Hur budgeterar ni?

En budget ska man ju ha.

Jag tycker dock det är svårt att lista ut hur mycket man ska lägga på varje budgetpost,
och om alla pengar bara ligger i en hög blir det svårt att hålla koll på vart de går - jag nyttjar
därför gärna verktyg som gör att jag dag-till-dag slipper tänka på detaljerna.

Så därför tänker jag att man kanske kan få lite inspiration härifrån.

Hur ser er budget ut, vad är era mål i livet med pengarna (denna månad, nästa år, om 20 år) och
vilka verktyg använder ni för att upprätthålla budgeten?

Så här ser min familjs budget ut (jag är R, min sambo är L. Inga barn för stunden):

(Kan varmt rekommendera SankeyMATIC: Build a Sankey Diagram ).

Grundkonceptet bakom “systemet” är att man i förväg tänker ut vad man vill nå och när.
Varje månad efter löning görs sedan automatiska överföringar till ändamålsenliga konton.
De pengar som är kvar på sitt personliga konto efter de automatiska överföringarna
är att betrakta som “egna lekpengar”, som kan brännas på vad som helst utan skamkänslor.

Rent praktiskt så för jag och min partner över en ganska saftig del av vår inkomst från våra lönekonton till ett gemensamt ica-bankkonto. Därifrån har vi ett gäng automatiska överföringar:

• Vi håller våra investeringar på varsitt Avanza-konto (mestadels medel- och högrisk-indexfonder)
  • Privat pensionssparande görs på varsitt Lysa-konto (fondrobotar)
  • Bostadskostnaderna skickas till ett SBAB-konto, och därifrån kör vi autogiro för ränta+brf-avgift+amortering (extrapengar p.g.a nuvarande amorteringsfrihet stannar kvar på SBAB-kontot)
  • Vi sparar till resor och bröllop genom att automatiskt investera i en “bröllopsfond”/“resefond” (breda
    indexfonder). Konceptet är att när vi vill resa eller gifta oss säljer vi respektive fond.
    Går fonden bra får vi mer pengar, går fonden dåligt så blir det inga resmål eller giftemål.
  • Matkostnaderna skenar lätt iväg, så vi försöker göra en stor hembeställning av mat varje månad. Att köpa något som inte är en del av denna hembeställning är menat att vara skambelagt!
6 gillningar

Jag försöker bara hålla mina månatliga kreditkortsutgifter under 10000 och försöker spara 20000. Resten är räkningar. Mer detaljerad budgetering fungerar inte för mig.

5 gillningar

Budgeterar inte alls privat, försöker leva utan att slösa för mycket pengar på onödiga saker, unnar oss saker som skapar välmående, investerar resten i passiva portföljen. Enkelt och funkar för oss :slight_smile:

3 gillningar

Hej Ran, snygg ekonomiflöde! :slight_smile:
Håller med om att det finns stora fördelar med budget, framförallt att hålla koll på sina utgifter och inkomster. Det behöver inte vara på kronan, men i snitt per månad.

Jag har inte direkt en strikt budget utan mer mjuka riktvärden på vad jag anser vara rimligt för varje post, sedan har jag tagit ut familjens ekonomiska historik för drygt 1 år, sammanställt och kört månadssnitt. Det tycker jag fungerar bra för att estimera var pengar går någonstans och om budgeten är i balans. Eftersom jag gör en del beräkningar har jag allt i Excel.

Väldigt snyggt, men överkurs för mig. Jag budgeterar inte alls då jag inte tycker att det ger mig något. Jag förstår om andra tycker annorlunda. Och bra idé att löpande stoppa undan pengar för ert framtida bröllop🙂

Däremot förde jag kassabok under något år för att kartlägga vart pengarna tar vägen. Det är betydligt lättare att börja i den änden istället för att försöka gissa sig till en budget. Kassaboken (det var en app) visade att jag faktiskt spenderade mina pengar på ett ganska vettigt sätt enligt mina prioriteringar och därmed kände jag inget behov av att fortsätta skriva upp allt.
Märkte också att jag tenderade att bli lite snål mot mig själv när alla kostnader bokfördes och därför var det lite befriande att sluta. Trots allt en nyttig övning att göra under en period.

