Jag byggde en app! Visa era digitala projekt

Inför kommande valår tänkte jag att det vore skoj att ha lite bättre koll på opinionsmätningar, men till min förvåning hittade jag inte en enda app som handlade om svenska mätningar (rätta mig om jag missat något!). Så under en helg i höstas knåpade jag därför ihop en egen, som ett litet kul sidoprojekt.

Appen skickar en pushnotis när någon av instituten släpper en ny mätning och samlar allt på ett ställe. Den är givetvis helt gratis och helt reklamfri.

All sorts feedback är såklart guld värt! Appen finns för både iOS och Android.

App Store: Opinionskollen - App Store

Google Play: Opinionskollen - Google Play

Har ni själva något digitalt projekt ni pysslar med på fritiden?
Allt från små scripts och hemautomation, till appar, hemsidor, GitHub-projekt – dela gärna!

9 gillningar

Så din app är en Google Alert?

Hur samlar du in opinionsmätningarna? Webscraping?
Har du någon backend som ligger och kör någonstans?
Vore coolt om du kunde utveckla en webapp också.

Har några hemmaprojekt som jag jobbar på, inget som jag kan visa upp (än) dock.

Kul!

Ja men precis, alla undersökningar hämtas från en öppen datakälla på GitHub. Sen byggde jag en liten backend-snurra i Node.js som håller koll på när datasetet uppdateras med nya undersökningar, och då skickas pushnotiser direkt till användarna. Allt har tuffat på bekymmersfritt hittills. :slight_smile:

När jag gjorde research såg jag att det fanns några webbplatser som visualiserar opinionsundersökningar, men gemensamt för dem var att ingen hade push-notiser. Då tänkte jag att det kunde finnas ett värde i att göra en mobilapp, vilket blev startskottet för projektet.

Spännande! Lägg gärna upp dem när de är klara – det är alltid kul att se vad folk skapar på fritiden.

Jag använder https://val.digital när jag vill se hur det går, gillar den sidan

Men vill man ha notiser så sure, din app verkar perfekt. Bra gjort!

Lycka till med framtida projekt

Ah, där ser man! Jag hade faktiskt ingen aning om att Google Alerts fanns – där lärde jag mig något nytt. Om jag förstår det rätt skickar de e-post när något händer, inte pushnotiser. Så i efterhand kanske det ändå finns ett värde i att kunna få en pushnotis utan att blanda in sin e-post. Men verkligen, bra poäng!

1 gillning

Men eller hur! Det där är verkligen perfektion när det kommer till datavisualisering. Det enda jag saknar där är just notiserna (för nörden som man är :grinning_face_with_smiling_eyes:). Men annars kan man inte begära mycket mer – otroligt välgjord site!

Kul projekt och grymt jobbat! Har inte grävt i appen men en synpunkt som jag har som retar mitt öga är att det inte verkar vara någon padding ovanför texten “Opinionskollen” mot det svarta hålet (Dynamic Island). Och knapparna för inställning och dela(?) är inte hela i linje med det vita området nedan, se markeringar. Bara ett förslag :slight_smile:

Eftersom du ändå skrev i titeln till tråden att man kan visa upp sina digitala projekt passar jag på att dela vår interaktiva webbkarta för hyresrätter :slight_smile: Projektet heter www.allahyresrätter.se, där vi har samlat info om var hyresvärdarna har sina hus. Vi har även skapat listor över hyresvärdar i de olika städerna (inget unik där dock) med info om hur man söker deras lägenheter (Stockholm, Göteborg och Malmö finns för tillfället).

8 gillningar

Grymt hittat! Precis sån här feedback uppskattas verkligen – lätt att missa när man har zoomat in på massa annat. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Det får fixas i en kommande uppdatering om en helg eller två. Man vill ju ändå att det ska vara “pixel perfect”. Problemet är att jag bara har testkört på min iPhone 12 och lite i simulatorer, och där sitter ön lite högre upp vilket skapar lite mer padding än på andra modeller.

Men bra hittat – alltid kul med ögon som ser detaljerna!

