Jag har loggat varje krona jag tjänat, sparat och spenderat i två år - Här är min sammanfattning av 2020 [med diagram]

Det kanske får visa av fördelen i att sprida ut sina investeringar globalt. Det skulle förvåna mig något oerhört om den totala globala marknaden stagnerade under 30 år.

Men för att svara på din ursprungliga fråga:
“Men jag undrar vad händer om börsen går ner 40% 2025 och sen gör flera års ökenvandring?”

Då får jag väl vänta på pensionen och fortsätta investera löpande helt enkelt, finns inte så mycket annat att göra. Tänker inte försöka mig på någon typ av marknadstajming.

1 gillning

På ett sätt undrar jag vad man egentligen menar med frågor som denna. Om du vill får du gärna utveckla den lite.

I nästan tio år följde jag min dröm genom att satsa på en idrott som jag älskar. Jag var framgångsrik inom sporten och var en av de främsta i landet. Sedan satte skador stopp för det och jag fick lägga fokus på annat. Räknas det som att jag “levt i nuet”?

Idag har jag lyckats med att tjäna bra extrapengar min hobby inom foto, nästan så mycket att jag tekniskt sett bara skulle kunna leva på de inkomsterna om jag verkligen ville. Räknas det som att leva i nuet?

Räknas det som att leva i nuet om man spenderar halva sin inkomst på materialistiska ting eller resor? Eller ska jag köpa en häftig bil och dyra kläder, är det att leva i nuet? Tekniskt sett har jag ju råd att åka på en solsemester i princip varje månad istället för att investera 25.000kr/månaden, är det att leva i nuet?

Jag tycker ändå att jag både har levt och lever i nuet just nu. Visst att jag valt ett annat typ av fokus i mitt liv när det kommer till min ekonomiska resa. Men mycket av det jag har gjort är inte på så stor bekostnad av något annat än att spendera pengar på vad jag anser vara “onödiga” saker.

Jag kanske hade varit mer benägen att se din synpunkt om det var så att jag jobbade 12h om dagen i en kolgruva och hatade varje sekund av det, men så är inte fallet.

8 gillningar

Jag kan förstå att en del känner så här, men då kommer det blir tufft den dagen du går i pension på riktigt vid 67 eftersom du då hamnar i samma situation utan ett jobb.
För mig så är livet för kort att “kasta bort” på att jobba 40h i veckan och vara trött på kvällar och helger. Jag ser det istället som att jag kan göra det jag vill vid FIRE (jag är dessutom ung och frisk istället för att vänta tills jag är 67). Vill jag jobba med något så gör jag det, men då enbart pga att det är mitt intresse och det jag tycker är roligast att lägga min tid på i livet. Vill jag hellre resa, syssla med andra intressen så kan jag göra det.
Det viktiga är att vi utnyttjar vår korta tid här i livet till det vi trivs med och tycker är roligt och intressant.

5 gillningar

Håller med. De som måste ha ett tvingande jobb för att vara sociala eller ha något att göra tycker jag lite synd om.

Det finns en värld av intressanta människor utanför jobbet som man själv väljer att umgås med. Och det finns ju tusentals med aktiviteter att välja bland. Alltihopa runt hörnet där man bor. Och gillar man att resa ligger världen öppen.

Sedan kostar vissa aktiviteter mer eller mindre kapital. Men det är ju det som är vitsen med FIRE. Att tjäna ihop eller skapa passiva inkomster som gör det liv man trivs med möjligt.

Skillnaden mot jobbet är att man kan välja vad, vem, när och hur.

Sedan kan man ju tjäna pengar på det man kanske blir bra på. Det är väl då det kan bli lite mer tvingande om man plötsligt ska uppfylla vissa krav förutsättningar etc för att tjäna pengar. Och då är vi tillbaka.

Däremot tror jag stenhårt på att också leva/njuta idag, då vad som helst kan inträffa imorgon som gör att man dör. Livet kan vara över på en sekund.

Observera, jag är inte emot att arbeta i sig. Trivs man, det känns meningsfullt, ingen tvingar en och man känner att man hinner med det övriga man vill göra i livet, så är det ju perfekt att också få pengar för det.

1 gillning

Vilken sub pratar vi om, om man får fråga?

Någon av dessa. Namnet på subbarna i blå text.

1 gillning

Sweet! Jag har gjort samma sak, fast jag började 2008 :slight_smile: har ju järnkoll på ekonomin och det är skönt att veta, med konton hit och dit. Flera kreditkort. Annars är det omöjligt.

1 gillning

Balansgången är svår. Själv föredrar jag att ha ett mindre stimulerande jobb. Den klarar av mina räkningar och fyller på hinkarna. Resterande tid spenderar jag familj, vänner och mina intressen.

