Siffer-analfabet som ändå vill bli FIRE

Jag tillhör den (minoritet?) på forumet som varken behärskar Excel eller öht är särskilt bra på att bokföra siffror. För att åtminstone få en rudimentär idé om min och min partners investerande (och färd mot FIRE) började jag iaf i 2023 skriva i en vanlig anteckning i mobilen våra investerade tillgångar.

Så om det finns fler icke-siffror-personer som lurkar runt här, så vill jag bara säga att även en så himla simpel anteckning som min nedan ändå kan vara så himla värt i motivationssyfte. Såklart kan både jag och min partner se vår isk-utveckling på våra olika konton, men det är ju den samlade bilden som man vill åt.

Och obs! I sann oförtjust-i-att-mäta-anda så har jag varit väldigt biased i att typ bara skriva ner siffror när börsen gått bra :sweat_smile: Procentsiffran i slutet är hur nära vårt lean-fire-tal vi har kommit (11.880 000:-)

Om jag inte hade gjort anteckningen ovan hade nog varken jag eller min partner riktigt kunna förstå den rätt galet snabba utveckling vi haft - och att vi snart nått vårt lean-fire-mål (tack börsen!). Vi har båda månadssparat regelbundet, men sett väldigt olika ut i perioder då jag bland annat var tjänstledig utan inkomst i ett halvår.

Nästa utmaning för mig är att faktiskt börja mäta våra utgifter ordentligt för att veta ett realistiskt FIRE-tal. Dock svårare att göra i en liten anteckning på mobilen så återstår att se när jag får ändan ur :grimacing:

10 gillningar

Imponerande att öka förmögenheten i likvida tillgångar med ca 6 MSEK på drygt 3 år när globalt index bara avkastat ca 70% på den tiden!

Har du lust att dela med dig hur mycket ni tjänar, ungefärlig ålder, och hur ni investerat? Otroligt imponerande och inspirerande!

Kan tipsa att det inte behövs några särskilda färdigheter för att använda typ google sheets och förs in i stället, blir enklare att hålla ordning och ni kan då exempelvis ha en kolumn som heter Inkomster, en som heter Sparande, och därifrån sonika räkna ut era utgifter. Det är ofta enklare att kolla hur mycket man fått i lön och hur mycket man sparat än att sammanställa alla utgifter.

2 gillningar

Tack för uppmuntrande ord! :sparkles: Vi är båda kring 40 år, ena är höginkomsttagare nära 100 000/månad och den andra (jag) är ständigt strax under gränsen för statlig skatt :sweat_smile:. Är också en del som vi haft på vanligt sparkonto som månadsvis också förts in som investerat kapital, apropå den snabba utvecklingen. Men då vi båda är siffer-analfabeter har vi inte någon riktig koll på vad det blivit i snitt per månad, men alltifrån 25.000:- (tillsammans) upp till 75.000 per månad, om jag drar till med något. Vad vi investerar i är typ uteslutande globala aktieindexfonder, men också billiga indexfonder i Sverige, Europa, lite tillväxtmarknader. Samt att vi båda även har egna Lysa-konton också, apropå inte helt enkelt att ha en överblick.

Google spreadsheet med inkomster och sparande låter som en mycket god idé! Ska absolut prata med min partner om det. Behöver ju få en bättre koll för om vi någonsin ska våga gå FIRE. Och bra med något som jag kan använda i mobilen pga laptop död sedan ett antal år.

2 gillningar

Man måste ju inte vara excelfantast eller som i mitt fall, bokföra varenda transaktion sen 2009 i ett bokföringsprogram. Ni har bra kassaflöde in och det är viktigaste att ha koll på det som flyter ut. Det senaste avsnittet med @angaudlinn så behöver ni multiplicera era årsutgifter med 30. Sen behöver ni bara jämföra med hur mycket ni har investerat. Vill ni göra jättelätt för er, så skulle jag sätta precis allt in i Lysa. Då har ni allting samlat på ett ställe. Tänk att @janbolmeson har över halva förmögenheten på Lysa. Sen har de en jättebra funktion med utbetalning per månad (blir som en lön när ni är i FIRE).

2 gillningar

Blir ändå imponerad av er som har så pass bra koll på sin privatekonomi, tänker att det gör det så mycket lättare att veta och lita på att FIRE-prognoser är rimliga och håller.

Det som gjort att jag inte velat gå över helt till Lysa är att jag tycker det vore så tråkigt att missa all info på utveckling som jag har på Avanza :sweat_smile: Apropå när jag själv inte sammanställer något utöver den där anteckningen. Är så skönt att välja grafen med ”utveckling sedan start” när börsen dippar. Lugnar mina nerver så mycket. Så av ren sinnesfrid tror jag jag måste fortsätta med det. Men den där autofunktionen med utbetalning låter klockren! Kanske får ta och flytta över allt när vi slutat att investera och skiftar över till att leva på kapitalet. Då blir ju inte graferna bakåt lika viktiga för sinnesfriden längre.

2 gillningar

Enligt 4% regeln kan ni idag ta ut 39.000:- i månaden så känner ni att ni kan leva på det är ni ju “klara”

Lite nyfiken hur man blir högavlönad utan att vara skaplig på exel och siffror. . tror inte jag vet nån med lite högre lön som inte måste jobba med powerpoint, excel mm .

