Mitt första inlägg här, snubblade över forumet via någon algoritm på Google och har inga vänner att prata med detta om.
Jag och min sambo tänkte försöka styra upp vår ekonomi nu under semestern. Inte så att vi har dålig ekonomi, men kanske något oordnad. Vi har en hel del utgifter och även en del inkomster. (stort hus med uthyrningsdel m.m.) vi har båda 4-5 åriga utbildningar och jobbar i offentlig sektor med inkomster därefter. Pengar åker in på kontot och ut från kontot utan att vi egentligen har någon stor sparad buffert, alla våra sparpengar ligger i vårt hus. 1 barn som närmar sig skolåldern med alla utgifter som följer med där.
Jag är väl något mer ekonomiskt intresserad än min sambo, men vi prioriterar mer att leva bra än att lägga stora summor på hög. (vi amorterar nästan 10.000/månad, vilket kanske kan ses som sparande)
Så kortfattat, vi skulle behöva hjälp med förslag på bra appar där man strukturerat kan se inkomster och utgifter i olika kategorier så man får ett helhetsgrepp vart våra pengar tar vägen, för att i nästa steg kanske fundera på hur man ska spara/placera/fördela pengar bättre/smartare för att kunna fortsätta leva som vi vill. Excelark och liknande är inget som vi kommer klara av att uppdatera och hålla relevanta.
Om ni råkar använda Sparbanken eller Nordea som er huvudsakliga bank har dem relativt bra appar som visar hur mycket pengar som går åt till olika kategorier av utgifter, dem är rätt duktiga att “gissa” vilken kategori olika transaktioner ska tillhöra. När det kommer till externa appar är jag skeptisk till att dela med mig av min privatekonomi i den graden till okända människor. Även om ni inte orkar uppdatera något regelbundet rekommenderar jag fortfarande starkt att använda någon slags kalkyl, den tillåter er att avgöra en rimlig budget till nöje, sparande, hushållsavgifter etc som ni sedan kan jämföra mot dagsläget. Då ser ni om ni överspenderar på något just nu och har ett bättre hum om ungefär hur mycket ni bör spendera på olika saker för att komma i mål. Konsumentverket har en bra kalkylfunktion som är relativt lättanvänd där man enkelt kan lägga till flera inkomsttagare.
Jag trodde inte heller att excel skulle funka, men tycker inte att det finns någon app som möjliggör för att samla allt så bra (sen blev det kul med)!
Det måste ju inte vara superavancerat. Jag har gjort en budget för oss, jag behöver dock inte uppdatera den hela tiden utan har räknat ut vad årskostnaden är och delar med 12 så vi har månaden. För det som är kvartal eller kostar olika (ex el), hamnar överskott på ett separat konto, så samma summa går ut varje månad. Jag kollar av den för jag tycker det är kul, men uppdaterar bara när något ändras, ex räntan var tredje månad och då justerar jag lånebeloppet med samt kollar av sparandet.
Att sitta och knappa in det själv är en rätt bra övning i att se vad man verkligen har för egna kostnader, appar upplever jag kategoriserar på andra sätt än vad jag vill ha ex.
Jag har gjort ett eget excel-ark för att ha koll på utgifter. Gå igenom kontot 1-2 månader bakåt för att se var pengarna verkligen tar vägen. Ta bort sådant som inte behövs (prenumerationer etc) och förhandla om sånt som går (el, telefon, bolån, försäkringar…)
Lyssna gärna på avsnitt 99 som är “kom igång”.
Sen beroende på mål kanske det vore en idé att börja spara och investera istället för att bara amortera, det finns ett eget poddavsnitt för det också.
Kör all ekonomi i SPCS Hemekonomi + ett Excelark. Har gjort så i över 20 år. Testar sedan ett tag tillbaka Homebank och kommer nog att gå över till den helt och hållet om ett tag. Homebank finns på svenska till GNU/Linux, Microsoft Windows, Mac OS X och den är gratis att installera och använda.