Gå in på iPhone inställningar och kolla ”prenumerationer”. Upptäckte det häromdagen. Hos mig låg där flera dyra appar och kostade hundratals kronor varje månad… vissa hade jag inte använt på flera år 
Aj aj aj! Värt också att kolla korthistorik så man inte har Patreons, streamingtjänster, diverse Pro-tjänster, etc etc etc som ligger och tuggar pengar varje månad.
Har bara en Patreon-dragning på kontot, ifrågasätter den varje månad, konstaterar varje gång att den betalar sig flera gånger om.![]()
Vad det gäller koll på utgifterna så kör jag på med vårt excel-blad ett tag till. Ser ett stort värde i att lägga in varje transaktion manuellt, detta görs minst en gång i veckan.
Inför ny månad görs en budget/ekonomisk plan. Har periodiserat det som så att lönen som kommer i April används under Maj och så vidare.
Överskottet i April går direkt in i portföljerna när jag stämmer av månaden, tillsammans med det som skall investeras i Maj.
Såklart finns det en buffert bestående av tre månaders fasta utgifter på ett sparkonto, om det skulle krisa.
Finns även ett konto som heter “kortbuffert”, där läggs budgeterade pengar som inte nyttjades under den månad som gått, under förutsättning att tanken är att köpet kommer i framtiden.
Ex. Om man budgeterat för att köpa nya sommardäck i Mars, men köpet inte gjordes förrän i April, då finns pengarna undanlagda på kortbufferten.
Tror man behöver göra jobbet för att få riktigt bra koll.
För något år sedan lyckades jag filosofera mig till ett sätt att lättare styra sina utgifter. Det går ut på främst 2 principer. Den ena är att kontot för inkomster är helt skilt från kontot/konton för utgifter. Det innebär att inkomstkontot inte har något bankkort kopplat till sig. Den andra principen innebär att från inkomstkontot skickas pengar vidare till sparande, kontot för fasta utgifter osv. och även till kontot för utgifter. Då finns det endast en bestämd mängd pengar att använda slentrianmässigt och alla viktigare ändamål är redan omhändertagna.
Det hjälper dock inte riktigt för att förstå vad utgifterna går till, så där behövs spirecta, excelark eller liknande som ett komplement. Då kan man både styra utgifterna i förväg och i efterhand se hur det gick. Både planering och utvärdering. Jag gillar det starkt.
Jag har sedan ca 20 år tillbaka använt mig av SPCS Hemekonomi-program. I programmet bokför jag alla transaktioner. Jag har total koll på min/familjens ekonomi och har förutom det programmet ett Excel-ark som jag använder för att räkna på lite olika upplägg innan jag bokför. Jag har haft företag, så bokföring är naturligt för mig.
Nu sedan en tid, har jag testat ett nytt program som verkligen är lätt att använda och som är helt gratis och på svenska. Det finns för plattformarna: GNU/Linux, Microsoft Windows, Mac OS X. Jag kan verkligen rekommendera detta för dom som vill ha en överblick över sina privatekonomi. Programmet hittar du här: Homebank