Jag har loggat varje krona jag tjänat, sparat och spenderat i två år - Här är min sammanfattning av 2020 [med diagram]

Jag inleder denna post med alla smaskiga diagram från 2020. Siffrorna är konverterade till dollar då jag även postat denna bild på reddit, så ta siffrorna gånger 10 för att få värdet i svenska kronor. Klicka på bilden eller öppna den i en ny flik för att se den tydligt.

Bakgrund
Jag är 27 år gammal, bor i Stockholm och blev introducerad till FIRE under våren 2019 när en vän till mig lade upp Mr. Money Moustache’s Shockingy Simple Math Behind Early Retirement. Jag fick en uppenbarelse och möjligheten att gå i pension tidigt kändes förvånansvärt enkelt.

Inledningsvis var min ambition att spara ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna gå ner till halvtid lagom till när jag skaffar familj för att ha tid att umgås med mina framtida barn. Men under årets gång märkte jag att det fanns utrymme till att öka ambitionerna och jag bestämde mig då för att höja ribban. Nu siktar jag på att helt gå i pension runt 2033-2035 strax efter jag fyllt 40. Mitt mål är att spara ihop runt 7 500 000-10 000 000SEK för att sedan leva av det kapitalet i enlighet med 4%-regeln. I det kapitalet räknar jag inte med statlig- eller tjänstepension

Då jag tidigare satsade på en karriär inom idrott har jag aldrig jobbat heltid. Därför har jag inte heller samlat på mig något kapital att tala om och det var inte förrän 2019 som jag lade i en ny växel när det kommer till min inkomst. Idag har jag två jobb, ett heltid och ett halvtid. Utöver det har jag en enskild firma inom foto. Det är inga märkvärdiga jobb som kräver högre utbildning och har inte heller speciellt hög lön. Under mina år som idrottare vande jag mig vid att leva sparsamt och det är något jag fortsatt med.

Ekonomin i min enskilda firma håller jag separat från min privata ekonomi. De pengar jag uttryckligen tar ut i lön från firman räknar jag in under intäkter. Annars är alla kostnader och intäkter åtskillda.

Genomgång av kvartalen
Q1 - Fick in extra inkomst från ett jobb från i december föregående år men då jag flyttade under kvartalet blev även utgifterna onormalt höga. Sammanfattningsvis blev sparkvoten 54% för kvartalet. I den räknas endast långsiktigt investerat kapital in.

Q2 - Ett mer eller mindre normalt kvartal där sparkvoten landade på 58%.

Q3 - Flyttade på nytt men lyckades ändå hålla ner kostnaderna relativt bra. Utöver det tog jag ut de första betalda semesterdagarna i mitt liv när jag var på en covidsäker bilsemester i Sverige under sommaren. Överlag ett blev det ett lyckat kvartal trots extra kostnader och sparkvoten landade på 46%.

Q4 - Återigen ett normalare kvartal på utgiftssidan. Hyran i den nya lägenheten är runt 60% högre än i den förra men det motsvarar ungefär en liknande ökning i lägenhetens storlek jämfört med den förra. Under det här kvartalet började jag på mitt andra halvtidsjobb och lyckades därför med en fin sparkvot på 67%. Den totala sparkvoten för året blev 56%.

En närmare titt på utgifterna

• Boendekostnad - Detta är den största utgiftsposten. Idag delar jag på en hyresrätt på cirka 50kvm med min sambo. Värt att nämna är att jag räknar in den totala hyran i våra siffror, jag räknar sedan hennes del av hyran som inkomst. Detta för att hålla siffrorna för hyran konsekventa oavsett om jag bor tillsammans med någon annan eller bor själv. Vi bor i Stockholms innerstad.

• Mat - Den näst största utgiftsposten. Den mesta maten tillagas hemma och jag ser till att ha med mig matlådor till jobbet. Vi äter ute också men är noga med att se det som att restauranger säljer en upplevelse istället för mat.

• Resor - Relativt låga resekostnader i år tack vare hemestern.

• Telefon - Jag har betalat av min iPhone 8+ som jag tänker behålla tills den dör. Jag har lyckats förhandla ner mitt abonnemang till ungefär 60% av ordinarie pris och då får jag obegränsat med data.