Personligen har jag aldrig förstått att man ska älska sitt jobb. Jaga karriär osv. Älskar att ha ett jobb där man släpper jobbet vid dörren.

Självklart ska man byta jobb om man vantrivs. Men har man inte orimliga förväntningar att man ska prestera på topp jämt? Folk rusar in mot väggen. Nä. Då får det vara 10K mindre och mindre ansvar.

4 gillningar

Vill bara säga grattis, ser ut som du har lagt ner dig mycket tid och ansträgning för att komma dit du är idag.

1 gillning

Vilken leverantör och pris? Om du har lust att dela med dig. Alltid bra att kunna prispressa. Borde finnas någon slags motsvarande snittpris som vid snittränta på bolån, även om det kan vara svårt.

1 gillning

Snygga grafer. Var kommer de från?

Kul @SwedeFIRE , hur har du rent praktiskt gjort? Jag tänker själv spåra varenda krona under minst detta år och behöver tips. Tidigare försök har jag alltid överkomplicerat eller glömt bort.

1. Har du skrivit in det i excel eller liknande direkt efter köp/transaktion, eller fört in det dagligen, varje vecka, månadsvis …
  2. Hur har du hanterat skulder, lån och krediter?
  3. Hur har du hanterat andra inkomster än lön?
  4. Hur har du fört in data i de olika kategorierna?
  5. När stämmer du av värdet på ditt sparande?
  6. Har du en excelfil per år?
  7. Har du satt upp en budget du följt? Och isåfall stämmer kategorierna i budgeten överens eller har du samlat dem till bredare kategorier för detta arket?

Har nog mer funderingar men vi kan börja där haha

1 gillning

Tack så mycket. Det är lättare att jobba mot ett stort mål när man har sitt “varför” :pray:

1. Har du skrivit in det i excel eller liknande direkt efter köp/transaktion, eller fört in det dagligen, varje vecka, månadsvis …
Jag har haft som vana att föra in det vid löning. Så jag räknar månadsvis från lön till lön. Det tar inte så lång tid och så blir det enklare att komma ihåg vissa transaktioner när man har det färskt i minnet.

2. Hur har du hanterat skulder, lån och krediter?
Har inte haft några större skulder än men vi har skrivit kontrakt på en bostadsrätt som vi ska flytta in i snart. Så håller på att modifiera mitt ark för det något. Men grundtanken där blir att se amorteringen som en del av det långsiktiga sparandet och sparkvoten och sen ränta och andra kostnader som rena boendekostnader.

Har haft kreditkort i flera år men det blir ingen större skillnad där. Det är bara att jag räknar på transaktionerna på kortet/månadsfakturan istället för på det “vanliga kontot” kopplat till ett vanligt bankkort.

3. Hur har du hanterat andra inkomster än lön?
Inte helt säker på vad du menar men jag har en kategori/spalt för inkomster där jag räknar in alla pengar som gått in till mig. Men utveckla gärna ifall du tänkte på något annat.

Jag har ju en enskild firma också men den ekonomin håller jag separat förutom när jag tar in/ut pengar från företaget till min privata ekonomi.

4. Hur har du fört in data i de olika kategorierna?
Jag har ett excelark med de olika kategorierna jag har valt så när jag går igenom månadens transaktioner så skriver jag in dem i respektive kategori.

5. När stämmer du av värdet på ditt sparande?
Brukar räkna värdet på ISK vid varje månadsskifte, då har pengarna som jag skickar in från lönen hunnit landa.

6. Har du en excelfil per år?
Ja jag har en per år och sen har jag lite övergripande flikar som följer med i varje ny upplaga.

7. Har du satt upp en budget du följt? Och isåfall stämmer kategorierna i budgeten överens eller har du samlat dem till bredare kategorier för detta arket?
Inte direkt. Brukar sätta av ett bestämt belopp till ISK så fort jag får lönen sen “spenderar jag som vanligt” under månaden och finns det pengar över så skickar jag in dem på ISK också. Jag har ett målvärde på bufferten som jag försöker hålla också. Men jag har ingen konkret budget för exempelvis mat. Däremot blir det ju lättare att följa upp de löpande kostnaderna i de olika kategorierna när jag fyller i mitt ark varje månad.

Tele2. Har legat på runt 269kr i månaden för obegränsat senaste tiden. Men tror att detta fungerar med alla stora operatörer, det viktiga är väl att det finns en kundtjänst man kan ringa in till för att förhandla. Tror det blir svårare med de mindre leverantörerna som bara har mailkontakt, däremot fungerar ju de och deras säljare som hävstång i förhandlingsprocessen.

Tack! Har gjort dem själv i Excel och sedan exporterat och satt samman dem i Photoshop.