AB - betala 16-20k/år för redovisning eller sköta själv?

Jag är team redovisningsbyrå. Inte i första hand för att de är kostnadseffektiva (de jobbar 4x snabbare än vad jag gör, och fakturerar 0,8x per timme), utan för att det finns 1000 saker som kräver min uppmärksamhet och det är lätt att bli tokig av alla distraktioner.

Nu har jag förvisso ganska mycket större volym på den ekonomiska administrationen än vad du har, så situationen är inte riktigt jämförbar.

Om jag skulle ge ett tips om administration till mig själv för sex år sedan, så hade det varit att börja med att välja ut en bra byrå och sen ta hjälp av dem med ALLT, inklusive att registrera aktiebolaget och ansöka om F-skatt. Det gick bra ändå men jag har slösat ganska mycket tid på nybörjarmisstag i varje tänkbar kategori.

Tar hjälp med allt typ och betalar väl runt 20 k/år. Liknande omfång som du har. Klart värt det för mig att ha peace of mind plus att jag är gravt allergisk mot bokföring :sweat_smile:

Jag har läst många trådar där folk argumenterar för och emot att sköta bokföringen själv och det framgår väldigt tydligt att valet oftast beror på den egna läggningen, alltså det har inget med själva bokföringen i sig att göra.

Lite som med att baka bröd : Nästan alla klarar att baka bröd men alla gör det inte, inte heller alla som har tiden det skulle kräva.

Baserat på det du skriver låter det som att du borde fundera på om din osäkerhet skulle försvinna om du lärde dig det som krävs, och om du då skulle välja att göra bokföringen själv.

Sedan vill jag bara kommentera ett par saker som nämnts i andra svar:

Du kommer garanterat inte att behöva lägga mycket tid på att hålla dig uppdaterad med nya lagkrav

Bokslut behöver inte kosta mer än ca 1600 kr (exkl moms) om du använder en tjänst som gör detta mer eller mindre automatiskt åt dig.

Personligen tog jag hjälp av en redovisningskonsult i början för att reda ut ett par frågetecken, idag hade jag kunnat göra detsamma med hjälp av ett par forum.

Jag läste också två böcker från pärm till pärm (Eget AB och Bokföring från Björn Lunden förlag)

Det här är riktigt smart. Har inte ens tänkt tanken själv ännu. Får jag tid ska jag kopiera dig i helgen fast dra det ännu längre.

Jag flyttade över hela min support e-post hantering för min app till Codex förra helgen. Matade den med 10 års historik av support e-mail för att bygga en kunskapsbas ifrån kombinerat med hemsidans FAQ. Därefter lade jag till en Skill så att den kan hantera min Gmail. Tog några försök att få tonen rätt men nu är den riktigt bra och blir dessutom bättre efter varje gång jag använder den.

För bokföringen skulle man kunna göra samma sak. Mata den med alla historiska verifikationer och bokslut. En Skill för Gmail där de flesta av mina PDF fakturor landar. En Skill för avläsning av fakturor och referenskoll mot hur den gjort tidigare. En Skill för själva bokföringen. Alternativt bygger man en egen MCP istället för att använda Skills.

Därefter skulle man i princip kunna prompta så här;
“Bokför min lön för Juni månad” → Skapar två verifikationer för lön och skatt. Hanterar undantag såsom återbetalning av skulder till närstående.
“Kolla min email och bokför nyinkomna fakturor”

Betalningen i sig blir nog bökigare om man gör det utanför bokföringsprogrammet. Har använt Avanzas privata API:er för BankID inloggning tidigare men tveksamt om det kommer att gå via Swedbank. Troligtvis betydligt högre säkerhet.

Kul med en likasinnad, ser fram emot att höra vad du kommer upp med!

Jag har dock inte ens övervägt att låta agenten hantera bankid, det känns lite läskigt ännu men det borde ju gå att bevilja läs-access till det mesta tycker jag. Tex så har ju Bokio läs-access till mitt företagskonto på SEB. En sådan lösning hade varit väldigt bekväm för flera källor.

Jag valde för övrigt att låta den bygga infodatabasen i ett git-repo med markdown och yaml för att jag lätt ska kunna följa vad den uppdaterar mellan varven.

Minpension.se är lite kasst designad, helt omöjligt att få ut en enkel rapport i tabellform. Enda sättet verkar vara att skriva ut websidan med glättiga tårtdiagram till PDF. Inte optimalt men Opus lyckades tolka allt rätt ändå.

Jag tycker det är oroväckande få, i alla fall i min omgivning, som fattat och använder den enorma nyttan med rätt använd AI. Jag är längre fram än de flesta men känner ändå att jag skulle, och borde, kunna göra så mycket mer.

Jag kommer antagligen aldrig att behöva en jurist, revisor eller pensionsplanerare igen, förutom i de fall lagen kräver det.

Detta skulle nog kunna bli en (eller flera) nya trådar egentligen.