• Nöje - Denna kategori är relativt låg. De största bidragande aktiviteterna var att jag golfade några gånger under sommaren. Även frisörkostnader ligger i den här kategorin av någon anledning, men jag kommer nog flytta över det till övrigt framöver. Behöver jag något nytt i teknikväg kan jag oftast motivera det som en utgift i mitt företag.

• Kläder - I början av året satte jag som mål att inte spendera en krona på kläder. Ett mål jag lyckades uppnå.

• Träning - Denna kostnad är egentligen lite för hög i mitt tycke. Jag har ett medlemskap på SATS som var enklare att motivera när jag tränade på elitnivå. Året i sig har ju varit avvikande så jag har inte velat gå dit så mycket som jag tänkt i början av året.

• A-kassa - Har Unionens A-kassa. Tyvärr höjdes priserna ungefär halvvägs genom året.

• Prenumerationer - Min enda prenumeration är mitt spotifykonto. Det skulle väl tekniskt sett kunna gå in under nöje också men jag tycker att det är enklare att hålla isär återkommande utgifter.

• Transport - I början av året åkte jag kommunalt men från våren och våren ut har jag förflyttat mig med hjälp av min moped. I år behövde jag byta ut lite delar på mopeden vilket drog upp kostnaden lite.

• Buffert - Jag gick ner till en buffert på 10.000kr. Då jag varken har barn, äger hus eller bil så finns det inte så mycket saker som skulle kunna hända där det krävs att jag kan täcka upp med en större mängd likvider.

Årets inkomster
Majoriteten av årets inkomst har kommit från mitt “vanliga” heltidsjobb. Jag har jobbat en del extra för att dra in lite sköna övertidspengar. Stundtals kommer det in klumpsummor i samband med fotouppdrag, även om det varit relativt lugnt med dessa under året som varit. Mot slutet av året påbörjade även ett nytt uppdrag på halvtid. Det kommer göra att jag kan få in bra med extra kapital att spara varje månad under en tid framöver. Som nämnt tidigare har jag inget toppenjobb som kräver universitetsutbildning eller liknande.

Sparande
Under året lyckades jag investera cirka 235 000kr till en sparkvot på 56% vilket jag är mycket nöjd med. Men under 2021 siktar jag på att krossa dessa siffror. Målsättningen är att spara minst 25.000kr per månad under 2021.

I min aktieportfölj har jag ungefär 80% fonder och 20% aktier. Jag kommer sikta på att minska andelen aktier ytterligare under 2021.

Slutord
Kommentera gärna om ni har tankar, funderingar eller frågor. Det är så kul att få vara en del av det här forumet som jag följt under ett bra tag nu.

8 gillningar

Spännande läsning, kul och se hur du har lagt upp det.

Varför väljer du en så hög siffra som över 7 miljoner? Du verkar ju leva på ungefär 15k i månaden, då hade det ju räckt med ungefär 5 miljoner. Är din plan att höja levnadsstandarden när du går i pension?

2 gillningar

Tack, vad kul att du uppskattar det!

7,5 miljoner är väl lite för att ta höjd för högre utgifter i framtiden. Jag har inte räknat exakt på det men när det blir dags för familj kommer det behövas ett större, dyrare boende. Eventuellt en bil och så är kids i sig inte helt billiga i drift heller. Sen så ska man kanske ha råd att ta med familjen på semester någon gång om året.

Ränta på ränta börjar ju dessutom kicka in ordentligt när man skrapat ihop några miljoner. Så att gå från ungefär 4,5 miljoner (som ungefär motsvarar dagens utgifter) till 7,5 tar “endast” 4 år om jag sparar samma belopp i månaden som idag.

3 gillningar

Kul läsning :slight_smile:

Får man fråga vad det kostar att hyra en lgh i Stockholm?

1 gillning

Här är en prislista över de lägenheter jag har hyrt här:

• Stureby: 9000 SEK (Second hand, söder om staden)
  • Årsta: 13500 SEK (Second hand, söder om staden)
  • Täby: ~ 9600 SEK (varierar med elanvändning; hyresrätt i ny produktion, norr om staden)

Jag har hört att den sista är ganska dyr för en hyresrätt, så kanske de flesta är billigare än detta.

2 gillningar

Tack vad roligt att höra!

Det varierar såklart, mest på om du lyckas få tag i ett förstahandskontrakt eller inte.