Allt mitt sparande sker via automatiska överföringar strax efter löning och alla fasta utgifter går via autogiro. Resten är mitt att fördela på löpande utgifter. Blir det något över, så åker det in på sparkontot.
Det automatiska sparandet (inkl frivilliga amorteringar) uppgår till nästan halva inkomsten, så jag får ibland påminna mig själv om att det är bra, det är tillräckligt och jag behöver inte ha dåligt samvete om jag bränner resten.

Min budgettering är mer riktlinjer. Fasta utgifter är fasta utgifter, sen har jag för sparande/investering både ett “minimi-värde” och ett mer önskbart värde , där jag sparar det önskbara värdet varje månad men om det är nån månad där jag vet att det kommer gå åt mer pengar så tillåter jag mig att sänka sparandet men max till minimisparandet, detta funkar för mig då det sällan blir att jag sänker mig under det önskbara värdet. Sen har jag ca 2500 kr till mat och resten får jag lägga hur jag vill och om det tar slut, tja då får jag vänta tills nästa månad att köpa den där grejen. Jag sparar direkt när lönen kommer in.

Budgeterar inte alls.
Sparandet dras direkt efter att lönen kommer in. Sedan leva på resten och försöka ha kvar lite extra på slutet av månaden. :slightly_smiling_face: Som då också sparas undan.
Vet jag att jag har större utgifter framöver ser jag till att spara undan till dem så jag slipper ta från något av mina sparanden. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Gemensam ekonomi och budgetering i Google Spreadsheets. Det bästa som hänt vår privatekonomi. Vi försöker hålla nere all onödig konsumtion och periodiserar så mycket som möjligt. Veckovis för dagligköp. Månadsvis för räkningar, mindre prylar, enklare nöjen, kläder och vård. Kvartalsvis för större prylar, dyrare nöjen, presenter och semester. Målet är att ha maximal sparkvot (målspar och investeringar), just nu 36 %.

1 gillning

Numbers för kalkyler, pages för att sammanställa med information och design och sen anteckningar för att checka av varje räkning.

Själva budget uppdelat i tre delar:
Boendekostnader
Fasta kostnader
Övriga kostnader

Sen har jag prognoskalkyl för sparande, så jag vet vad vi kommer ha en viss månad och år.

Kör all ekonomi i SPCS Hemekonomi + ett Excelark. Har gjort så i över 20 år.

Jag gjorde en budget för 40 år sedan när jag köpte villan. Både jag och min fru har samma syn på vår ekonomi, varför det känns som en budget bara skulle innebära en massa jobb till absolut ingen nytta.

En budget passar säkert bra för väldigt många, så jag är inte negativ till de som använder sig av en sådan. Men, tar det emot, så låt bli!

2 gillningar

Budget är användbart om man planerar göra förändringar som påverkar sina inkomster/utgifter som man vill planera eller sanity-checka att man klarar av innan man bestämmer sig. T ex köpa hus/ta lån till bil, osv. Har man en stabil/intrimmad ekonomi tycker jag det är bättre att mäta sina utgifter över tid för att hitta sitt normala utgiftspann. Sedan kan man titta på de specifika utgifterna och fundera på om det är några av dem man vill dra ner på/ev utöka.

Jag gör så; loggar alla räkningar (autogirot), kreditkortposter och digitala kvitton på Willys för att få bra koll på mat/dagligvaruutgifter. Jag har ställt om alla mina fasta räkningar till månadsräkningar så att jag får så jämna kostnader per månad som det bara går, och har en liten buffert för att jämna ut saker som elräkning som kan skilja sig lite.

