Hej hade tänkt att sammanställa privatekonomin för året (Typ ett bokslut) har ni några tankar och idéer på hur ni brukar göra ?
Eller finns det en hemsida som kan hjälpa mig med detta ?
Papper å penna… Stapla upp utgifter på ena sidan å inkomster på andra sidan… Om man vill så kan man dela upp olika utgifter för sig å liknande me inkomst av lön å utdelningar om man har…
Kan tipsa om boggens system: https://spirecta.se/
Jag brukar vid varje årsslut lägga in alla avskrivningar och kapital vinster/förluster i systemet. Så blir det typ som en balansresultat rapport. Mycket smidigt och bra beslutsunderlag för framtiden när man samlat på sig några år.
Mvh
Fredrik
Tack för tippset!
Jag kör in alla siffror på excell gör en balansrapport där som jag går igenom en gång per år och gör en uppdatering 1 januari för att ser hur det utvecklats sig
Sen använder jag mig av word för o göra fina diagram i olika färger över mitt sparande haha lite onödigt men det gör mig mer motiverad att spara när man ser staplarna bli högre i diverse “hinkar”
Jag har nog spenderat onödigt mycket tid på göra mallarna fina…
Jag gör en BR i excel varje månad där varje tillgång är specad.
Kostnader har jag hyfsad översiktlig koll på då jag försöker göra alla inköp med ett betalkort samt särredovisar hus- och bilkostnader. Matinköp görs med icakort med en månatlig överföring.
Ovanstående räcker för mig…
Gör en enkel mall i Google sheets för uppföljning så du kan följa över tid och se utvecklingen. Både balansräkning och resultaträkning tycker jag fyller sitt syfte.
Hejsan, det är inte så svårt att få till en resultaträkning. Börja med att titta på kontoutdrag och försök kategorisera inkomster och utgifter åtminstone i stora drag. Exempelvis lön, boendekostnader, lån, mat, bil, sparande osv. Går ju förstås att göra mycket mer detaljerat exempelvis elhandel, bilservice & cafébesök. Men breda kategorier räcker för att få en överblick. Själv använder jag excel för detta men papper och penna går också bra. Finns säkert också hemsidor att använda.
Sedan skulle jag också, som flera varit inne på, göra en balansräkning. Den bör vara ännu enklare att få till. Lista alla dina tillgångar och dra sedan bort alla dina skulder. Resultat du får är din förmögenhet, vilket är ett annat sätt att se på din ekonomi jämfört med resultaträkningen ovan.
Om det gör dig motiverad kanske det påverkar resultatet positivt?
Jag har lagt extremt mycket tid på uppföljning och hitta den strukturen jag vill ha men ser det som en del i utveckling av ekonomin som möjliggör ekonomisk frihet.
Aa du har helt rätt har gjort grafer etc över mitt sparande sen jag var ett litet barn
Denna metod får mig o bli lite tävlingingsinriktad mot mig själv i sparandet typ nu ska jag få fondgrafen i höjd med min fastighetsgraf kommande 5 år
Jag gjorde det själv på Excel månadsvis. Jag har endast använt två kort på mina inköp, en kredit och en debitkort. Pa så sätt var det mycket enkel att kontrollera både inkomster och utgifter. Det passar mig som ensamstående o jag kan se direkt mina begränsningar o försöker minska den som jag tycker är för mycket . Lycka till du.
Massa bra tips! Hur gör ni era grafer enkelt ?
Jag kan föreslå appen Zlantar. Hämtar med ditt bankid alla konton, bearbetar, sammantäller. Lite mek i början med kategorisering mm. Sedan en fröjd att följa månad för månad mm.
Lycka till.
Jag använder spirecta och den kan skapa alla möjliga olika grafer.
Framförallt en uppsjö olika resultat och balansräkningar. Jan sa nån gång att det fanns bortåt 100 olika grafer och rapporter…
Föreslår Excel eller motsvarande (jag kör LibreOffice och Google Sheets).
Fördelen är att man stegvis kan bygga upp en redovisning som är skräddarsydd för egna behov och man lär sig hur man kan förändra, prova olika upplägg etc.
Följer upp månadsvis och årsvis mina saldon m.m. PPM följer jag upp veckovis.
Jag tycker att det räcker fint med att titta på utgifterna i Revolut och förmögenheten på Avanza. Men min ekonomi är inte så komplicerad.