Vilken app använder ni för t.ex. huskvitton?

Hej
Fått upp ögonen för husappen genom intervjun på RT. Har även kikat på konkurrenten House:Id som har en liten annan layout. Vilken använder ni eller gör ni på något annat sätt?

Vi har bara en lägenhet, så mindre att hålla reda på. Men vi gillar inte att bli instängda i en specifik app om den slutar fungera/uppdateras etc. Vi scannar kvitton etc med våra iPhones och skapar delade anteckningar (inbyggda anteckningsappen). Gillar att varje kvitto då kan kombineras med text/tabell etc, och liknande kvitton kan kombineras i samma anteckning.

(vill man istället ha en separat scanningsapp rekommenderar jag scanbot och scanner pro)

2 gillningar

Gjort det enkelt, använder onedrive och scannar in alla dokument/kvitton/garantier som kommer i pappersform. (scanning via telefon och funktion i onedrive) Sparar ned allt som kommer digitalt.

1 gillning

Sen mappar per år eller projekt eller hur strukturerar ni? Har gjort samma sak på Google Drive så har en backup på allt. Tänkte att appen kan va smidig att få kostnader summerade för att underlätta vid ev försäljning.

Ja typ så. Deklarationer, årsbesked etc har mappar per år.
Övrigt inte, där är det kategoriserat typ Bil, Hus, Kläder, Vitvaror etc. Sedan är det enkelt att se på datumen på filerna om det är något specifikt man vill komma åt.
Tänker att det inte alltid är så att man har full koll på vilket år man köpte en viss produkt och då blir det svårare att hitta kvitto /garanti om de ligger utspridda i under mappar per år.

Sålde precis nu i somras vårat fritidshus och det var inga problem att summera ihop utgifter och renoveringar som ska dras av vid deklarationen.

Kan förstår att en app som är specialbyggd för ändamålet kanske kan göra att man kan få en bra överblick löpande, man får väga det mot hur ofta man faktiskt kommer ha nytta av det.

Använder appen genius scan, den scannar texten så det blir sökbart och skickar det till en generell huskvittomapp på Dropbox. Är det speciella projekt jag ska hålla reda på sammanställer jag i Google sheets bara (tex Rut- å rotavdrag, kostnad för badrumsrenovering, årskostnad på utbyggnad som går att dra skatt på vid försäljning). Underhållskvitto finns i mappen i datumordning från appen

1 gillning

Den ständiga frågan är om originalen i papper behöver sparas? Googlar man så får man många olika svar.

Lite off-topic. Men det här har hjälpt mig från tid till annan.

Som bokföring är man skyldig att hålla redovisning på alla försäljningar - läs: spara kvitton och fakturor. Det vill säga att om jag som kund till ett företag som måste hålla koll på sin försäljning, så kan jag alltid begära ut en originalkopia från företaget. Sedan kan de hävda att det inte går, att de inte vill, men i juridisk mening så måste de alltid sitta på originalet.