Jag pastear in dem i ett Google worksheet ibland och gör lite övergripande piecharts för att få känsla för vad jag förbrukar på. Det har gjort att jag hittat några saker jag tyckte var onödiga att lägga pengar på, så har kapat dem.

Det jag har svårast att hålla jämnt per månad är handlandet i matbutiken, det svänger oväntat mycket! Det där med att handla hungrig, kanske.

Offrar 4-5 timmar för att göra en ekonomi uppföljning av föregående år i januari.

Utöver detta lever vi som vanligt ser inte behov att göra mycket mer…

Senaste 4 åren har vi hamnat i spannet av en sparkvot mellan 35-40 % sett över hel år utan amotering… Med amotering ligger vi mellan 45-50 %

Jag är medveten om att vi skulle kunna nå markant mycket högre sparkvot om vi skulle fokusera mer på att vara kostnadsmedvetna.

Jag har gått bakåt i utgifter ett år och räknat ut ett snitt vad olika saker har kostat samt tagit hänsyn för att vissa saker ökat och då räknar framåt på det nya beloppet. Räknat ut det i form av boendekostnad och övriga fasta utgifter. Utöver det ligger en ungefärlig uträkning för bränslekostnad och matkostnad.

Pga min koll bakåt vet jag också exakt när större klumpsummor ska dras. Skrev i en vanlig anteckningsbok och fyller även i månad för månad nu så slipper jag “leta” kostnaderna nästa avstämning. Skriver upp matkostnaderna med bara för skojs skull. :nerd_face:

Brukar bli en avstämning per halvår/år beroende på vad jag planerar framåt. Känner att jag har löjligt bra koll på min ekonomi på detta vis :grin:

3 gillningar

Kreditkorts limit på 2000e/månad räcker för att hålla mig någorlunda i schack. Det inkluderar då all mat, bränsle, klädkostnader etc. Utöver detta går ca. 900e till boende (amortering,underhåll och anslutningar).

Överskott går till extra amortering och en fond, ca. 3000e/månad totalt

När jag var 20 år och flyttade hemifrån skrev jag ned min budget i ett Word dokument, mat, el, bostad, buffertspar semesterspar, långsiktigt sparande etc. En kolumn för det jag måste betala manuellt, en för autogiro. Månad för månad och bockar av när något är betalt. Överskottet går in på extra sparande.

Detta är 25 år sedan och jag kör fortfarande likadant.

Alltid roligt att gå tillbaka och se sina gamla inkomster och utgifter :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Ingen budget här heller. Jag har alltid hatat budgetarbete och följer hellre upp i efterhand och ser hur det brukar bli. Kalla det en post-budget om du vill, för den är tämligen låst i sina poster ändå. :slight_smile:

Inte alls sedan mer än 10 år tillbaka. Har alltid varit “ekonomisk” och aldrig haft ont om pengar men tyckte ett tag att det var kul att få en översikt ändå så jag har använt kalkylark för att räkna ut snittutgifter per månad etc.

Numera följer jag mest upp mitt samlade kapitals utveckling och hur många nettoårslöner detta motsvarar m.m., med tanke på “FIRE” när jag känner att det är läge för det.

Så skönt att det inte bara är jag! 23 år and counting! Dock i XLS. Berättade för min fru att jag inte är ensam. Hennes svar, ”jaha, då är ni väl två UFO där ute i världsrymden” :rofl: Det känns ändå mindre ensamt :+1:

Precis som du säger, enkel process att köra, full koll och intressant att följa upp olika poster och hur de ändrats över tid.

5 gillningar

Det låter som att du har mycket pengar. Då kanske budget inte är lika viktigt? Gissar att det inte är några problem att ha en årsutgift stående på din vardagsbank? Det jag vill säga är att jag tror budget (skära kostnader) är viktigare ju mindre pengar en har. Därav uttrycket vända på slantarna.