Jag har loggat varje krona jag tjänat, sparat och spenderat i två år - Här är min sammanfattning av 2020 [med diagram]

Det kanske får visa av fördelen i att sprida ut sina investeringar globalt. Det skulle förvåna mig något oerhört om den totala globala marknaden stagnerade under 30 år.

Men för att svara på din ursprungliga fråga:
“Men jag undrar vad händer om börsen går ner 40% 2025 och sen gör flera års ökenvandring?”

Då får jag väl vänta på pensionen och fortsätta investera löpande helt enkelt, finns inte så mycket annat att göra. Tänker inte försöka mig på någon typ av marknadstajming.

På ett sätt undrar jag vad man egentligen menar med frågor som denna. Om du vill får du gärna utveckla den lite.

I nästan tio år följde jag min dröm genom att satsa på en idrott som jag älskar. Jag var framgångsrik inom sporten och var en av de främsta i landet. Sedan satte skador stopp för det och jag fick lägga fokus på annat. Räknas det som att jag “levt i nuet”?

Idag har jag lyckats med att tjäna bra extrapengar min hobby inom foto, nästan så mycket att jag tekniskt sett bara skulle kunna leva på de inkomsterna om jag verkligen ville. Räknas det som att leva i nuet?

Räknas det som att leva i nuet om man spenderar halva sin inkomst på materialistiska ting eller resor? Eller ska jag köpa en häftig bil och dyra kläder, är det att leva i nuet? Tekniskt sett har jag ju råd att åka på en solsemester i princip varje månad istället för att investera 25.000kr/månaden, är det att leva i nuet?

Jag tycker ändå att jag både har levt och lever i nuet just nu. Visst att jag valt ett annat typ av fokus i mitt liv när det kommer till min ekonomiska resa. Men mycket av det jag har gjort är inte på så stor bekostnad av något annat än att spendera pengar på vad jag anser vara “onödiga” saker.

Jag kanske hade varit mer benägen att se din synpunkt om det var så att jag jobbade 12h om dagen i en kolgruva och hatade varje sekund av det, men så är inte fallet.

3 gillningar

Jag kan förstå att en del känner så här, men då kommer det blir tufft den dagen du går i pension på riktigt vid 67 eftersom du då hamnar i samma situation utan ett jobb.
För mig så är livet för kort att “kasta bort” på att jobba 40h i veckan och vara trött på kvällar och helger. Jag ser det istället som att jag kan göra det jag vill vid FIRE (jag är dessutom ung och frisk istället för att vänta tills jag är 67). Vill jag jobba med något så gör jag det, men då enbart pga att det är mitt intresse och det jag tycker är roligast att lägga min tid på i livet. Vill jag hellre resa, syssla med andra intressen så kan jag göra det.
Det viktiga är att vi utnyttjar vår korta tid här i livet till det vi trivs med och tycker är roligt och intressant.

4 gillningar

Håller med. De som måste ha ett tvingande jobb för att vara sociala eller ha något att göra tycker jag lite synd om.

Det finns en värld av intressanta människor utanför jobbet som man själv väljer att umgås med. Och det finns ju tusentals med aktiviteter att välja bland. Alltihopa runt hörnet där man bor. Och gillar man att resa ligger världen öppen.

Sedan kostar vissa aktiviteter mer eller mindre kapital. Men det är ju det som är vitsen med FIRE. Att tjäna ihop eller skapa passiva inkomster som gör det liv man trivs med möjligt.

Skillnaden mot jobbet är att man kan välja vad, vem, när och hur.

Sedan kan man ju tjäna pengar på det man kanske blir bra på. Det är väl då det kan bli lite mer tvingande om man plötsligt ska uppfylla vissa krav förutsättningar etc för att tjäna pengar. Och då är vi tillbaka.

Däremot tror jag stenhårt på att också leva/njuta idag, då vad som helst kan inträffa imorgon som gör att man dör. Livet kan vara över på en sekund.

Observera, jag är inte emot att arbeta i sig. Trivs man, det känns meningsfullt, ingen tvingar en och man känner att man hinner med det övriga man vill göra i livet, så är det ju perfekt att också få pengar för det.

Vilken sub pratar vi om, om man får fråga?

Någon av dessa. Namnet på subbarna i blå text.

1 gillning

Sweet! Jag har gjort samma sak, fast jag började 2008 :slight_smile: har ju järnkoll på ekonomin och det är skönt att veta, med konton hit och dit. Flera kreditkort. Annars är det omöjligt.

Balansgången är svår. Själv föredrar jag att ha ett mindre stimulerande jobb. Den klarar av mina räkningar och fyller på hinkarna. Resterande tid spenderar jag familj, vänner och mina intressen.

Personligen har jag aldrig förstått att man ska älska sitt jobb. Jaga karriär osv. Älskar att ha ett jobb där man släpper jobbet vid dörren.

Självklart ska man byta jobb om man vantrivs. Men har man inte orimliga förväntningar att man ska prestera på topp jämt? Folk rusar in mot väggen. Nä. Då får det vara 10K mindre och mindre ansvar.

3 gillningar