Överblick över privatekonomin

Jag har prövat det mesta över årens lopp, men landat i att om man bara vill ha en överblick över investeringar, tillgångar och skulder så räcker Excel gott och väl.

Sen kör jag Excel för hushållsbudget och allt sånt med, för det finns inga bättre alternativ.

2 gillningar

Vi följde inkomster och utgifter tills vi nådde en viss nivå. Nu följer vi förmögenhet. Kvartalsvis summerar jag inkomst(gillar att arbeta, kan bli för mycket) och på årsbasis summeras kostnader.

Det spelar ingen roll om maten kostar 80 eller 130tkr om året… längre.

1 gillning

Kör Spirecta och dess föregångare sedan 2016. Väldigt värdefullt.

Men om jag vill ha överblick över utgifter från hela mars månad i ett Excel-ark, då behöver jag manuellt föra in varenda utgift från kontoutdraget från den månaden.

Är det så du menar att du gör?

Har kikat lite på det och märkte att GoCardless inte tar emot nya registreringar - vilket är det som används för att importera data från europeriska banker.

Hur gör du rent praktiskt, ladda ner och importera CSV från bank manuellt?

Jag hade turen att registrera ett gocardless konto innan de stängde av den möjligheten i somras. Det finns en PR för enablebanking som förhoppningsvis kommer bli klar så den följer med april-uppdateringen, Integrate Enable Banking for Bank Sync by realtwister · Pull Request #5570 · actualbudget/actual · GitHub.

1 gillning

Jag skriver bara upp på ett A4 i olika kategorier vart jag lägger pengarna. Boende, Mat, Transport, Sparande, Lån, övrigt. Fritt kopierat från lyxfällan bara att jag tog bort kategorin kläder för jag köper typ inte kläder. Min ekonomi är iofs väldigt enkel fast skriver upp varenda krona jag spenderar.

Tydligen så betalade jag bilen förra året med den appen. Fick nys om att dom hade hög sparränta så jag flyttade sparpengarna dit från Avanza, nästan dubbla räntan. Har bara pengar där för räntans skull, inget annat.

Behöver man ens det tänker jag. Man kommer långt på att räkna på storheterna i huvudet så får man en ganska träffsäker balansräkning. Räkna på ISK, bostad, lån, buffert, bil och annat lösöre av större värde så är du hemma.

Jag har inte koll på enskilda utgifter på det sättet.
Jag kör min förmögenhetskalkyl i excel. Dvs saldon på konton och tillgångar samt skulder etc.
För enskilda transaktioner tittar jag på kontoutdraget på mitt amex eller mastercard.