Hålla koll på utgifterna!

Hej!

Vi har följt ”Rika Tillsammans” i ett par år nu och det har verkligen hjälpt oss när det kommer till sparande, investeringar och hur man ska tänka när börsen går upp och ner. Vi avsätter en stor del av vår lön i ett månadssparande och investerar enligt en strategi. Men vi skulle nu vilja få hjälp med att få mer koll på våra utgifter. De fasta kostnaderna som bolån, försäkringar, abonnemang, mm har vi god kontroll över men med all övrig konsumtion är det lite mer vilda västern. Trots att vi tjänar bra så är pengarna på lönekontot ofta slut ett tag innan löning. Känslan är att pengarna alltid tar slut men att vi inte riktigt vet vad vi har gjort med dom. Planen är nu att kartlägga detta och sedan skapa utrymmen och budgetar för olika typer av konsumtion. Och här behöver vi hjälp. Vad finns det för verktyg för att få koll på sina utgifter? Det behöver vara ett enkelt verktyg med en låg tröskel där alla utgifter kan registreras och kategoriseras. Helst helt automatiskt men det kanske är en utopi? Vi gör våra köp med betalkort kopplat till lönekonto samt ett par andra kreditkort för matköp och kostnader kopplat till bilen. Tacksam för hjälp och tips!

//David

Hej David!

Jan har exakt en sådan app under beta-version just nu, om du mailar honom på janATrikatillsammans.se så skulle jag tro att han löser så att du kan få vara med och testa den!

Vi har precis dragit igång med “Buddy - Budget & Utgifter” som jag gillar mycket. Vad kan Jans app göra som inte Buddy gör tror du?

Jag var på väg att ställa samma fråga här idag när jag såg din inlägg. Kul. Jag har precis börjat följa bloggen och är just nu försöka få ihop ekonomin och spara till bufferten. Vi känner också att vi höftar alla utgifter varje månad och att pengarna tar slut typ dagen innan lönen kommer. För ett par år sedan hade en liten kris och jag var tvungen att låna pengar av min bror som hade krav på att vi gjorde en budget med hjälp av en enkel Excel dokument som räknade om hela tiden hur mycket pengar vi hade i förhållanden till kommande utgifter. Det krävde att jag manuellt matade in all data men det var en riktigt bra känsla att kunna förhålla sig till verkliga summor. Efter vi kom på fötterna igen slutade jag med budgeten men nu förstå jag den överblicken behövs ifall vi ska klara av först bufferten och så småningom 4 hinkarna.

Jag har kollat på Buddy också men vill inte behöver betala en månadsavgift. Kanske även jag kan kolla med Jan ang. beta test av hans egen verktyg?

Ja men maila Jan så får du säkert också en inbjudan!

Ladda ner gratis-appen Tink. Den ansluter sig till många (dock inte alla) banker. De vanligaste i sverige finns ju. Sedan laddar den transaktionerna för något år bakåt och klassar dem automatiskt. De som den inte kan klassa frågar den dig om. Jag skulle rekommendera att du ändå går igenom allt, även det som den klassat själv, för att se om det är rimligt. Det blir långt ifrån alltid rätt automatiskt…

Sedan kan du se diverse olika diagram över vart pengarna tar vägen, både enskilda månader och över tid.

Har någon tips på bra tjänster eller appar som sammanställer ens utgifter?

“Buddy - Budget & Utgifter” som nämns här ovanför verkar bara finnas för Apple, och Tink är nedlagd.

Jag håller på att testa Zlantar just nu. Sen så kör jag också med Spirecta för ett större helhetsgrepp.

1 gillning

Går alldeles utmärkt att göra detta i excel, när månaden är slut så kopiera över alla utgifter i ett excelark och gå igenom rad för rad vad det är för något.

2 gillningar

Prova att bara köpa det du absolut behöver under en period? Mycket handlar om invant beteende, det blir liksom slentrian att gå in i butiker och handla utan mål och syfte.

Ibland pratas det om ”en köpfri dag” på radion… då kan jag tänka ”en dag? Jag har inte ens varit inne i en butik på hela veckan”. När du fått in nya vanor går dessa per automatik istället.

Håller med, vi körde 2 månader med inga utgifter annat än mat och fasta räkningar för några år sen, efter det så hade vi minskat våra utgifter med ca 2k i månaden.
Vi var tvungna gå in i excel för att kolla vad 17 vi bränt pengar på eftersom vi inte saknade nåt, så mycket handlar om beteende.

Jag tycker att det är ganska svårt att få översikt trots all data jag får via mina kortleverantörer. Det jag har tänkt på, men ännu inte provat, är att bryta ner på och kolla utgifterna på veckobasis. Gärna kombinerat med att jag ger mig själv en veckopeng under en period så att det blir mer uppstyrt hur mycket jag förbrukar varje vecka. Fördelen med veckobasis är att man inte hinner glömma vad det var man gjorde på samma sätt.

Hittade en dragning på 359 kr gjord på Steam Seattle för ett tag sen vilket gjorde att jag trodde att kortet var kapat. Tog en stund att lista ut att jag betalat nåt spel åt ett av barnen… Med kortare intervaller slipper man förhoppningsvis såna processer med att luska ut vad det eg var man betalade för.

1 gillning

Iofs en intressant tanke, men jag är inte ute efter att minska mina utgifter så mycket jag bara kan, utan att lägga pengar på det jag verkligen vill lägga pengar på. Därför vill jag bli upptäcka om det är vissa saker jag köper som jag kan avstå för att kunna öka på annat, eller spara mer.

