Filtrera ICA - att gå från "vad kostade matbutiken" till "vad kostade maten

Hej Forumet!

Här kommer en liten nöt för er att knäcka som jag skulle uppskatta väldigt mycket att få hjälp med.

Jag, som många andra, får kvitton digitalt på Kivra.
Det jag vill göra är nu, när vi gått in i ett nytt år, kunna ladda ner alla kvitton från förra året, och sen filtrera dem i något Exceldokument, för att se hur mycket jag verkligen la på mat (och inte tvättmedel och tandkräm eller batterier etc..)

Jag hittar dock inget bra sätt att göra detta på, förutom att ladda ner ett kvitto som PDF åt gången.
Är det någon här på detta fantastiska forum som sitter inne på någon härlig lösning?

Tack så mycket för er hjälp med detta, och all övrig inspiration som jag får härifrån!

Jag undrar hur stor del av dina kvitton är saker som inte är rent livsmedel? Tänker att det i de flesta fall man handlar förmodligen är största del (80%?) livsmedel och kanske 20% icle-livsmedel (batterier, städ osv.).

Beroende på vad du har för bank kanske de har en sådan tjänst? Nordea har en “få koll” tjänst inbyggd i sin app som gör precis sånt du letar efter, för alla möjliga kategorier av inköp. Dock klumpas allt man handlar på matbutiken som “livsmedel”, så kanske med den procentuella uppskattningen kan man räkna bort sånt som är icke livsmedel från ens total?

Bara en tanke :slight_smile:

Jag har gjort detta i sheets för ICA-kvitton, så att man kan göra databaserade beslut. Man klistrar helt enkelt in alla kvitton med copy-paste från en PDF-läsare och definierar kategorin på de produkter som saknar kategori. Underkatrgori-specifikation finns också.

Är det något sådant du menar?

Bilden nedan är kategori-specifikationen:

Menar du att problematiken att manuellt ladda ner kvitton från Kivra är bekymmret du vill komma förbi, dvs ett stöd för att hämta filer på Kivra?

Kategorisering och skapande av tabeller från pdf:er torde vara trivialt uppdrag för AI då jag inte har några problem att göra motsvarande direkt från fotografi på kvittot.

Hej!
Tack för din tanke.
Ja men precis, de har jag i min bank också, men som du säger så klumpas det ihop. Jag vill ju kunna få exakt.
Som du säger kan jag säkert kolla över ett par månader och ge det en ungefärlig procent, men jag tycker om exakta siffror =)

Hej!
Det här ser snyggt ut, och är ungefär det jag vill komma åt.
Men mitt största problem nu är att jag inte vill gå igenom alla 50-100 kvitton från 2025 och lägga in ett åt gången, utan kunna ladda ner allting samtidigt på något sätt
(alternativt börja nu för 2026 istället)…

1 gillning

Exakt!
Mitt största problem är just att få åtkomst till min data på något bra sätt. Just nu måste jag ladda ner varje pdf-kvitto individuellt, vilket gör jobbet en aning… tråkigt i brist på bättre ord.

Som du säger, kategoriseringen när jag har tillgång till allt borde gå tämligen lätt. =)

Hur tillgängliggörs filerna? Om de listas på en sida kan ju något enkelt scraping-tillägg dra ner allt

I Kivra visas de i en lista, men jag måste klicka på varje kvitto för att komma åt det specifika pdf-kvittot och kunna ladda ner det.

Jag skulle be en AI hjälpa mig att skriva en chrome-addon för att ladda ner alla länkade kvitton, men det finns nog redan verktyg som gör det. T.ex https://chromewebstore.google.com/detail/download-all-pdfs/fjfclchnmkilojpjkfhngijlomhnendk verkar följa länkar och dra ner pdf:er

1 gillning

Första gången jag drog ner alla kvitton skrev jag ett enkelt autohotkey-skript som helt enkelt klickade åt mig. Efterföljande månader gör jag det manuellt, en gång i månaden.

1 gillning

Jag har aldrig hört talas om autohotkey-skript. Jag får kolla upp vad det är och se om det kan hjälpa mig.
Tack!