Har de senaste åren använt onenote för att mata in månadens utgifter. Men det är lite begränsat i funktionalitet och svårt att få en bra översikt.
Någon som har en bra excelfil (eller librecalc) som man skulle kunna kopiera eller förslag på bra alternativ? Hade varit fint om det även funkade bra på telefonen.
Skulle börja snickra en egen budgetmall i något av nedanstående. Detta då vad som är en bra mall är väldigt individuellt:
Google Sheets
Fungerar utmärkt på mobil.
Smidigt om man ofta öppnar en fil på flera enheter.
Har de flesta (motsvarande) formler och funktioner i Excel.
Excel
Om grundläggande funktioner inte räcker, börja snickra en fil i Excel.
Om du importerar t.ex. kontoutdrag från din(a) banker och vill att Excelfiler du lagt i en katalog ska importeras automatiskt till ett separat ark och sedan formateras på olika sätt och sammanställas är det görbart med PowerQuery.
Det går att göra andra lösningar med t.ex. VBA och olika plugins. Samma sak gäller väl dock även Sheets, som blivit kanon på senare år. Där finns ju Google Apps Script som jag tyvärr inte är så bekant med.
Med det sagt, om du har några fler kriterier för vad som är bra för dig går det säkert att tota ihop något.
Wow! Stort tack! Är ingen excel ryttare vanligtvis så bra att kunna utgå från något! Lät intressant med att importera men blir ändå svårt att få till kategoriseringen då?
På den här nivån krävs det att man sätter sig med en kopp kaffe och tittar igenom vad arket gör… T.ex. är de anpassade till hur många internetbanker exporterar data, med negativa värden.
Jag kör bara funktionen letarad för att katorgisera och sen privottabel för att sortera…. Tar bara nån minut för en nybörjare att komma igång och sen är det mer katorgiseringstabellen som kommer ta längst tid att sätta upp.
PowerQuery kan vara fint om man är lat och vill automatisera importen av kontoutdrag och liknande med olika ordning på t.ex. kolumner. Det tvättar helt enkelt datan och gör den enhetlig.
Pivottabeller fungerar bra till mkt och det går absolut att göra en lösning med Letarad/Vlookup…
I see. Kör manuellt till en början, är inte så många poster ändå. Behöver inte få med varenda liten utgift direkt, så länge man får med de stora kostnaderna så är det brs att få ett hum. Och jag la även till placeholders. Typ 4000kr i hemförsäkring i augusti osv så man vet vad som väntar.
Super noob fråga nu. Exporterade till xls och importerade i excel. Hur tusan lägger man till nya rader i tabellerna så att färgschemat/temat följer med? Infogar jag en ny rad blir det så här:
Det kan vara så att du behöver “Konvertera till område” och repetera proceduren om något gått fel. Går det inte att lösa så kan du skicka länk till din fil via Meddelande här och så kan jag ta en titt på den.
Jag är väldigt ny på både Excel och Google kalkylark men jag undrar om det är någon som vet hur man gör i Google kalkylark om man kan någorlunda enkelt ordna så att man utesluta celler som det står 0.00kr i när man använder =sum för att få fram totalen och =medel för genomsnittet?
För några veckor sedan skulle man sagt just google it, nu får man väl säga just chatgpt it där man får svaret (som är korrekt, google sheets på samma sätt)
EDIT: Inte korrekt för excel, då argumentseparator där ska vara ; istället för ,
To compute the average of non-zero elements in Excel, you can use the AVERAGEIF function. Here’s how:
Select the cell where you want to display the average.
Type “=AVERAGEIF(range,”>0")", where “range” is the range of cells that you want to include in the average.
For example, if you want to calculate the average of non-zero values in cells A1:A10, you would type “=AVERAGEIF(A1:A10,”>0")".
Press enter.
Excel will calculate the average of all the cells in the specified range that are greater than zero.
Note: If you want to include cells that contain text or empty cells, you can use the AVERAGEIFS function instead. The syntax is similar, but you can specify multiple criteria. For example, “=AVERAGEIFS(A1:A10,A1:A10,”>0",A1:A10,“<>”)" would calculate the average of cells that are greater than zero and not equal to an empty cell.
Det tänkte jag inte ens på att man kunde använda, försökte med chat gpt med någon annan formel eller uträkning men fick inget svar som jag kunde arbeta vidare med då.
Tack för hjälpen, formeln i Google sheets blev " =MEDEL.OM(B3:M3;“>0”) "