Bygger ett kalkylark över hela min privata ekonomi

Jag har byggt ett nördigt kalkylark med lite hjälp av en mall men främst eget arbete. Jag behöver nu feedback över förbättringar och eventuella tillägg. Jag länkar kalkylarket, och har satt i random siffror: Kopia av MIN PORTFÖLJ.xlsx - Google Drive

I dagsläget har jag en översiktsflik där man genom en meny kan ändra datumet och få datan från månadsbudgeten sammanställd, samt även se nettoförmögenhet. Jag har tänkt på att t.ex ha en flik med en aktieportfölj som uppdateras live men ser ingen poäng med det då jag inte äger några aktier alls idag. Ta en titt, säg gärna vad ni tycker

EDIT: Det verkar som att det inte går att byta månad i översiktsfliken när jag delar den på detta sättet, men diagramet uppdateras såklart beroende på vilken månad man väljer

Gillar förmögenhetskalkylen. Får man sno dokumentet?

Budget tänker jag mig inte direkt förändras varje månad. Lite väl mycket jobb med det. Ser mer ut som en kassabok då. Hade hellre staplat upp alla utgifter man känner till.
Har länkat min tidigare och kan göra det igen om du vill sno något därifrån.
Boendekalkyl (opersonlig)

1 gillning

Självklart går det bra att ta! Nu när jag tänker på det så stämmer det absolut med att budgeten inte förändras vilket kan vara lite omständigt. Enda som jag tänkte på var ifall man t.ex köper in en ny bil där fler utgifter tillkommer. Ändrar jag då budgeten för alla månader så kan det se ut som att föregående månader var långt under budget och kanske ge en fel bild av var de pengarna försvann. En tanke bara.

Kollade snabbt igenom ditt dokumment och det såg riktigt bra ut! Tror jag kommer ta lite därifrån! Gillade att man kan se hur mycket varje utgift är i förhållande till inkomsten i %. Tack!

Hittar inget smidigt sätt att ladda ned. Bara se på web. :slight_smile:

Inga problem. Jag gillar att den är anpassad för 2 personer också. Så man kan dela upp sin ekonomi. Behövde göra om ganska mycket från originaldokumentet när jag blev sambo för mången år sen.
Originaldokumentet har lite mer saker i sig också :stuck_out_tongue:
Men eftersom jag är utvandrad, är den i EUR också, så lite knepigare.
image

1 gillning

Aaah, då förstår jag. Här är dokummentet, testa öppna det såhär: Kopia av MIN PORTFÖLJ.xlsx - Google Kalkylark

Spara det som kopia så kan du också ändra den!

1 gillning

Sant.
Det är väl inga större problem att kopiera förra månaden över egentligen.
Hade då personligen haft utgifterna på ett separat blad likt min länk och förminskat utgiftsraderna i samanställningen.

• Boende (hyra, ränta amortering)
  • Driftkostnader (tex el å försäkring)
  • Transport (inkl alla kostnader för bilen)
  • Nödvändigt (här har jag tex facket, mobil mm)
  • Nöje (saker man kan skära ned på om man måste, tex spotify)

Å vill man se hur mycket varje punkt har, går man till den sidan. Då kan man följa upp å se vad det är som gör att transport tex drar iväg. “aha det var försäkringen som står för 90% av kostnaden, kanske dags att byta försäkringsbolag?” eller nå. :slight_smile:

hehe hittade du inspiration någonstans (aka copy paste) eller är det ett formatfel? :wink: Lite dollar där helt plötsligt! :wink:

Väldigt händigt. Min egna är först fokuserad på inkomster och utgifter och sammanräkning för helåret för varje post, medan tillgångar/skulder är på en egen flik som uppdateras 2/3 gånger om året. Mitt mål är att hålla koll på vart pengarna tar vägen och att kunna jämföra olika perioder.

Är en passiv investerare så följer utvecklingen mer sällan och opassionerat.

Lär justera den till kvartal i min kalkyl tänker jag :slight_smile: Månadsmässigt är ganska skit samma egentligen.

Använde en mall för någon av flikarna

Såsom sig bör. Varför uppfinna hjulet igen? Var bara förvånad över en dollar där helt plötsligt! :stuck_out_tongue:

1 gillning

Hahah, aa hade inte kommit så många månader in på den för att ändra valutan hahah