Jag saknar Tink

Hej
Jag använde Tinq under flera år och saknar nu känslan av att ha kontroll på utgifterna per kategori i min hushållsekonomi (insåg detta när jag läste försäkringskostnad per månad tråden…jag vet inte längre den siffran). Det är bara själva grupperingen per kategori jag saknar, resten av min uppföljning gör jag i Excel. Vill minnas att det fanns några alternativ som nämnts här på forumet.
Finns det något enkelt sätt nuförtiden att gruppera och summera transaktioner från mina konton?

2 gillningar
  • Bästa ersättaren jag hittat är Zlantar. Ful app som gör jobbet: att automatiskt kategorisera inkomster och utgifter, samt ger överblick över flera konton på LF, Swedbank, Avanza, etc.

• Vissa banker har inbyggda funktioner, t.ex. Swedbanks Utgiftskollen. Även LF.

• Tink samlade in stora mängder data. Laddade ned vad de samlat in och begärde borttagning av detta i samband med appens nedläggning. Rekommenderar att göra detsamma med Zlantar…

2 gillningar

Ja jag är också lite orolig över gratis alternativen, vad gör de med all data? Troligtvis säljs den för riktad reklam.

Jan har ju Spirecta men jag gillar inte månadskostnader och jag tycker det är lite dyrt, jag hade hellre betalat en engångssumma.

Jag var inne på att bygga eget ett tag men gav upp då inte alla banker erbjöd öppna API: er.

För att Spirecta skulle bli intressant för en annan smålänning skulle priset behöva vara 49 kr/mån, inte 149. Samt gratis provmånad erbjudas. Ser dock det finns 30 dagars öppet köp.

2 gillningar

Varför inte katalogisera direkt i excel?

Egentligen bara en Vlockup funktion ihop med en katorgiseringstabell, typ så Bankerna gör. Tar väl kanske 1 timme att göra funktionen om man är ovan med excel sen sker det mesta per automatik.

Sen får man göra egen visualiseringsvy beroende behov.

1 gillning

Jag har försökt det men är inte klok nog att få det att fungera bra. Texten på kontoutdraget varierar men kan vara samma kategori. Tänk “willys” och “ica”. Får inte till detta men jag är inte så bra på Excel.

Skev en kort beskrivning av mitt upplägg för några månader sedan i länken nedan,

Om du skickar ditt excelblad som meddelande så kan jag hjälpa dig. Ta gärna bort känslig information innan du skickar

Har också försökt med excel men vet inte vilken struktur man kan göra. Hade ju varit schysst om vi på rikatillsammans kunde ha en gemensam plats och ladda upp några mallar på. :blush:

Jag har också funderat på vilken data man ska föra in om man är flera i hushållet. Vi delar på mat och försäkringar t ex men sen har vi vissa egna pengar där jag lägger typ 500kr på kläder och hon 1500kr.

Gjorde en enkel excel men det är inte tillåtet att ladda upp filer här och jag är inte speciellt sugen att dela länkar till min onedrive publikt på ett forum. Skicka ett meddelande om du är intresserad så kan jag maila filen.

Tänker att Jan kunde satt upp en Github och sedan kunde man gjort Pull Requests så blir allt granskat. Excel filer kan innehålla skadlig kod.

Jag fick hjälp att skapa en Excelfil för kategorisering och är otroligt tacksam. Nu kan jag snart svara på frågan hur mycket försäkringskostnader vi har per månad :slight_smile:

1 gillning