Helhetsgrepp om min ekonomi

Tar ett helhetsgrepp om ekonomin för att förbereda mig för FIRE. Datum inte bestämt än, blir någon gång mellan årsskiftet och slutet av 2029. Dock är FI delen redan i hamn sedan ett par år.

Har skapat en Dashboard där jag får nästintill totalöverblick på min situation. Följer nedanstående tillgångar.
1, 2, 4, 5 uppdateras automatiskt varje dag. Alla aktier och fonder är uppställda i olika flikar så det går att komma ner i detalj om man vill.

6, 7, 8 får jag uppdatera runt årsskiftena. Tar hänsyn till skatten på bostaden om den säljs.
3 uppdateras ifall likvida medel åker in i ISK eller KF alternativt att Fasträntekonton läggs om. Lön och räkningar kommer alltså inte att uppdateras, utan endast när pengar lämnar lönekontot och investeras på något sätt.

Skatteeffekterna vid uttag från pensioner, samt vid försäljning av vissa fonder är inte inräknade. Inte helt korrekt uppställt då skatter på ISK och KF räknas annorlunda. Bil, guld, lösöre räknas inte alls.

Nu när grundjobbet är gjort så kommer det inte vara mycket att uppdatera om jag inte är aktiv med att köpa/sälja aktier/fonder.

Någon annan som har något liknande?

6 gillningar

Kan inget om FIRE, vill bara säga heja dig och bra jobbat! :grinning_face:

1 gillning

Tack :heart:

Jag nämner FIRE för att det är ett begrepp som börjar få fäste. För mig har det egentligen bara handlat om trygghet och att jag inte ska behöva vara orolig över om jag har ett jobb eller inte. På senare tid har jag upplevt en del saker som gjort att jag inte vill arbeta heltid länge till utan vill ta vara på tiden vi har kvar

5 gillningar

Jag har bara en enkel sammanställning för att ha ett ungefärligt grepp om hur jag ligger till.

• Aktier/fonder/fasträntekonton i storbank/nischbanker
  • Diverse pensioner (en komponent är okänd, tillskott från annat EU-land)
  • Värde på bostad/fritidshus

Tanken är att jobba i fem år till, kanske kortare med tanke på att motivationen tryter redan nu.

2 gillningar

Jag hade koll på ett ungefär, så hade du frågat mig innan hade jag kunnat svara relativt korrekt på det viktiga. Men när du har, som i fallet här, åtta olika stora tillgångar i miljonklassen så blir det stor skillnad i slutsumman när man höftar till alla siffror :sweat_smile:

Vill även få koll på totala risken med allt som ligger på börsen. Aktier, fonder, tjänstepension och premiepension kan alla störtdyka om vi får en rejäl sättning. Vad blir kvar om allt går ner 50%?

Jag har inga komplicerade saker som pensioner från utlandet eller liknande. Inga stugor eller sommarhus heller.

Finns det något mer du har koll på som inte ryms inom det jag tagit upp i mitt inlägg?

1 gillning

Jag tycker ditt upplägg ser bra ut och borde nog själv ta tag i att få samma koll när det närmar sig. Mina fasta kostnader är rätt låga men något som ligger och puttrar i bakhuvudet är det vissa här säger om att man kan skippa en del försäkringar.

1 gillning

Jag har inte räknat på eller listat mina utgifter. Jag känner att jag har bra koll på vad jag lägger pengar på och jag ser hur stor min sparkvot är varje månad. Det ger mig en ungefärlig storlek på mina utgifter. Mer koll än så har jag faktiskt inte.

2 gillningar

Lite besviken…varesig sparkvot eller pott för Gucci-väskor togs upp. :winking_face_with_tongue:

2 gillningar

Oj :sad_but_relieved_face:

Inte meningen att göra dig besviken.

Sparkvot senaste 18 månaderna har legat på 50%-80%. Troligen över 60% i snitt. Jag lever inte snålt. Köpt på mig massor av saker och nya hobbies etc. Jag har dock inte rest som jag brukar och däri ligger en stor besparing. Att resorna uteblivit är inte av kostnadsskäl utan av andra privata skäl.

Angående Gucciväskor, får lägga in det i planen för nästa flickvän/sambo. Har inget behov av sådana själv :grin:

3 gillningar

Intressant! Följer själv värdet av aktier och fonder med en sorts spegling av värdet i Home Assistant, det är automatiskt för kurser och månadsspar men engångsinsättningar måste skötas manuellt. Har även en spegling av bostadens värde och lån, men ingen pension eller dylikt.