Men vad ni har är en sak. . vad ni gör av med är det viktiga nu, räkna på det och testa att leva efter den “budgeten”

2 gillningar

Tänker att jag räknar med en 3%-regel istället, för att få med isk-skatten. Så då skulle vi behöva runt 16 miljoner investerat för att få ut ca 40.000:-, nog tillräckligt merparten av tiden (beroende på eventuell extravagans med resor etc som vi båda uppskattar mycket). Men som du säger, vi måste få bättre koll på våra genomsnittliga utgifter då det varierar stort över året (pga nämnda resor främst).

1 gillning

Jag kan tycka 4% regeln är lite “snål” och det tycker väl även skaparen av regeln.
Men visst känner ni ingen panik att sluta så kan ni väl spara på. .men troligen kommer ni kunna leva bra på bara avkastningen under många år

2 gillningar

Jag har jobbat bort det där med känslor och investeringar. Jag vet egentligen inte hur mycket som har vuxit. För mig är det enda relevanta vad jag har just nu. Att börsen kan dyka 30-40% är jag medveten om och en coping-mekanism är att inte logga in och titta. Fortsättnsom vanligt. Eftersom ni är i uppbyggnadsfasen så hade jag kört allt på aktiefonder. Finns inget syfte med räntor i det här läget. Ni kommer att korta ned tiden till FIRE om ni kör 100%.

2 gillningar

Man kan aldrig veta vad som händer, därför är det klokast att göra FIRE‑beräkningar individuellt.

Jag skulle aldrig räkna med pengar som inte är helt och hållet mina.

1 gillning

Önskar jag kan komma dit! Men mitt närmsta att få bort känslor är att verkligen bara köra ”buy and hold”. Så när jag startade Lysa var det bara med nytt sparande och ingen överföring från Avanzas konto t ex, för att just ”aldrig” sälja något. Kanske inte helt logisk strategi från min sida dock..

Och apropå räntefonderna så är de en liten del, kanske runt 10% totalt. Men absolut, vi kör investerande med en del handbroms i. Samma med vår buffert som nog många här skulle säga är i överkant, men som vi ha kvar pga ekonomisk-sinnesfrids-skull.

1 gillning

Snyggt!

Mitt tips om ni inte gillar siffror men ändå tänkte sätta ihop något i Google Sheets är att försöka titta på vad ni har fått ut i lön per år totalt och hur mycket ni har sparat (borde gå att få ut i ex Avanza / Lysa). Då kan ni utgå från att det som inte sparats är kostnader och på så sätt kunna se hur mycket kostnader ni haft per år de senaste åren.

Se bild för hur det ser ut för oss (siffror borttagna men du förstår vilka delar vi har med). Tycker att den enkla övningen gör att man får bra koll.

3 gillningar

Viktig poäng och håller med som princip. Som gifta har det dock blivit mer naturligt att räkna gemensamt för oss. Sedan skulle absolut beloppen bli annorlunda vid en separation, då det är dyrare att leva som singel. En lean fire beräknat för oss två skulle nog bli lite tuff för en. Så även där viktigt med marginaler, och att det av flera anledningar inte känns aktuellt att stanna kring 12 miljoner för oss.

1 gillning

Åh! Det där ser ju görbart ut även för mig! Så bra med en mall att bara kopiera från, kommer bli helgens projekt! Tack för inspiration och pepp :sparkles:

2 gillningar

När det gäller FIRE, jag räknar också på hur det skulle se ut om jag bodde ensam.

FIRE handlar inte bara om börsrisker utan också om livssituationer som kan ändras.

2 gillningar

Jesus kristus, sedan 2023 har ni sparat/tjänat nästan 6 MSEK?

I den här farten lär ni konkurrera med Musk inom ett årtionde.

3 gillningar

Hehe tack men främst är det ju börsutvecklingens förtjänst, och att vi både hade en hyfsat ansenlig summa investerad från ”startåret”. Men ja, känns verkligen som att det är nu snöbollen börjat rulla på ordentligt av egen kraft.

Ett finare ord för siffer-analfabet är dyskalkyliker. Om nån undrar :nerd_face:

3 gillningar

Du hade storknat om du sett mina första uträkningar. Då är dina anteckningar Nobelprisvärdiga i jämförelse. Mina är blyerts på begagnade A3-stenciler kombinerat med överstrykspennor och överstrykningar generellt. Det ser ut som något en femteklassare med knappt godkänt i matte skulle prestera. :rofl:

Det kan jag förstå! Jag har bytt plattformar genom åren och hade inte då en tanke på FIRE och att vilja följa upp. Så hur det gått på Ikano, Handelsbanken och SAVR är numera höljt i dunkel.

Jag vet en och annan politiker som passar in på den bilden. :wink:

Personligen håller jag med, men jag tänker att andra får göra på sitt sätt. Det kan ju också vara så att de har helt gemensam ekonomi och då är det ändå 50/50 som gäller om det tar slut.

Det beror ju helt på var man bor, om man behöver bil, flyttar ihop med någon ny osv. Men ingt av det där kan man veta om säkert och det är ju inget man vill planera för när man är i en välfungerande parrelation.

Med den eventuella skillnaden att dyskalkyli är en diagnos och inte en ovana. :smiley:

1 gillning

Åhå så flott att veta! Du representerar ju för mig kategorin stenkoll-på-sin-ekonomi-och -FIRE så väldigt uppmuntrande att veta att du också startade på en glad total newbie-nivå!

Kan hinta om att nisch-kompetens inom programmering visade sig kunna bli väldigt lukrativt, sen får man se hur länge det håller i sig :sweat_smile: Därav inte helt fel med en planerad FIRE-exit när vi väl fått siffrorna på plats.

1 gillning