Vad ska jag fråga Husappen-grundarna om boende- / hemekonomi?

Har fått en del mejl med tips om den nya Husappen och även grundarna tog kontakt med mig. Tänkte försöka skapa lite win-win-win genom att intervjua dem om husekonomi, saker att tänka på och hjälpa dem lite på traven med gratisreklam då appen är gratis och de gör det på sin fritid som nystartade företagare.

Vad tycker du att jag ska fråga dem som har med hus- / boendeekonomi att göra?

Mer info:

Från deras hemsida:

1 gillning

Intressant med en intervju.
Väntar på en androidapp bara.

Fråga gärna om det finns eller kommer finnas någon anpassning eller inställning för jordbruksfastighet.

1 gillning

Ser ju väldigt spännande ut och snyggt ut. Gillar ju saker som skapar struktur till långa projekt. Något som jag direkt tänkte på är ju dock som du säger, att appen är gratis.

Då kommer frågan: Hur ser deras affärsplan ut? Hur är tanken att de ska tjäna pengar?
Säljs min data vidare? Osv.

Det är något som jag undrar.

Edit: testade att regga mig och där står det att det antigen är en gratisversion med reklam eller en premiumversion.

Kommer inte på nån lämplig fråga om boendeekonomi, men däremot om deras app.

Appen ser intressant ut, men jag äter upp min hatt om den finns kvar om 20 år. En fastighet däremot har betydligt längre livslängd. Att skapa ett system där man matar in data är en sak. Problemet för användaren uppstår när man har matat in mycket data under lång tid och man inte längre vill använda tjänsten. Det kan tex. bero på nåt av följande:

• Tjänsten läggs ner
  • Det blir en betaltjänst och jag vill inte längre betala för den
  • Fastigheter säljs till en person som inte vill eller kan använda applikationen

Hur ser möjligheterna till dataexport ut? Kan jag få snygga pappersutskrifter den dag jag väljer att lämna tjänsten, eller blir jag av med all data då?

4 gillningar

Klart intressant app, funderar på

• En del projekt innehåller många delmoment och kan dras över lång tid, kan man skapa projekthändelser som man fyller på med kvitton och underhändelser under projektets gång. Och sedan när det är klart kunna söka på projektnamnet och hitta dokumentationen med historik, eller kommer allt ligga i ett gemensamt flöde oberoende av projekt?

Ex:

Renovera sovrum
2021-01-01 Kvitto på golv
Omdragning av el
2021-01-15 Elektriker drar om el och byter till jordade kontakter
2021-01-15 Faktura
Fortsättning på eget fix
2021-03-20 Kvitto på tapeter
2021-03-20 Kvitto på klister

Kommer allt detta samlas under huvudrubrik “Renovera sovrum”?

• Exportera data på ett eller annat sätt är ett måste. Det skulle kunna räcka med att kunna dra ihop allt till en PDF som mailas till önskad e-post.
  • Jag har inte läst deras användarvillkor, men vem äger datat? är det kunden eller företaget?
  • Kommer de i sann GDPR-anda att baka in en “glöm mig” funktion, eller hur planerar de att uppfylla de kraven?
1 gillning

Hej Simon.

Tack för att du har kikat in i Husappen och kul att du tycker den känns lockande!
Precis som du skriver så är ju appen gratis för vi vill att alla husägare ska få förutsättningen till att lämna den analoga traditionen och ges förutsättningarna för att få dokumenterad kontroll på sitt husägande.

Vi håller på att utveckla nya funktioner som kan komma att bli premiumfunktioner och läser man på vår hemsida så skvallrar den lite om hur vi tror att husappen kommer att leva vidare i långa loppet. Genom samarbeten med företag som ger husägarna ytterligare en dimension förenkling i vardagen.

Din data tillhör dig och kan raderas både i appen men också genom att maila till oss. All data är anonymiserad för användarnas integritet skull och detta beskrivs även i våra användarvillkor och integritetspolicy.