Det är ju detta du uppnår genom att ”avgifta” dig från slentrianköp, varje köp blir ett aktivt beslut och du upptäcker vad du klarar dig utmärkt utan.

Tink finns inte längre för privatpersoner tyvärr…

Jag använder sparbankens/Swedbanks egna utgiftskollen. Den har inte jättemånga funktioner men duger. Nu har de iaf infört att man kan ändra brytdatumet för månaden vilket är bra för oss som får lönen den 27:e :slightly_smiling_face:

För många år sedan och på grund av brist på en bra app försökte jag på egen hand få inblick i mina utgifter och då blev det helt enkelt excell. Att vänta på ett bra verktyg skulle inte hjälpa mig och var egentligen bara en ursäkt för att inte sätta igång. Jag körde på i 3 månader helt utan en app och fina grafer.

Jag laddade alltså ner ALLA transaktioner från min bank och kreditkort, klistrade dem i ett kalkylark och skapade kategorier själv. Urtråkigt(!) och en hel del jobb men kanske blev det precis DÄRFÖR att det fungerade så bra för mig. Nu tvingades jag nämligen verkligen titta på detaljnivå hur det såg ut och inte bara i stora drag. Och då blev det enkelt att hitta de stora bovarna som jag inte alls var medveten om.

Egentligen gjorde jag två saker. Jag samlade även på alla mina fasta utgifter och tog en ordentlig titt på dem. De flesta var månadsvis (hyra, mobilabonnemang, osv) men när jag tittade på helheten och redde ut det så blev det också mycket klarare.

Då förstod jag varför april alltid har varit en hemsk fattig månad för mig. Haha. Jag hade nämligen flyttat till min nya lägenhet och köpte bland annat en ny bil under tidigare år i eller strax förre april. De ledde till att en hel rad av mina fakturor sammanföll i samma månad. Försäkringar, fordonsskatt, månads-, kvartals och årsbetalningar. De var som en faktura-eklips som kom tillbaka en gång om året. :nerd_face:

När jag ändå höll på med det skrotade jag en del abonnemang, tog bort någon överflödig försäkring, osv.

Jag tycker att det var värt besväret och gav mig sedan dess mycket mer grepp och kontroll på min ekonomi. Dessutom visste jag sedan dess hur hög min månadsbudget på mat, prylar, etc borde vara. Hade jag väntat på en app hade jag aldrig kommit så långt.

5 gillningar

Jag var själv i en usel situation för 25 år sedan, som ordnades upp till mycket stor del tack vare att jag träffade min fru och min kompis Excel :slight_smile:

Jag tror du inte du kommer i mål med att automatisera det, tyvärr. Man behöver gå igenom ”processen” att gå igenom varje utgift och ställa sig frågorna som tex ”vad köpte jag på Clas Olsson för 800 spänn?” eller ”varför gick jag på Espresso House 5 gånger den veckan?”.

Det är när man tvingas gå igenom utgifterna en och en som man själv hittar vad det är man vill ändra på, och var de stora hålen uppstår. Precis som @Adde beskriver.

Min erfarenhet är att det inte är de stora utgifterna som gör skadan utan de många mindre där det rinner iväg.

Sen måste man såklart ställa sig frågan om utgiften är OK för det ger livskvalitet så man inte hamnar i vad som blir ett tråkigt liv för en. För då lägger man bara av att ha koll på ekonomin eftersom allt blev tråkigt.

Själva började vi för 25 år sedan att gå igenom och kategorisera utgifterna varje månad i excel. Sedan dess har vi haft koll på ekonomin! Om man inte har så många poster varje månad så funkar gamla klassiska papper och penna metoden också, speciellt i början. Men för att följa upp under längre tid så är excel ett bra enkelt alternativ där man tvingar sig gå igenom varje utgift och inte är beroende av att en App finns även om 5-10 år.

Personligen hade jag försökt samla alla kostnader på era betalkort eftersom det då blir lättare att se under månaden hur mycket pengar som är kvar. Inga ”Oups var det så mycket på kreditkortet”.

Alternativt försök ha kreditkorten för specifika typer av utgifter. Tex kreditkort X för matinköp och kreditkort Y för allt med bilen. Allt annat på betalkorten. Annars är det lätt att man omedvetet lurar sig själv genom att sätta en middag på kreditkort för att ha bättre känsla när man tittar på saldot på betalkortet. Jag tycker det är viktigt att få feedback under månaden så det inte bara blir ”oj då, så det gick åt pepparn även förra månaden” efter ny löning.

Numera vet exakt vi hur mycket som ”ska” gå ut. Alla fasta utgifter är på autogiro/elfaktura. När lönerna kommer in sätter vi direkt över allt som inte ska gå åt på ett buffertkonto. Kvar på lönekontot är de pengar som ska gå åt. Lätt att se hur man ligger till under månaden med andra ord :slight_smile:

5 gillningar

Haha… jag visste aldrig tidigare att jag hade en svensk klon. :slight_smile:

1 gillning

Skriv upp på en lista det du behöver och handla bara det som står på listan. Då gör du bara planerade köp. Och genom att behöva skriva på listan ger du dig tid att fundera på om köpet verkligen är nödvändigt.

Att handla mer sällan, t.ex veckohandla, gör dig mer beroende av en fungerande lista och det ökar motiveringen att verkligen skriva.

Jag tror att detta sätt är enklare än att bokföra alla köp.

2 gillningar