsten redan första bankdagen i Januari. Slipper man vänta på en redovisningskonsult som dröjer fram till mars-april.
Ärligt, jag lämnade Fortnox till förmån för Bokio, då jag tyckte det var mycket enklare. Nu är det ett par år sedan så det kanske har ändrats.
K10 finns det även tjänster för online men jag börjar göra min egna då det inte är så svårt när man har en från föregående år.
Kontrolluppgifterna är i princip samma varje år. Handlar ju bara om att få med utdelningen.
Slänger in en smygreklam respons
Har kunder med liknande upplägg som dig och som jag fakturerar 2000-3000kr/mån.
Har fastpris som inkluderar:
Löpandebokföring
Moms
AGI
ÅR/Bokslut
INK2
K10 för ägaren.
Jag gör mina själv, enda jobbiga har varit att man måste oftast betala extra för bokslutsprogram för att kunna skapa SRU-filer men som tur är finns https://srumaker.se/ dit jag brukar donera 500 kr varje år.
Egentligen är det galet att man ska behöva ha redovisningsbyrå så länge man gör affärer inom EU enbart, med Fortnox är ju i princip allt automatiserat bara att välja ett motkonto om man köpt något.
Årsredovisning känns väldigt högtidligt och närmast larvigt om man typ driver ett enmansaktiebolag, jag har en färdig mall i Word där jag bara matar över siffrorna från bokföringen
Nu är jag inte redovisningskonsult men de lär väl ändå titta på ganska mycket av det du har gjort vilket tar tid oavsett om allt är rätt eller fel?
Dvs. titta på transaktioner, titta på underlag, göra avstämningar, göra rimlighetsbedömningar etc.
Kanske inte på allt men en del, och rätta vid behov. Visar sig mycket vara fel vid stickprov får man kolla allt.
Har en bekant som jobbar som redovisningskonsult och hon säger att en del kunder som gör det själva ofta gör fel och att det nästan blir mer jobb än om konsulten bara gjort allt från början.
För referens så tog jag senast 2200 kr för en ÅR och en inkomstdeklaration. Halvaktiv organisation.
Har en Excelmall där jag la in allting i, skapade sedan en fil och skickade in till Skatteverket.
Blev lite dyrare för att jag förberedde excelfilen. @janbolmeson Gissar på att ert bolag är lite mer omfattande, men inte mycket.
Passivt bolag tar typ 30-60 minuter från start till mål beroende på om kunden har några frågor samt om det är 0 eller fler transaktioner.
Så säg 1000 kr för arbetet vid årsskiftet.
Det som redovisningsbyråer även ska ta betalt för är kontroll av kund för att motverka/upptäcka penningtvätt.
Det behövs alltid en bedömning, annars kan det bli rätt saftiga viten.
En kollega till mig som drivit ”vanlig” redovisningsbyrå sa att de inte tog en kund för under 5 tkr/år på grund av detta.
Haha, har haft en sådan situation där jag i ett ganska stort bolag stod med nästan ett helt års transaktioner som var helt kaos, inga balanskonton stämde… Lagom kul att rodda i.
Jag delar din bild helt och hållet. Jag har dessutom haft oturen(?) att alla fyra byråer jag haft att göra med har varit dåliga på sitt jobb i bemärkelsen att de antingen gett mig felaktig rådgivning eller varit helt opålitliga i att göra sitt jobb eller både och. Som du säger är den faktiska arbetsinsatsen de gör nästan obefintlig. Den senaste byrån jag hade överlät konteringen till 100% till Vismas konteringsförslag och lät mig rätta alla fel genom “attestering”. Eftersom de inte lägger någon tid alls på att bokföra och varje ekonom således säkert hanterar väldigt många kunder så har de ju inte heller någon koll på ens bokföring om det uppstår något problem. De gör iofs bokslut/årsredovisning, men när allt är bokfört är det ju några minuters jobb att göra det. Jag var tvungen att gå tillbaka till att bokföra själv eftersom min förra byrå var så både värdelös och dyr.
Vänta några månader så kommer en AI-tjänst som bokför åt dig.
Precis som hantverkare kanske inte redosvisningsbolaget alltid vill ha affären då det är för mycket bök till för liten penning.
Då är en strategi att lämna en jättedyr offert. Antingen avstår kunden pga högt pris eller så tjänar man bra stålar på minimal mängd arbete.
Tyvärr är det många som tror att de kan göra det själva eller med hjälp av AI men ibland och ofta är det gråzoner med Skatteverket, bedömningsfråga som är svåra att ta om man inte kan regelverket och lätt att det blir fel (åt båda hållen, att man även kan ta kostnaden i företaget men inte väljer att ta det).
Vi står för en tjänst där du ska lägga tiden på att öka verksamheten och inte sitta med bokföringen, den tar vi hand om!
KYC-regelverk
Det blir nästan alltid billigare att ha en rimlig konsult som gör jobbet än att du ska ge dig in i bokföringen och självlära dig från noll, då kommer det bli dyrt när du väl ger upp och anlitar någon.
Förr eller senare uppstår svårare frågor eller händelser där du vill ha någon att bolla med / få rådgivning och då kommer kostnaden vara värt det.
Det går inte att ge ett exakt svar på.
Laga själv - Det kan väl inte vara så svårt…
En auktoriserad redovisningskonsult har 4-6 års utbildning. Krav på visst antal aktualiseringstimmar/år. Granskning av ”SRF” för fortsatt auktorisation. Så, visst - du kan säkert göra jobbet själv. Du kommer dock inte veta om det är rätt eller fel.
Prova att lämna in ditt hemsnickrade bokslut och årsredovisning till en revisor och få det granskat.
En offert eller prisförslag är svårt att ge exakt svar på utan att ha sett bokföringen. Allt från 500kr/mån och uppåt kan vara helt normalt beroende på omfattning.
Och - ja, det tar mer tid att leta och rätta fel än att göra rätt från början.
Lycka till och hoppas du får tag i en konsult du trivs med och litar på, samt får den bästa rådgivning och bollplank för just ditt företagande. Då är det värt varenda öre.
Låter skitdyrt!
Min firma kostar ca 1500kr÷moms/månad o då ingår årsbokslut. Jag sköter det löpande arbetet i Bokio, men kan alltid ringa o be om hjälp. Allt sker remote.
Om du och konsulten har bra kommunikation så kommer ni ha stenkoll på vad var o en av er gör. Beroende på dina önskemål.
Kunden - fakturering, lev.fakturor, kvitton…
Konsulten - avstämning, skattekonto, löner, moms, agi, rapporter.
Jag har kunder som gör allt själv, och jag stämmer av och redovisar till SKV, och finns som coach och bollplank under året.
Där är det jag som väglett kunden från noll och byggt på ett moment i taget. Vi vet exakt vart vi har varandra 🫶🏻
Men jag har även kunder som bara lämnar in allt och vill slippa göra någonting.
Så svaret på din fråga vad redovisningskonsulten gör, är oxå olika. Men bokföringen måste hur som stämma i slutändan, och vägen dit kan vara krokig eller spikrak. Är den väldigt krokig så ska konsulten ge tips på förbättringsåtgärder som underlättar för er båda. Det ska inte behöva va dyrt i onödan liksom.