De tre senaste jag bott i har varit:
4a i närförort (lite äldre) - 6400kr
1a i innestan (bra skick) - 5500kr
2a i innerstan (nyrenoverad) - 9000kr

Mellan 5000-9000kr skulle jag säga att lägenheter under 50kvm ligger på i innerstan beroende på skick om man lyckas få ett förstahandskontrakt.

1 gillning

Nyproduktion brukar väl ofta dra iväg ganska mycket när det kommer till hyrorna från det jag har sett.

1 gillning

Bra jobbat! :muscle:

Intressant utveckling av din portfölj med den fördelningen.

Sitter i samma båt (28år), men har hållt på i ett extra år. Estimerar liknande siffror som dig, men förväntar något sämre utveckling (mindre volatilitet) av portfölj i utbyte mot ett billigare boende.

1 gillning

Hej, bra jobbar, kan du dela med dig av diagrammet ?

1 gillning

Bra jobbat!

Men jag undrar vad händer om börsen går ner 40% 2025 och sen gör flera års ökenvandring?

1 gillning

Låter bra om börsen är 40% billigare under flera år. :yum:

2 gillningar

Japan har haft rea i runt 30 år nu. Jag vet inte om det alltid är positivt.

2 gillningar

Haha nä det är lite väl. :see_no_evil:

Visst är det spännande med “ränta på ränta” :grinning:. Även om det historiskt funkat så tror jag det är riskfyllt att göra detta till en naturlag och absolut sanning. Resonemanget bygger ju på den konstanta tillväxten. Men vi får såklart hoppas.
Det andra jag reflekterar över med FIRE är vad man skall göra som pensionär vid 40års-åldern? Varför ha detta mål?
För min del (snart 50år) har jag kommit till insikt om värdet att känna tillhörighet, vara behövd, bidra och känslan av ett sammanhang. Det är något de flesta får tillgodosett i sin yrkesroll. Utan arbete, kollegor eller affärsbekanta behöver detta ersättas på något annat vis. Det är inte helt lätt.
Känslan av ekonomisk frihet håller jag till 100% med om och är definitivt ett mål att sträva efter. Men att sträva efter något som man kallar “pension” är jag desto mer tveksam till.
Vill man däremot lägga tid på något man drömmer om att förverkliga så är det en annan sak. Men då skulle jag inte kalla detta för pension. Att ha för mycket fritid tror jag ganska snabbt blir en utmaning för de allra flesta.
Men jag är nyfiken på vad ni med FIRE-ambitioner tänker kring detta.

4 gillningar

Jag håller helt med. Nu har jag inga FIRE-ambitioner men hade jag haft det så hade min “pension” snarare handlat om att starta ett företag (måste vara sjukt skönt att kunna göra det utan krav på lönsamhet i början) eller att fortsätta jobba i mitt yrke 2-3 dagar i veckan, t.ex. på ett startup/mindre företag där jag gillar människorna och/eller idén. Fortsätta bidra men på mina egna villkor helt enkelt.

Kul att du hänger här! Jag läste din post på Reddit tidigare, bra jobbat! :blush:

@Mattebatik Varför ska man jobba och vara bunden till någon annans tider för att kunna få de positiva känslorna du pratar om? Att kunna umgås med sina gudbarn, gå på sin kompis bröllop, resa tillsammans med sina vänner ger mening också.
Varför skulle tidig pension vara synonymt med att man helt plötsligt sätter sig på soffan och bara väntar ut tiden från att man är 40 tills man dör? Jag är lite trött på att kritiker säger att det är den högsta önskan för alla som sysslar med FIRE, när de flesta vill starta eget företag, hålla på med välgörenhet, umgås med släkt och vänner, ha tid för sina passioner och hobbys. Vi är inte endimensionella varelser.

Sjukt snyggt gjort och roligt att läsa!

Hur och vad har du använt för att fixa så snygga diagram etc? Jag skulle gärna gjort liknande. Jag har skrivit ner alla inkomster och utgifter samt specificerat dom sedan 2012 varje månad. Det blir bara roligare desto längre man håller på!

2 gillningar

Coolt. Men lev nu! Det finns mycket du varken kan eller kommer ha lust att göra när du är 40+

2 gillningar

Tack så mycket!

Alla diagram kommer från Excel. Sen har jag kört ihop allt i Photoshop.

Hej!

De är tagna från ett Excel-ark jag använder för att logga alla transaktioner. Har tyvärr ingen version av arket för “allmänt bruk”.