Hoppas att du tar steget och blir Husappare! Vi tar gärna feedback på din upplevelse på info@husappen.se.

//Jimmy Wärn, Husappen

Hej Björn.

Vi har skrivit i våra användarvillkor att man kommer att kunna exportera sin data om appen skulle läggas ner.

Vi håller på att titta på en exportfunktion för det är många som har ställt frågan. Vi kommer att ha en funktion klar inom kort där man kommer att kunna exportera sin husprofil på ett bra sätt.

• Det lutar åt en pdf-modell, men det kan även bli en valbar variant där man kan få ut datan i flera olika format. Vi återkommer när funktionen är på plats. :slight_smile:

Vi tar gärna in förslag på hur du skulle önska att kunna exportera din data på info@husappen.se

Ha en fin dag //Jimmy Wärn, Husappen

Hej Tomas!
Androidversion är in the making så du ska inte behöva vänta så länge.

Husappen fungerar såväl till hus som bostadsrätt som till bostadsrättsradhus osv. Dock så kommer en del av funktionerna att vara överflödiga. Men vi kommer antagligen att göra en mer ändamålsanpassad on-boarding där start-setup är mer anpassad i framtiden.

Jordbruksfastighet är inget vi har funderat på men tack för insikten! Det ska vi genast kolla närmare på.
Tack för din fråga och ha en fin dag.
//Jimmy Wärn, Husappen

1 gillning

Hej!
Kul att ni svara, det uppskattas! Just nu sitter vi i en hyresrätt, kanske blir läge om det blir en sommarstuga :blush:

Hur ser era intäktströmmar ut? Är tanken liknande Tibber (låg månadskostnad av användaren men sen tjäna pengar på försäljning av ”smarta” prylar) för er skulle det kanske kunna vara avtal med aktörer inom underhåll, material, osv. Är det något sådant som det är tänkt?

Hej Rhino!
Tack för dina frågor. Här kommer svar på dem.

Kommer allt detta samlas under huvudrubrik “Renovera sovrum”?
Det kommer att se ut precis som du beskriver. Man kommer att kunna leta reda på projektet och i detta syns allt som är kopplat till projektet. Detta går snabbast via tidslinjen, som går att filtrera på flera intuitiva sätt så man hittar precis det man söker snabbt och effektivt. Vi har lagt ner mycket tanke på hur vi strukturerar allt för att det ska kunna redovisas på ett tydligt sätt enl. de skatteregler som finns gällande förbättringsutgifter och dylikt.

Exportera data på ett eller annat sätt är ett måste. Det skulle kunna räcka med att kunna dra ihop allt till en PDF som mailas till önskad e-post.
Vi håller på med en exportfunktion just nu. Det lutar åt en pdf-modell, men det kan även bli en valbar variant där man kan få ut datan i flera olika format. Vi återkommer när funktionen är på plats.

Jag har inte läst deras användarvillkor, men vem äger datat? är det kunden eller företaget?
Din data tillhör dig och kan raderas både i appen men också genom att maila till oss. All data är anonymiserad för användarnas integritet skull och detta beskrivs även i våra användarvillkor och integritetspolicy.

Kommer de i sann GDPR-anda att baka in en “glöm mig” funktion, eller hur planerar de att uppfylla de kraven?
Vi uppfyller de krav som finns och detta har vi gått igenom i detalj med en jurist och sedan byggt in funktioner för. Man kan när som helst radera all sin information.

Ha en bra dag! //Jimmy, Husappen

Hej.
Vår tanke med samarbetspartners är att komplettera appen med sådana funktioner som det idag redan finns genomtänkta koncept kring och som skulle passa bra in i vårt helhetstänk. T.ex andra smarta prop-techbolag som erbjuder tjänster som kan hjälpa dig som husägare att trimma dina husutgifter. Vi vill hjälpa och guida husägare att bli bättre på att se vad som egentligen går att påverka och uppmana våra användare att ta kontroll över sin husekonomi. Detta leder så klart till intäkter i olika former.

//Jimmy, Husappen