Hur gör du för att få koll på pengarna?

Hej!

Använde Tink förut, men tyckte det blev fel för ofta i kategoriseringen (och det finns ju inte längre som privatapp). Det blev att appen sa typ “ajdå, du spenderade för mycket pengar förra månaden”. Inget proaktivt.

För att bli mer proaktiv har jag gjort en fattig Excel där jag specat fasta månadsutgifter (som jag autoöverför till betalkonto) och sällanutgifter som semestrar, presenter, större köp av prylar (som jag autoöverför till Avanza sparkonton).

Detta funkar helt ok men är rätt pilligt att hålla igång och gör det fortfarande klurigt att hålla koll på mitt dagliga spenderande och hjälper mig inte direkt spendera mina pengar på ett sätt som gör mig lyckligare.

Hur gör du? Har du någon app/Excel-mall eller likande lösning som hjälper dig få bättre koll, automatisera, underlätta, spendera bättre?

SPCS Hemekonomi, Homebank och Excel.Har totalkoll på ekonomin sedan min ungdom…

1 gillning

Jag öronmärker inte mina pengar känns allt för begränsande men däremot för jag över 10k varje månad som ska täcka alla mina utgifter ofta går jag runt på 8k per månad så har lite svängrum i ekonomin som tillåter lite onödigt spenderande.

Och för att ej gå över 10k gränsen så har jag en strikt regel att aldrig föra över mer pengar utan då får jag leva på det jag har kvar är det 50kr kvar och en vecka kvar till nästa månad så får jag köka havregryn sista dagarna.

4 gillningar

Jag söker efter om någon haft en liknande fundering innan jag skapar en ny tråd…

1 gillning

Jag hör dig Ola_Morin, försökte hitta något likande och men är nog klumpig i hur jag söker. Har du något tips på en tråd jag kan spana in?

Här hittar du en del:

1 gillning

Jag har konton för olika utgifter.

1. Service konto för bilen
  2. Diesel konto för tankkortet
  3. Fasta utgifter på huset el, sophämtning, sotaren, hem & villaförsäkring.
  4. Buffert konto.

Har hela kostnaderna för 1 år framåt insatt för tankkortet och dom fasta utgifterna på huset, så när räkningarna kommer för jag över pengarna från dom olika kontona till lönekontot för att betala räkningarna.
Då behöver jag inte ta av lönen som kommer in.
Pengarna som jag får tillbaka för reseavdragen har åkt in på tank kortet när skatteåterbäring kommer.
Vill ha koll på utgifterna som du märker. :money_mouth_face:

Stämmer endast av den totala portföljen varje månad. Meningslöst att bokföra varje Snickers.

2 gillningar

Snyggt! Skönt att ha undanlagda pengar för kommande utgifter på det sättet, som en typ av riktad buffert…

Gällande nr. 3, har du då många olika konton på din huvudbank för alla dessa utgifter?

Jag har olika konton för dom utgifterna jag skrev upp, annars är det svårt att hålla isär pengarna. Kontona kostar inget extra även om man har flera så det är bara att köra på.
Det här har varit bästa sättet för mig i alla fall, sen gör vi alla olika det som passar bäst.

Har även en app på mobilen där jag för in alla utgifter på respektive konto samt insättningar.
Blir egentligen dubbel jobb iom att jag har kontona men då har 100% koll.

Går också att skriva lite mer utförligt vart pengarna har gått, vilket inte går på bankens ruta där man skriver meddelanden.

1 gillning

Marginalerna är så stora att vi behöver inte ha så himla stor koll på pengarna…
Våra utgifter är i snitt under 2.000 kr i månaden för alltsom har me boendet å göra…
4.000 kr sätter vi in på ica konto för maten…
Har själv bara två bankkort, privat betalkort å ett firma kort… Å firman kommer att avslutas för jag jobbar ändå inte…

2 gillningar

Innebär det att du kan spara så mycket per år att konton fylls på och lönen ej rörs? Superbra i så fall jag skulle glatt ha det som mål

Blev nyfiken på vad det är för boende som har så låga kostnader. Berätta mer?

Hur lyckas ni ha boendekostnader allt som allt under 2000kr? Såg att du skrev “våra” så är ni också två eller fler som bor på 2000kr?

Frågar av intresse då jag själv har lite väl hög boendekostnad.

Jag har också en hel del olika konton på min huvudbank och 2 konton på andra banker. Det är så jag håller koll.

Bankkortskontot
Ofta 200-300kr där för spontana, små inköp. För över från lönekontot vid större inköp.

Lönekonto
Här kommer alla ersättningar och försäkringsersättningar in och härifrån dras mina autogiro, räkningar och månadssparande sista dagarna varje månad. Det som blir över går till rörliga utgifter.

Hobbyverksamhetskonto
Här för jag in alla pengar från försäljning och inköpskostnader till verksamheten flyttas härifrån till mitt bankkortskonto eller lönekonto.

Traderakonto
Mellanlandning för pengar som kommer in från Tradera och secondhandförsäljning. Traderas faktura betalas efter varje månadsskifte och resten fördelas till mitt sparande.

Buffertkonto
Ligger i en annan bank med bra ränta.

Fordonsbuffert
Sätter av lite varje månad för framtida service mm för min elrullstol.

Lilla lotten kontot
Denna ligger också i en annan bank med bra ränta.

Swishkontot
Bara för Swishbetalningar, ett måste för att hålla koll på Tradera och konfektyrbetalningar.

Jobbar på att lära mig mer om bokföring, har börjat i år med detta för min hobbyverksamhet. Men det är inte helt lätt med mina närminnesproblem. Men jag försöker få in vanan, vilket går bättre och bättre. :blush:

Kanske att jag börjar med bokföring även för hela min privatekonomin i framtiden, men mitt system fungerar tillräckligt bra för mig just nu.

1 gillning

Kan du inte välja vilket konto pengarna ska dras ifrån när du betalar dina räkningar? Vet att åtminstone Nordea har den funktionen.
Skulle underlätta för dig

1,5 plans hus på 175 kvm byggt 2013 som är vedeldat… Solcells paneler som har överproduktion som gör att vi får mer betalt än va vi betalar… Enskillt vatten å avlopp. Sidobyggnader på totalt 185 kvm som värms upp med 3 st luft/luft värmepumpar. Inga lån på någe…

1 gillning

Vi är två vuxna, barnen är utflygna för flera år sen…

Ok, då förstår jag.

1 gillning

Jag skrev ett inlägg om detta för en vecka sedan så länkar det.

Jag gör i princip så som jag beskriver men jag har byggt en egen webbapplikation för det, så jag använder inte excel/google sheets. Konceptet är identiskt dock. :slight_smile: