Hur får ni bäst överblick över era tillgångar, skulder och lån?
Använder ni särskilda appar, mjukvaror eller gör ni flikar i Excel?
Jag söker tips på program som är användarvänliga och där man på ett enkelt sätt skapar struktur och överblick över sin ekonomi. Helst kostnadsfria eller med låga avgifter.
Använder SPCS Hemekonomi sedan den släpptes. Ska gå över till Homebank så för tillfället kör jag bägge parallellt för att sedan endast använda Homebank (som är gratis).
Jag kör Google Sheets. Skriver upp balansen på alla konton en gång i månaden och räknar ut resultatet per konto. Det täcker alla behov jag har.
Sen har jag inte kunnat stoppa mig från att ha en rad som räknar avkastningen på olika konton och plottar dem mot en 7%-årlig avkastning och lite andra små fancy grejer.
Svaret på frågan handlar nog om vilken detaljnivå du önskar.
För egen del har jag gjort en grovskiss på budget för att på årsbasis veta kostnaderna på de fasta utgifterna. Den stämmer jag av när olika utgifter ändras (ränta, abonnemang mm). I denna har jag inte med löpande konsumtion. Jag tänker att konsumtion är det som blir kvar efter fasta kostnader och sparande. Denna bild handlar mest om att veta vilket teoretiskt överskott som finns.
Varje månad fyller jag i en Excelfil med utvecklingen på mitt sparande dvs värdet på tillgångar. Jag gör ingen skillnad på om utvecklingen kommer från börsutveckling eller att jag stoppat in mer medel. Jag bryr mig bara om slutsumman på sista raden.
En gång per år drar jag ut en lista från alla mina korttransaktioner från banken och klustrar dom för att få en bild över vad jag konsumerar. Om jag tycker det ser rimligt ut så fortsätter jag och om något är galet så ger jag mig själv en tillsägelse
Jag hade tidigare en excel där jag uppdaterade förmögenheten en gång om året, så jag kunde förutspå vid vilken ålder jag uppnått FIRE (då visste jag inte vad FIRE var, och vet inte om det kallade FIRE för 20 år sedan). Jag slutade med uppföljningen i excel för 15 år sedan, utan mer varit nöjd med att månadssparandet hålls.
Jag har aldrig haft någon rutin på att följa upp var jag lägger pengar på, men drar sparandet på lönekontot varje månad, och en till två gånger om året skickar en klumpsumma till sparandet när lönekontot har mer än vad jag behöver i buffert. En gång om året summerar jag mina insättningar hos nätmäklaren och därmed ser hur mycket av min lön som gått till annat.
De få uttag jag gjort från nätmäklaren de senaste 20 åren är i samband med bostadsköp. Köp av resor, bil, och annat som tappar värde tas från lönekontot…
Så vad är det ni följer upp? Utgifter eller förmögenhet?