1 gillning

Vilket initiativ – riktigt snyggt presenterat och ett verktyg som verkligen behövs. Älskar när man tar något som annars är utspritt och svårt att hitta och gör det överskådligt och användbart för alla. Det känns dessutom sjukt välbyggt och proffsigt.

Nyfiken fråga: använder er tjänst också en öppen datakälla, eller gör ni själva jobbet med att samla och aggregera informationen från olika håll?

Oavsett - väldigt kul att se fler som bygger sidoprojekt och delar dem här.

1 gillning

Kul tråd, hoppas fler vill dela vad de pysslar med.

Själv har jag haft en drös olika genom åren, aldrig varit bra på UI.

Senaste projektet tog jag AI till hjälp för att byta från Excel till en webbtjänst för motionsserien vi kör årligen i vår bordtennisklubb. Försökte göra det någorlunda generellt om fler vill använda. https://klubbspel.se

2 gillningar

Tack! Kul att höra!
Vi använder lite öppen data från Lantmäteriet, men vi samlar in den mesta av informationen manuellt och har även lite hjälp av AI för att sammanställa viss data, även om man behöver övervaka resultatet lite.

1 gillning

Snygg sida och bra idé! Simpel men elegant :slight_smile:
Nu bad du ju i och för sig inte om feedback, men en synpunkt jag har är att om du tänker att den ska användas av vem som helst så kan det vara bra att fixa en tydligare landningssida som förklarar vad det är för sida. Just nu känns det som att man har hamnat på en lokal klubbsida och det är inte så tydligt att man själva kan använda den om man vill.

2 gillningar

Verkligen kul projekt!

Ska jag använda mig av när det börjar nalkas!

Jag har byggt en webb-musikspelare vid sidan av i 15 år som är till för att träna instrument eller dans-rutiner till låtar: Troff - Training with music

Om någon är intresserad :slight_smile:

2 gillningar

Brukar ofta bli att jag utvecklar saker relaterat till nuvarande intresse eller för att lära mig något specifikt. Här är två publika projekt

2 gillningar

Galet snygg design! Det där känns verkligen långt ifrån hobbynivå. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Arbetar du med webbutveckling till vardags, eller är det “bara” passionen som talar?

Tackar :slight_smile: faktiskt inte. Jag jobbar med IT-drift, primärt linux och containerlösningar (k8s, docker swarm m.fl.)
Nån som kan design skulle säkert hitta ojämn padding och andra synder. Jag tycker man kommer rätt långt att följa etablerade design principer och en lighthouse check för accessibility.

Snyggt jobbat! Får man fråga vilken typ av betallösning planerar du för era prenumerationsmodeller på Turfzones?

Oj, jag har hur många som helst. Här är några av mina privata appar (som alltså inte finns att tillgå på App Store, det är bara för mig själv).

Min börs-app - All data är realtid och pushas till appen via web sockets. Jag kan även lägga ordrar och lite annat.

Orderfönster - Ser roligare ut när börsen är öppen

Min hemautomations-app nu.

Mestadels information men den är även kapabel att lastbalansera vår laddbox även om gränssnitt saknas för den biten. Hade ett problem med vår analoga lastbalanserare vid tillfälle så fick lösa det med mjukvara.

Prisöverblick - De guldiga staplarna indikerar när bilen kommer att laddas i natt:

Elförbrukning - Grafen längst ned behöver lite mer arbete. Den visar kostnad per dag.

Värmesystemet

När det kommer till träning så har jag en analys-app. Den har flera olika syften:

• Rapportera detaljerade split-tider, väderförhållanden, puls, tempo etc till min AI-coach
  • Att kunna spela upp passet i efterhand på en satellitkarta. Vid lopp, kan den hämta alla som sprang i ungefär samma tempo som mig själv och lägga till deras positioner med. Då kan man följa hur man låg till i förhållande till andra under loppets gång.
  • Export till After Effects så att man kan ha puls, fart, höjdprofil och annat över video.

Steg 1 - Välja pass (integrerat med Strava). När ett pass är valt synkar den med Apple Health som är mer korrekt än Strava:

Uppspelning av pass:

Har en uppsjö av andra appar och småprojekt. :wink: Ett som jag håller på med just nu är att automatisera den löpande bokföringen för mina företag.

5 gillningar