Har du en graf över din totala förmögenhet?

Hur stor koll har du på din ekonomi, egentligen?

I den här communityn samlas vi som har ett intresse, behov eller problem med vår ekonomi. 6700 personer har varit aktiva de senaste 30 dagarna enligt forumets egna statistik. Då blev jag nyfiken på att få en fråga besvarad, och det är bara DU som har svaret.

Har du en graf, tabell (eller annan metod) där du minst 2 gånger per år sammanställer din totala förmögenhet?
  • Ja
  • Nej
0 röster

Efter att du har lagt din anonyma röst så får du gärna diskutera i tråden hur det berikar ditt liv att du valt att sammanställa informationen (eller avstått från att göra det).

10 gillningar

Att räkna och pyssla med mitt spreadsheet är som en snuttefilt.

50 gillningar

Vet faktiskt inte hur jag ska svara på det här, jag försöker men har egentligen ingen aning om vad jag håller på med.

Men jag tycker att det är kul att försöka skapa mig en överblick :sweat_smile:

8 gillningar

Delvis ja (skriver ner ISK-värdet varje kvartal för att beräkna skatten plus insättningarna).
Vissa grejer vet jag inte exakt värde på förrän de sålts av (skog, fastigheter etc).

3 gillningar

Jag fyller i ett excelark den 1e varje månad, så jag har koll på kollografen, min portfölj, fasta utgifter och inkomster. :blush:

12 gillningar

Uppdaterar till aktuellt nuläge (i tabellform) ett par gånger om året.

• Nyttigt att veta hur den totala förmögenheten ser ut mht status på vägen mot FIRE.
  • Positiv reinforcement när man ser att det ökar över tid.
  • Kul att skriva in siffror i excel!
9 gillningar

Jag använder actualbudget där jag håller koll på mina utgifter. Den klarar av att automatiskt synka med alla mina bankkonton så där har jag koll.

Det fungerar dock inte med investeringar, där har jag konton där jag manuellt synkar summan när jag får feeling.

Men det är inte som att jag pillar speciellt mycket med det. Tanken är att jag och sambon ska synka inkomster/utgifter varje månad, men oftast så gör vi det var annan eller var tredje månad…

Känner väl igen mig i det mesta som nämns ovan.
Kör excel och uppdaterar 2gr/månad.
Är en eye-opener när man ser hur pengar jobbar över tid.

1 gillning

Har bara koll på värdepapper och ädelmetaller. Vad fastighet x eller pryl y är värt för tillfället är ganska ointressant, ska ändå inte sälja och den informationen skulle därför förstöra mer än den gör nytta i en sådan Excel-fil.

Uppdaterar information om sparandet månadsvis och pensionsplanen halvårsvis.
Övrigt såsom uppskattat värde på huset är av mindre intresse.

1 gillning

Instämmer. Det är tillfredställande att se staplarna bli högre och högre och att även om det blir sättningar emellanåt så tar det bara några år så är man på all time high igen.

Sen att se hur fördelningen ändras med åren, tex vid bostadsbyte blev bostadsbiten lägre och privata investeringar markant högre är himla kul. Likväl som att se att allmän pension ökar i stadig takt, medan övrig pension ökar betydligt snabbare.

7 gillningar

Behövs inget excelark, jag har en hyfsad mental bild över läget. Betraktar lön upp till brytpunkt som konsumerade pengar redan innan de är borta, det som ökar värdet på tillgångarna är fastigheter och kapital.

6 gillningar

Aldrig. Är väl ingen nörd eller?

7 gillningar

Varje månad i samband med att man betalar räkningar, både uppdatera balansräkning och resultaträkning. Tar en stund men är det roligaste man gör varje månad :grin:

2 gillningar

Skrämmande att 28% svarat nej i skrivande stund.

@janbolmeson - Här har vi material till ett avsnitt:
Såhär kommer du igång med en finansiell överblick i Excel.

De e najs! De e’ de som ger en Power!

17 gillningar

Ja, såväl värdepapper, konto, fastighet, bil, lån osv sammanställs i ett dokument. Det var efter husköpet jag kom på att inkludera allt… det var mentalt lite tungt att se pengarna “borta”. På sätt och vis är dem ju det. Men kändes ändå bra i hjärtat att se att förmögenheten inte minskade trots att jag sålde fonder och tog ut sparpengarna.

Följer väl upp dokumentet någon gång per kvartal. I början var det varje månad, men tröttnade snart på det. Det börjar gå mot att jag tar bort allt och bara följer mina värdepapper precis som Guldfeber säger. Tillgångarna, deras värde och skuldgrad är egentligen rätt ointressant just nu när jag tagit mig förbi den mentala biten.

2 gillningar

Japp, det är verkligen skrämmande siffror.

1 gillning

Haha, trams.

1 gillning

Lugn nu. Det är inte statistiskt signifikant antal respondenter än

2 gillningar

Eftersom FIRE-planerna föddes för ca fem år sedan (på allvar iaf) så har det varit relevant för att hålla mig fokuserad och också för att inte ta dumma beslut för snabbare avkastning, att tro mig kunna slå index etc.

4 gillningar