Jag funderar på vilket som är det bästa sättet att hantera olika dokument på, främst sådana som är kopplade till köp av olika slag. Det jag gör idag är:
Alla fysiska kvitton samlar jag i en särskild låda. Någon gång ibland har jag gått igenom lådan och slängt alla kvitton där garantitiden gått ut.
Instruktioner för fysiska apparater har jag letat fram på nätet så att jag inte längre behöver instruktionerna i pappersform. Jag har dem i en mapp i webläsaren.
Andra typer av pryldokument har jag i en fysisk pärm.
Jag undrar nu hur jag borde kunna hantera detta smartare. De fysiska kvittona är inte helt sällan långa och inte praktiska att t.ex. scanna in. Jag har också en hel del digitala kvitton i min privata inbox. Jag noterar dock att sökfunktionen i mejlen verkar ha en bortre parentes. Mejl som är äldre än ett antal år går inte längre att söka efter i webmejlen. Det är möjligt att leta fram dem genom att bläddra men det är rejält opraktiskt. Ofta är man ju osäker på när en viss pryl är köpt och detta blir då bökigt.
Det ideala vore i min värld att ha någon sida eller app där både kvitton och länkar till instruktioner online kunde kombineras så att alla handlingar kopplade till en viss pryl fanns samlade. Att ladda ner instruktioner istället för att ha dem via länk vore förstås ett alternativ. Det finns alltid risk att olika hemsidor flyttas eller stängs ner med tiden.
Jag har en mapp i dropbox där jag samlar manualer, webblänkar och ibland kvitton och serienummer/modellnummer. Fysiska kvitton skannar man snabbt till PDF med iPhones inbyggda funktion. Finns såklart andra appar som löser samma sak.
I din inbox så kan du ofta enkelt lägga till en etikett som heter “kvitto”. Tagga alla kvitton med den etiketten direkt när de trillar in. Då blir det enkelt att hitta i framtiden. Eller så sparar du ut kvittot till PDF och lägger i mappen på dropbox
Jag gör som du. Behöver väldigt sällan rota fram något kvitto för garantifel. Flera år emellan! Helt ok metod. Behövs ingen bättre. Instruktioner etc hamnar i en låda. Men ofta om man behöver den går det snabbare att googla fram den.
(Som tur är är faktiskt dom flesta produkter idag så bra att det är sällsynt att jag får några garantifel. Ibland är jag dock lat och använder alternativ funktion och struntar i att klaga. Ex en printer där WiFi dog. Sladd duger. Har dock lärt mig undvika vissa fabrikat. Och hålla mig till såna som aldrig strular.)