Hur har du löst de automatiska bitarna av 1,2 4, och 5?

1 gillning

Formler och script som hämtar all data i Google Sheets. Kurser, NAV, NAV datum, förändringar per dag etc. Behöver inte logga in på nån bank öht.

Behöver inte pilla på värdet mer än en gång per år, om ens det. Amorterar inget, så lånen rör sig heller inte.

2 gillningar

Snyggt! Hur fungerar det för pensionsdelen? Där måste du ju ha koll på insättningarna på något sätt tänker jag.

1 gillning

Får fundera på hur ofta jag ska uppdatera den biten. Det gör inte så stor skillnad från månad till månad, speciellt inte om man tittar på hela tjp innehavet. Dagliga rörelsen på börsen är större. För PPM är det två stora insättningar som påverkar lite, den årliga insättningen och återbetalning av avgifter. Heller inte kritiskt när det uppdateras så det räcker att göra när återbetalningen är inne,

1 gillning

Har en liknande uppställning men lite simplifierad. Hos mig är 1&2 kombinerade och uppdateras varje månad, har aktier och fonder samlat tillsammans på ett ISK och en KF så känns onödigt att separera de i en helikopter sammanställning. Brukar logga in en gång per månad för att se till att utdelningar/avkastningsskatt är rätt hanterat så en uppdatering oftare än så känns också som överkurs.

4, 5, 7 & 8 uppdateras en gång per år när beskeden kommer, har även kombinerat premie pension, 5, och inkomstpension, 8, för att simplifiera det.

3 har jag helt exkluderat från min sammanställning eftersom det endast ligger konsumtionspengar där och är därför inte en del av mina investeringar. 6 uppdaterar jag var 5 år eller vid försäljning.

1 gillning

Välkommen och tack för dina tankar!

Jag har fonder hos fyra banker och aktier hos tre. 45+ aktier. Detta gör att jag behöver sammanställa för att kunna få överblick på ett bra sätt, speciellt med aktier.

Då alla mina fonder är långsiktiga investeringar vill jag ha en samlad bild av vanliga fonder, tjp-fonder och PPM-fonder för att få rätt risknivå på dem. Jag har inte allt i globala indexfonder utan även tematiska fonder.

Konton är i princip mina fasträntekonton. Vill ha koll vilken ränta de har och var de är placerade.

2 gillningar

Vi har en liknande överblick men bara på övergripande nivå i ett kalkylblad. Uppdaterar varje kvartal.

Siktar på RE januari 2028.

1 gillning

Nice!

Blir ju lite mer komplext med två personer.

Finns det något mer du har fått med i er kalkyl?

Så du läser aktiekurser, NAV etc från publika källor och multiplicerar med ditt innehav? Så om du balanserar om eller köper mer så får du uppdatera antalet aktier/andelar manuellt?

Tittade du på om det fanns något API etc för att få ut data från dina banker? Gick du bet på det eller struntade du i det? Bara nyfiken, inget klag. Skulle vilja ha något liknande men har inte tagit tag i det.

Två frågor:

1. Vad ska du göra hela dagarna?
  2. Borde du inte tänka på samhälkontraktet?

:wink:

2 gillningar

Ja, använder Googlefinance, Avanza, FT och Yahoo för att få allt jag behöver. Alla fyra saknar delar av det jag behöver så det går inte att köra endast en källa.

Mina fonder rör jag knappt och har inte ombalanserat mellan dem. Däremot har jag byggt upp en aktieportfölj dit alla nyinsättsättningar gjorts och därmed balanserat likvida medel mot det som ligger på börsen. Min lista på aktier vill jag ha oavsett totala överblicken då jag vill undvika att logga in på olika ställen för att se hur det går. Här lägger jag mest tid, men endast då jag köper eller säljer något (men mest köp).

Tjänstepensionerna är väldigt statiska då inbetalning endast sker till ett konto. Resterande påverkas av skatter/avgifter/arv vilket knappt märks utan det räcker med en uppdatering om året.

Jag har inte granskat i detta, men det skulle kräva mycket mer arbete då det ska till en lösning med BankID. Möjligen olika lösningar per bank. Jag har nu minst 10 olika banker/finansinstitut som jag skulle behöva kolla mot. Det är inte hållbart att försöka få till med API:er etc.