Jag har byggt en bostadskalkylator – vill gärna ha er feedback

Hej! Efter många år som utvecklare (och bostadsspekulant) har jag byggt en webbapp för att enkelt räkna och jämföra boendekostnader.

Istället för att knacka i ett trist excel-ark tänkte jag: varför inte en site som gör det enklare och roligare?

Utöver bostadskalkylen finns också verktyg för hushållsbudget. Ju mer info man fyller i, desto bättre insikter får man när man jämför bostadsobjekt.

Jag kallar den Calcasa – och tar hemskt gärna emot era reflektioner :folded_hands: Är det här något som kan vara till hjälp i bostadsköpet, och vad skulle ni vilja se mer av?

10 gillningar

Hade varit intressant att kunna jämföra mot hyresrätt också. En hyreslägenhet (med stabil hyresvärd) är en underskattad boendeform.

7 gillningar

Ja, såklart! Missade det alternativet helt. Flyttar upp det på priolistan direkt.

4 gillningar

Jag testade jämföra en villa och en brf från hemnet, den lyckades inte suga upp avgiften för brfen ifrån hemnet. Sedan hade jag velat mata in hur mycket pengar man vill gå in med, snarare än bara % insats.

Detta är min feedback. Riktigt snygg lösning och en bra idé, enkelt att bara droppa in två länkar för att jämnföra , lär bli populär. Jag kommer använda den iaf! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kul att höra! :face_holding_back_tears: tack.

Ang avgften, just hämta via länkdelen är lite skakig. Jag noterar och ska se om jag kan trimma till den lite.

Ang pengar vs insats. Håller med! Det har gnagt lite i mig att det är gängse att ha ett pengarreglage istället för procent men jag ville testa något nytt :nerd_face: kanske bygga så man får välja hur man vill ange helt enkelt

2 gillningar

Riktigt bra tjänst, responsiv, snabb, funktionell och estetisk tilltalande.

Bra jobbat Adam!

2 gillningar

Glädjer mig att höra! :folded_hands:t2::raising_hands:t2:

2 gillningar

Kika i din inkorg Adam, har skrivit till dig :slight_smile:

1 gillning

Gillar den! Går det att fixa multival vid val av uppvärming? Typ direktverkade el och LLVP.

Varför bygga en tjänst med Lovable om du har ”många år som utvecklare”?

För det var det som krävdes för att få tummen ur att färdigställa något :laughing:

Blev en kul upplevelse dessutom att få testa på AI. Utan att veta hur man borde bygga och vad man vill uppnå kunde det snabbt blivit väldigt rörigt byggt, men måste säga AI’n gjorde mycket rätt även om man får väldigt ofta rätta den. Körde inte Lovable faktiskt, utan det blev mhm Claud 4 agent via Warp (terminalbaserad kodgenerator).

2 gillningar

Inte alls en omöjlighet, skriver upp den. Tack

1 gillning

Bra ide!

Är själv på marknaden för att köpa bostad snart så ska absolut testa att använda denna lite mer utförligt i veckan.

Men nu har jag bara kollat lite snabbt och noterade att du använder boyta/boarea synonymt när man lägger till bostad. Tänkte just nu bara påpeka att det inte är korrekt och att det är boarea som ska användas med dagens standarder.

Som jag har fattat det så är boyta en gammal definition, som endast används av Skatteverket i dagsläget för att undvika att gamla taxeringsuppgifter blir felaktiga.

Loveble är grymt…eller hur

Nice find! Det får vi justera. Tack!

Kul att du gillar iden :folded_hands:t2: Hoppas du får nytta av appen när du letar bostad :raising_hands:t2: en grej som slog mig som ev saknas, att kunna jämföra med sin nuvarande bostad… vad tror du om det? Rätt gött att kunna jämföra hur mycket dyrare/billigare det nya boendet blir jämfört med vad man har idag.

2 gillningar

Loveable är fantastiskt. Dock ej det jag använder för Calcasa. Denna appen är byggd med hjälp av främst Claude Sonnet 4 via Warp. Fungerade bra för det mesta … men som vanligt med AI behövs det en hel del stöttning längs vägen när den klantar till det hehe

Känns som att de som inte gillar Loveable etc är de som jobbar som webutvecklare. Loveable är ett otroligt kraftfullt verktyg, och det du får ut är absolut inte dålig kod. Det krävs lite handpåslag men det ökar verkligen outputen hos ett utvecklarteam något enormt. Var med och projektledde en webtjänst där vi skapade techen för själva tjänsten på en dag, ett arbete som hade tagit 4 veckor heltid innan av en senior utvecklare.

Tycker din sida är riktigt vass! Har ett förslag: det är många utanför RT som nyttjar kontantinsatslån, är det möjligt att lägga in ett sätt att få med ev kostnad för kontantinsatslån då dessa lån har mycket högre ränta och mycket högre amorteringskrav.

1 gillning

Håller med. Skapa POCar tex med AI är otroligt värdefullt. Gäller bara att tämja agenterna som du säger så går det fint. Sen hjälper ju MCPer till också, inte laborerat så mycket med det men hört gott om det.

Kontantinsatslån: absolut! Noterar och ska klura på var det kan klämmas in. Tänker spontant en checkruta under inställningar för kontantinsats typ “använd kontantinsatslån” som togglar fram en extra input för %/kr + ränta

2 gillningar

Riktigt grym är du Adam. Otroligt bra jobbat. Uppfattar dig som väldigt driftig, en positiv “doer”, utifrån dina svar i tråden.

Ska även kika närmare på sidan när jag får tid över och återkommer med feedback.

1 gillning

Nämen, TACK! :smiley: Man får ju försöka göra nått vettigt när man väl får en idé man faktiskt brinner för och ser potential i. Sen är man lite extra hyped (och nervös) just nu över att få feedback på sin skapelse man slipat på under sena timmar efter man sagt god natt till familjen hehe.

Gör så! Jag slipar vidare så länge :+1:

1 gillning