Japp, precis vad jag tänker göra med. Även så jag gjorde med support e-post projektet som jag nämnde.

Kan man bara komma förbi BankID integrationen så kan man bara använda deras privata API’er istället. Lite mer förberedande jobb och det kräver nog att man är en kodare i grunden. Jag brukar börja med Charles Web Proxy för att se hur hemsidan använder API’erna och därefter är det bara att anropa/kalla (vad säger man på svenska?) dem själv.

Japp, vi får undvika att kapa denna tråden. Kanske dumpar resultatet i Jag byggde en app-tråden sedan istället.

1 gillning

Oj det är ju väldigt mycket en smaksak. Många inser snabbt att de hellre lägger tid på det de tjänar pengar på istället och betala för redovisning. Jag rekommenderar att göra det som känns rätt för dig. De som gör det själv men sen inte sover om natten för att de känner sig osäkra blir det jobbigt för. Tyvärr är det väldigt lätt att bokföra idag men egentligen samma svårigheter med att göra rätt…Om du vill ha hjälp så jobbar jag med sånt. Hojta till så kan jag kolla på vad det skulle kosta. Använder bara Fortnox.

Jag tycker att du måste lära dig att göra minst två saker själv:

• Bokföringen skall du absolut sköta själv.
  • Och du måste lära dig grunderna i långsiktig skatteplanering. (Så länge du fakturerar 500k per år behövs det inte, men jag antar att du siktar på att fakturera mer framöver).

För deklaration, däremot, är det ju vanligt att betala någon extern. Jag gör så (även om jag inte har AB, utan enskild firma med 1.5 miljoner i omsättning) och då har man ju även någon att fråga om vissa bokföringsfrågor.

Trots att jag gör det själv så har jag blivit lite skeptisk till värdet av att betala för deklaration, men har själv inte tagit tag i det. Jag tror att det kan vara en bra idé att spökdeklarera ett år eller två, jämföra med den man betalar för och sedan ta över det själv om man märker att man tar ungefär samma beslut.

Jag har tyvärr erfarenheten att de jag anlitar har tagit väldigt felaktiga beslut. Ibland rena fel (vilka Skatteverket hittade; de påpekade att jag hade betalat för mycket skatt), men oftare att det är ett överdrivet fokus på att minimera skatt det enskilda året och avsaknad på långsiktig skattestrategi. Jag har läst på att jag vet hur man skatteplanerar och den biten verkar det som att man måste sköta själv genom att instruera den som deklarerar. Jag har i alla fall aldrig hittat någon som kan och vill sköta det själv på ett rimligt sätt.

EDIT: Min farfar, som var egenföretagare mellan 1950 och 1990 eller så) brukade säga att det var viktigt att göra sin deklaration själv medan man var ung så att man sedan hade lite på fötterna och lite pondus när man var äldre och då lät andra göra det åt en. Alltså att man skulle kunna kolla att det gjordes rimligt.

2 gillningar

Jag håller med. Man måste ha egen koll även om man lämnar bort redovisningen. Byråerna gör också fel titt som tätt. Strategiska fel om skatteplanering och rena slarvfel i konteringen.

Det är mycket lättare att titta igenom någon annans färdiga arbete och ställa kritiska följdfrågor, än vad det är att göra arbetet själv från scratch. Men man måste skaffa sig kunskaperna på ett eller annat sätt!

1 gillning

Jag använder bokio + winwin gör det själv, det betyder att jag gör det operativa jobbet själv, har någon att fråga om allt möjligt , tex bokför jag utlägg på 2890 eller 2893 , som även gör ÅR, bokslut, INK2 för ca 1600 per månad. Det ger stöd till lärande och sen kan man skala ner om man vill till år 2 och göra mer själv.

Tack för svar! Var gör du din bokföring mm? Använder du något särskilt program? Ja, mina fakturor är i princip densamma varje månad och mina utlägg lika så, så känns som att jag bör kunna ornda det mesta på egen hand..

Tack för svar, har du några tips för att ‘‘ha enkla system’’ för det? :sweat_smile:

Har du ett AB? Hjälper hon dig med allt? Om ja på föregående frågor, får du lämna hennes kontaktuppgifter? :sweat_smile:

Jag har ett AB. Hon är lokal och kör tyvärr inte digitalt. Men om du bor i närheten av västkusten kan jag lämna hennes uppgifter.

Hon fixar bokslut och allt.

Jag använder Bokio.

Jag betalar runt 5-6000 kr/år för bokslut och diverse kring det (INK1, momsrapport, sporadiska skattefrågor mm). Sköter löpande grejer (löner, fakturering) själv. Gjorde bokslutet själv första året för att lära mig, och kunde efter det konstatera att det är värt att betala för att få det gjort av ett proffs. Numera finns ju AI till hjälp så det går säkert utmärkt att göra själv hyggligt smärtfritt men jag värdesätter att jag har en människa i andra änden för den modesta summan.