Hej! Jag driver en liten juristbyrå sedan förra sommaren (omsätter ca 400-500k första året). Står nu och väger mellan alternativen att börja sköta min bokföring på egen hand/ta in hjälp per timme vid behov eller att överlåta det till någon annan helt och hållet. Kruxet är att mina månader i princip ser likadana ut varje månad, 2-5 verifikationer att bokföra, samma lön osv. Men de konsulter jag pratat med vill ändå ha 16-20k per år för att sköta allt (då är det inkl bokslut och allt annat som krävs). Hur gör ni andra småföretagare? jag har tiden att göra det själv egentligen, det är väl mer osäkerheten och rädslan för att det ska bli fel som stoppar mig.
Jag gör mitt själv. Om jag är osäker brukar jag googla så hittar man ofta svar via t.ex. Björn Lunden.
Med så lite känns det som du kan fixa det själv eller om du har något du vet också har ett eget litet bolag som gör själv så skulle du ha någon att bolla med.
Om det enbart är kostnader och fakturor inom Sverige sköt absolut själv när det är så litet, se till att ha bra enkla system bara ![]()
Jag personligen hade lätt betalat det fö slippa det. Liten summa i sammanhanget, tiden du bokför kan du istället försöka dra in nya jobb, tror du lätt kan tjäna in de 20 000 kr/år snabbt på det sättet.
Jag tar hjälp. Har också superenkelt men anser att ekonomi inte är mitt företags huvudsyssla och jag lägger tiden på det jag är bäst på istället. Jag har ändå rätt många högskolepoäng i ekonomi men väljer leja ut det ändå.
Tjejen som har haft hand om min bokföring i över 10 år springer på kurser hos skatteverket varenda stund för att hålla sig uppdaterad. Kanske överkurs, men jag vill inte lägga den energin. Däremot lägger jag runt 12000 per år för hjälpen. Kanske haft tur eller så går det få ner priset.
Tycker det går bra att sköta all löpande bokföring/löner/fakturering/månadsrapportering till skatteverket själv och sen ta hjälp vid själva bokslutet + årlig deklarationen. Då kostar det ca 3500kr/år för Fortnox bokföringsprogram och sen ca 8000kr/år för bokslut + årlig bolagsdeklaration.
Då känns det som en lagom belastning OCH kunskapsmässigt så upptäcks ev fel och blir rätt i bokslut/årsdeklaration.
Jag har drivit några små bolag och det är värt alla pengar i veckan att lägga ut allt man tycker är tråkigt (eller är dålig på) på andra bolag, i mitt fall då bokföring. Då kan man lättare fokusera på kärnverksamheten samt det man tycker är kul.
Det tar verkligen inte lång tid att mata in 2-5 verifikationer per månad. Dock kan det blir lite som diskhögen hemma. Låter man den växa för mycket blir det ett stort projekt så mitt tips är att göra det löpande. 20k skulle eventuellt kunna motsvara 5 % av din omsättning. Inte värt det om du frågar mig. Det finns mycket hjälp på forum och bloggar. Man är inte direkt först i Sverige med en viss verifikation.
Jag har testat båda och gillar att göra det själv mer.
Just nu har jag ca 300 verifikationer per år och gör det själv. Lägger inte speciellt många minuter i månaden på det, men lite upplärningskurva. Kräver att man orkar/vill försöka förstå. Det enda som varit klurigt är att bokföra och förmånsbeskatta rätt är vissa försäkringar, samt några inköp från Amazon där det varit otydligt vem som är säljare och med det momsreglerna.
Förutom att det inte är sant att det bara blir 2-5 verifikationer per månad. Du ska göra bokslut också. Och beroende på bolagstyp, andra saker.
I realiteten blir det nog något mer men det behöver fortfarande inte ta många minuter varje månad. Är man osäker kan man ju ta hjälp i början. Jag sköter själv bokföringen för mina 3 bolag.
Jag gör bokföring och bokslut själv mest för att jag vill lära mig, förstå, och ha koll.
Numera har jag även en AI agent som gör en audit på hela bokföringen, som om den vore en revisor från skatteverket, med jämna mellanrum och den har verkligen stenkoll på att allt är skatteoptimerat och berättar tydligt vad jag kan förbättra och vad för fusk jag har försökt mig på.
Lägg $20/månaden på e.g. Claude Pro och lär dig hur du kör en prompt lokalt på din dator (10 minuter). Mindblowing.
Langa inte in saker som fakturor med kunduppgifter i Claude bara, då bryter du sannolikt mot GDPR genom att läcka personuppgifter till USA.
Vilket program? Exponerar den en MCP eller liknande, eller frågar du SIE filen?
Har du tiden skulle jag göra bokföringen själv. Det skapar också en ökad förståelse över redovisningen när man vet vad som ligger bakom varje konto. Bokslut däremot skulle jag rekommendera att ta hjälp av. En extra koll så allt blir rätt. Får ett bra bollplank att använda sig av som har koll på din ekonomiska situation. Samt någon som är uppdaterad på det senaste regelverket. Kan gå snabbt att tjäna in den årliga kostnaden.
Är antal transaktioner i storleksordningen som du säger och du ändå bokför ganska rätt själv bör du kunna få ett bokslut för ca 7000kr
Jag gör allt själv eftersom jag anser det vara en självklar del av att vara egenföretagare och då bör man ha koll på sitt företag enligt mig. Det är enkelt och behöver du hjälp så kan man ta det alternativt här i forumet eller rådfråga om hjälp några timmar då och då tills man kommer igång själv. Jag är själv i mitt konsult AB och lägger ner kanske 0,5-1h/vecka.
Jag använder mig av bokföring där jag får både cashback på kortköp och även återbäring på kontosaldot så jag betalar ca 0-200kr/mån. Bokslut kostar ca 2000kr/år.
Som egenföretagande jurist debiterar du sannolikt mer per timme än din bokförare?
Så om du har beläggningen för det - vilket du inte verkar ha än - så lej ut jobbet.
Eller lej ut det för att det är skönt. Svar om att göra det själv för att man vill “ha koll” ger jag inte mycket för. Det kan man lätt ha ändå.
Hittills så har jag bara matat den med PDF-export av huvudboken samt balans och resultatrapporter från Bokio. Funkar utmärkt.
Jag kör med Claude Code (CLI med just nu opus 4.7) och har låtit den bygga upp en komplett finansiell informationsbas om mig där allt om mitt AB (egenföretagare), försäkringar, aktiedepåer, pension, boende, leasingkontrakt, etc finns tillgängligt för att den ska kunna ge riktigt bra och välinformerade rekommendationer genom att väga in hela bilden. All källinformation uppdaterar jag än så länge dock manuellt genom oregelbundna manuella uppdateringar, rätt besvärligt att samla in allt ![]()
Den enda automation som görs än så länge är att den regelbundet övervakar mitt aktieinnehav mot ett öppet börs-API och varnar mig om något innehav bryter mot någon av mina regler.
Jag tog hjälp när vi drev AB i några år. Säkert görbart själv men inget som intresserade att hålla på med. Vår bokföringsbyrå sålde rådgivning också men den kunde man vara utan visade det sig. Att planera storlek och tid för lön, utdelning , avsättning och uttag ur periodiseringsfond , tjänstepension mm fick jag tänka igenom helt själv om det skulle bli bra visade det sig.
Har du så lite verifikationer så är det ingen mening att låta någon annan göra det. Skaffa Bokio ex. Som är smidigt.