Lägger över 10k per månad på “spenderar” kontot och dom 10k ska räcka till allt för hela månaden jag öronmärker dock ej vart pengarna ska gå har testat göra det men känms för inrutat o göra så för mig
Skulle dock vilja betala alla mina fasta avgifter en gång per år det hade varit skönt vet dock ej ommdet är möjligt.
Bor i en brf lägenhet så avgifterna kommer ju en gång per kvartal som man kan betala frammåt.
Har provat det men appen säger ifrån att pengarna ska dras från “lönekontot” men går säkert att ändra om man kontaktar banken.
Eftersom räkningarna kommer med olika mellanrum så är det inte så jobbigt då jag lägger in dom som betalning så fort jag får dom. Har inte så många räkningar per månad heller. Vissa ligger på autogiro också.
Håller koll på sparkvot, dvs totala utgifter. Sammanställer årligen. Lever livet så som jag vill månad till månad, men det är oftast väldigt sparsamt.
Har sparkvoten försämrats/förbättrats avsevärt något år så försöker jag förstå varför och vidta åtgärd eller göra mer av samma sak. Tycker jag får till en bra balans mellan sparande och att kunna njuta av livet.
Jag och min sambo har valt att ha våra boendekostnader för huset på ett eget konto dit vi sätter över en slant varje månad. På så sätt får vi koll på vår största kostnadsdrivare och jämnar ut kostnaderna mellan månaderna. Vi sätter över för mat på samma sätt till vårat ICA-kort. Även målsparande, ränta + amortering och investeringar har egna konton med automatiska dragningar.
I övrigt gör vi på väldigt olika sätt, don efter person helt enkelt. Jag importerar mina banktransaktioner till excel och kategoriserar utgifterna, bokför dem helt enkelt. Sedan jämför jag med min budget som jag har i samma fil. Jobbar som ekonom så det kanske är en yrkesskada men jag gillar att ha detaljerad koll. Har gjort på detta sätt i ett par år och numera tar det ca 20-30 minuter per månad.
Min sambo, å andra sidan, jämför hennes kontosaldo när lönen trillat in och det räcker för henne för att ha koll på utgifterna.
Njae. Det är en webbapplikation där jag laddar upp en csv-fil som jag laddar ner från banken. Appen kollar så att jag inte laddar upp samma transaktion än flera gånger. Det är inte så mycket en automatisering, jag gör fortfarande all kategorisering manuellt.
Om det inte är 100% uppenbart vad transaktionen är så skriver jag en liten anteckning. Skulle det tex vara en betaltäning till jysk så kan jag skriva “badrumsmatta”. Den fyller i vissa anteckningar automatiskt, tex för swish transaktioner som återkommer, så att jag vet vem det är till/från.
Sen har jag en “perioder” sida där man kan se alla månaderna uppställda och se resultatet per kategori; hur mycket boendet, bilen, mat kostade osv. Har även 3/6/12 mån genomsnitt för varje kategori och så kan man se resultatet för hela månaden.
Det finns en sida där jag ser okategoriserade transaktionen. Där går jag igenom allt manuellt. För varje transaktion kan jag göra ett par saker:
Anteckning - bara en kort text som förklarar vad det är. Vad jag köpt, etc.
Kategori - en dropdown, jag har ~15 fördefinerade kategorier som boende, bil, mat, utemat etc
Intern transaktion - alla pengar som flyttas mellan mina egna konton eller till sparkonton/avanza etc markerad som interna. De ignoreras bara i alla rapporter. Jag är intresserad av resultatet av en månad. Om jag har 100 kr kvar på kontot när nästa lön kommer in och jag har sparat 1000kr så blev resultatet för den månaden +1000kr. Om jag inte sparar något en månad, har noll kronor kvar i slutet av månaden och köpte något stort som jag förde över 10000kr för från ett sparkonto så blir resultaten för den månaden -10000kr. Jag bryr mig om min ekonomi som helhet. En transaktion från ett sparkonto är inte en inkomst.
Start på nästa period - markerar upp lönerna som nästa periodstart. Det är mellan dessa transaktionerna den gör rapporterna.
Så det är inte så mkt “magi” i applikationen. Det går säkert lika bra att göra det i excel. Det är bara lite enklare att hantera det i applikationen och rapporterna är trevliga att titta på.
Jag använder spirecta som Jan utvecklar. Det finns auto-import och kategorisering som man har väldigt stor möjlighet att skräddarsy hur du vill ha det. Om den kategoriserar fel ofta kan du rätta till det så som du vill ha det.
Rapporter finns det alla möjliga. Det jag gillar är att man inte bara följer utgifter utan hela ens ekonomi med alla tillgångar också.
Det kräver dock lite inlärning, så inte lika enkelt att börja med som tink var. Men när man kommit över den initiala puckeln krävs väldigt liten insats för att följa ens ekonomi.