Google Sheets budgetmall, hur göra?

Sitter och försöker lära mig hur denna budgetmallen fungerar: Google Sheets budgetmall

Dock förstår jag inte riktigt hur och vart man skall fylla i de olika summorna.
Det går ju heller inte att fylla i något i kolumnen “Faktisk”, vilket jag trodde att man kunde.

Meningen med en budget är väl att man fyller in summan som man planerar, men sedan kommer det att bli utgifter som överstiger den planerade budgeten. Därför förstår jag inte varför man får ett varningsmeddelande när jag försöker att fylla i en summa i kolumnen “Faktisk”.

Vad betyder “Ingående saldo” och vad skall man fylla i där?

Hur använder man denna budgetmallen, och vart skall jag fylla i den?

Tack på förhand.

Länken du har lagt in går bara till en låst sida där man måste be om lästillstånd från dig, kan du inte lägga in en skärmdump istället? :blush:

Ingående saldo är vad du har från början. Alltså om du börjar din Budgetmall från idag så skriver du in din nuvarande summa pengar.

Om du gör en ny budget för varje månad så blir det alltså vad du har på kontot den 1:a Varje månad :blush:

1 gillning

Sorry my bad, laddar upp några skärmdumpar från budgetmallen nedanför istället då :slight_smile:
Om du vill så vore det bra om du kunde testa samma mall, den finns direkt när du öppnar en ny mall i Google Sheets, och heter bara “Budgetmall” eller något i den stilen. Det är bland dom första som finns att öppan som färdiga mallar.

Om jag fattat det rätt, så skall jag bara fylla i de rosa fälten?

Men då försvinner väl hela poängen med budgetmallen, eftersom jag har en planerad utgift, och sedan blir det en högre faktiskt utgift?

Eller räknar mallen ut detta automatiskt?

1 gillning

Det står högst upp att du ska fylla i fliken Transaktioner. Kanske därifrån Faktiskt kommer? :thinking:

1 gillning

Ja, säg att du kollar vad du lagt senaste 6 månaderna på tex mat och delar det på 6 så får du ju ungefär en planerad summa att fylla i.

Sen som @Norpan sa så fyller du i på transaktions fliken varje köp och kategoriserar upp det i lämplig kategori så räknar mallen ihop det själv automatiskt.

Handlar du för mer (faktiskt kostnad) så är den budgeterade (planerad kostnad) summan för låg. Är det istället tvärsom så har du hållit dig inom budget.
:blush:

Nyfiken fråga, var kommer mallen ifrån?

Den ligger som ett standardförslag på mallar i Google sheets/ Google kalkylark :blush:

Ok, trodde först man skulle ändra i de rosa fälten i “Översikt”, men såg nu när jag ändrade i “Transaktioner” att de rosa fälten i fliken “Översikt” ändrades automatiskt :wink:

Lite frågor kvarstår dock:

Jag skall endast jobba i fliken “Transaktioner” för att uppdatera fliken “Översikt”?

De rosa fälten i fliken “Översikt” påverkas av vad jag matar in i fliken “Transaktioner”?

Måste jag ange min inkomst i fliken “Transaktioner”, när jag redan har angett den i “Ingående saldo” på fliken “Översikt”? Se bilderna nedan:

Skärmbild 2023-07-06 044640

Kan jag ändra namn och ta bort de förinställda kategorierna i fliken Transaktioner"?

Jag är på jobbet för tillfället så jag skummade bara igenom lite snabbt men jag tror att du kan tänka fliken “transaktioner” som din kassabok. Alltså när du handlar något/betalar räkningar så för du in det på en ny rad. Det borde gå att ändra namnen på kategorierna, dubbelkolla bara att du inte ändrar i någon formel :blush:

Enda gången du ändrar något på “översikt” fliken är om du ändrar din Budget för en viss kategori och ingående saldo.

Jag kan kika lite mer på det senare idag :blush:

1 gillning

Ok tack. Märkte om jag ändrade de olika namnen i fliken “Översikt”, så ändrades dom i fliken “Transaktioner”. Smidigt. Väljer jag samma namn och lägger in flera summor i den kategorin, så läggs alla summor ihop,
Jag fyller även i mitt ingående saldo på fliken “Översikt”. När jag sedan fyller i min verkliga inkomst, så hamnar den i kolumnen “Inkomst” på fliken “Översikt”.
Det verkar som allt jag ändrar i “Transaktioner” påverkar “Översikt”.

Om jag vill lägga till fler kolumner i “Översikt” hur gör jag då?
Fungerar Ctrl+C för att få med formeln till en ny kolumn?

Känner ju att de förinställda kolumnerna är lite för få med tanke på hur jag vill lägga upp mallen.

Formeln borde följa med :thinking:

Du har fått bra svar. Dock, när kategorierna är slut är det bara att lägga till nya rader under “Översikt”, Inkomster eller Utgifter. Enklast kopierar och klistrar du sedan in en hel, redan existerande kategori. Då följer formlerna med. Sen byter du namn på nya kategorin. Visar processen:

1) Lagt till ny rad, markerar och kopierar cellerna…

2) Klistrar in cellerna på ny rad. Har bytt namn på kopian av “Resor” till “Nöje”.

Kategorin Nöje går nu även att använda för kategorisering på fliken “Transaktioner”. Lycka till… :grinning:

2 gillningar

Använder mig sedan hösten 2021 av denna mall. Dock byggde jag om den så den innefattar hela vår ekonomi på detta kalkylark, du vill ju även ha med dig investeringar/spar på detta kalkylark, enligt mig.

Sen kan man busenkelt göra egna rutor för dina totala skulder/tillgångar vilket gör att helheten kan visas på ett enda papper.

Minns att det fanns en youtube-video jag använde mig av som visade hur jag skulle bygga om den. Det är lite pill men nu rullar det på smärtfritt där jag varje månad bara kopierar min egengjorda mall. Varje månad börjar med 0kr för det är så vi lagt upp vår ekonomi, att varje krona har ett jobb så att säga.

2 gillningar

Ok, förstår detta med att kopiera celler och ge dom nya namn som är anpassade för min ekonomi.

All data, som t ex inkomster skall fyllas i på fliken “Transaktioner”, så uppdateras fliken “Översikt” automatiskt?

Det stämmer — vad jag kan se. Inte lätt att dekonstruera ett kalkylark…

2 gillningar

Ok, då fattar jag.
Men vilken summa skall in i “Ingående saldo”?
Är det den planerade inkomsten eller den faktiska?
Som t ex lönen man fick den månaden plus t ex barnbidraget.
Jag kan ju planera att få full lön, men jag får egentligen en helt annan.

2 gillningar

Återkom gärna om det inte är begripligt – ska försöka förklara:

1. Inkomster: faktisk inkomst skrivs under fliken “Transaktioner” i kolumnen Inkomst. Använd drop-downmeny för att kategorisera dem, t.ex. till löneutbetalning. Då summeras de på fliken “Översikt”. På Översikt kan du i sin tur lägga in vad du tror lönen ska bli innan, i rödfärgade kolumnen Planerat.

2. Ingående saldo: Se exempelbild. I den sparar jag 14 000 kr denna månad efter utgifterna är dragna, samt hade med mig 8 000 i ingående saldo från förra månaden. 14 000 + 8 000 = 22 000 kr i utgående saldo på t.ex. lönekontot. Vad som är kvar till nästa månad.

1 gillning

Ok, så i de röda fälten “Planerad Inkomst” så fyller jag i det som jag får om jag får maxlön plus barnbidraget? De fälten behöver man inte röra förrän något ändras t ex om man får löneförhöjning?
Sedan går man till Fliken “Transaktioner” där man lägger in vad man faktisk fått ut i lön?
Man kanske har blivit sjuk 1 vecka, varit tjänstledig mm.

Det samma gör man med de röda fälten i utgifterna, där man lägger in det som man har planerat att lägga på de olika utgifterna den månaden. Sedan lägger man in det som man faktiskt lägger på de olika utgifterna d vs verkligheten.
Man budgeterar för en sak, men utgifterna blir en annan.
Har jag äntligen fattat denna mallen rätt?

2 gillningar

Yes, tror så. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ser ut som att du fått svar på din fråga :blush:
Jag försökte börja med den här mallen när jag började föra anteckningar om ekonomin men den fungerade inte för mig så jag fick göra en helt annan variant som från grunden är anpassad efter mina och sambons inkomster/utgifter/sparande mm.

Utan varesig nån direkt erfarenhet av varken Excel eller Google kalkylark så har det varit lite svårt att få till på rätt sätt så som jag velat. :sweat_smile:

Fråga gärna mer om det är något annat du undrar över så kikar vi på det då.

2 gillningar