Hur budgeterar ni?

De senaste inläggen här visar på en budgets viktigaste uppgift: att lära sig hantera pengar. En vana ifrån unga år som följer med hela livet.

Jag har också haft en budget sedan jag flyttade hemifrån, helt enkelt för att jag var tvungen för att överleva ekonomiskt.

1 gillning

Jo men även när jag inte hade så mycket pengar så gjorde jag budget mest för intresset och känslan av koll, aldrig för att “vända på slantarna”. Jag har som sagt alltid varit sparsam och levt utan större utsvävningar, oavsett nivån på mina konton.

Jag har väldigt begränsat med likvida medel för buffert, det går fort att sälja av aktier eller fonder om jag skulle behöva göra en större utgift så det är där bufferten ligger.

Har ingen som helst budget.
Däremot sparas 25% av inkomsterna direkt och när nya löner kommer in på kontot så sparas allt som inte blivit använt sedan förra lönen. Så lönekontot nollas vid varje lön. Genomsnittlig sparkvot senaste två åren är 45%

1 gillning

Min budget är: Spara 50% så fort pengar kommer in, och glöm gärna bort dem. Resterande kan konsumeras med gott samvete. Blir det något över kan jag konsumera mer, blir det ett underskott får jag minska konsumtionen. Eftersom beloppet på konsumtionskontot är så pass stort (kan täcka samtliga utgifter i nästan ett halvår) så fungerar kontot även för att periodisera både sällanköp, semestrar och oförutsedda saker som torktumlare. Märker man att saldot börjar dala över några månaders tid vet man att man konsumerar för mycket, och tvärt om. Sedan har jag en separat buffert andra banker, men dessa har jag inte rört senaste 7-8 åren. Jag tänker knappt att jag har dem. Allt normalt, inklusive underhåll och saker som faktiskt normalt kan gå sönder, ryms inom det vanliga transaktionskontot.

De 50% som sparas, sparas ju så klart till lite olika saker, t.ex. öronmärkt till pension, öronmärkt till att kunna göra snabba investerinsklipp, och allmänt sparande.

Sedan bokför jag alla kostnaderna ändå. Men det är ju snarare för att kunna ta fram en resultatrapport i efterhand än att producera en budget på förhand, så att säga.

Jag har länge kört helt utan budget, eftersom jag har lyckats uppnå mina ekonomiska mål utan att göra den extra ansträngning som en budget innebär. Men för några år sedan skapade jag till sist en riktig budget som en del av mitt arbete för att uppnå FIRE.

Min budget/utgiftsplan består av tre typer av utgifter:

• Fasta/månatliga — här är det nästan exakt samma belopp varje månad, det är helt känt.
  • Månadens rörliga utgifter (mat+nöje) — här har jag baserat på tidigare månaders/års konsumtion satt en rimlig/bekväm målkostnad som jag försöker hålla ungefär i genomsnitt över tid.
  • Periodiserade utgifter (större inköp, sällaninköp, semester, kläder) — här har jag tittat igenom vad jag har/vill ha, vad det kostar och hur länge det bör hålla i genomsnitt, och räknat ut en ungefärlig årskostnad som bör vara rätt över tid.

Jag mäter mina utgifter i dessa tre kategorier för att bekräfta att budgeten är korrekt och kommer kunna hålla över lång tid.

@axr - Ser ju riktigt lovande ut. Vill du dela med ett exempel på den sista? Hur du periodiserar?

Det ser ut typ så här:

Kostnad/period ger kostnad per år för varje rad.

Sedan längst ner summerar jag “Per år”-kolumnerna för att få en årskostnad.

Allteftersom jag kommit på saker jag glömt så lägger jag in nya rader så att listan numer är (förhoppningsvis) komplett.

På kontot för löpande utgiifter har jag bara nätt oxh jämnt så att jag klarar mig… Alltså, lever fattig. Resten på ISK.

Har en excel där jag fyller i varje månad. Mycket är ju statiskt så det blir mat, övrigt och våra “fickpengar” som anpassas varje månad så man ska hamna på ett tillfredställande överskott.

Har diverse målspar som åker iväg sedan, vissa saker är obligatoriska som barnspar, underhållsfond hus, långsiktigt spar, mellan hink osv. Sen är det oklart vart resten hamnar, just nu spenderas de mest :smiley: (köpt hus…)

Sen följer jag nettoförmögenheten på årsbasis som också görs i excel.

Har ingen budget, har aldrig haft, kommer säkert aldrig ha heller. Skulle jag någon gång göra en så har jag inte disciplinen att fyll i utfallet och följa upp budgeten.

1 gillning

Jag använder YNAB. Det motsvarar i princip ett excelblad där jag har

1. ett typiskt månadssnitt inlagt i förväg. Detta är uppdelat på tre grupper: nödvändigt, kul, sparande. I varje grupp finns det underkategorier, t ex kul har Äta ute, Shopping, Semester, Kultur, Taxi m m.
  2. varje månad vid löneutbetalning lägger jag in pengar i kategorierna. Det kan bli andra belopp än det typiska månadssnittet utifrån vad jag vill prioritera just nu.
  3. löpande noterar jag utgifter i kategorierna och ser om jag behöver ändra min plan för att kunna göra det jag vill. Jag försöker att omfördela inom grupperna – har något Nödvändigt dragit iväg så ser jag om jag kan hålla igen på något annat Nödvändigt.
  4. i efterhand kollar jag fördelningen mellan Nödvändigt, Kul och Sparande och ser om jag tycker att fördelningen är rimlig.

Det här hade varit A PAIN att göra i ett faktiskt excelblad men med YNAB så går det smidigt, det mesta gör jag via mobilen. Jag har hållt på så här i flera år nu med enstaka uppehåll och mår bättre när jag använder YNAB än när jag låter bli, så jag fortsätter och tycker det är värt kostnaden (1500/år).

Effekten för mig är nog främst att jag får hjälp att reflektera över vad jag lägger mina pengar på. Nu i september har jag velat köpa grejer långt över mitt snitt till hemmet, t ex. Det är inget fel med det men det har varit intressant att få syn på. Och det fick mig att överväga: OK källsorteringshinkarna var bra men ställningarna för dem som verkar skitjobbiga att installera? Vill jag ha dem? Nej faktiskt inte. Jag lämnar tillbaka dem och får 500 spänn tillbaka. Tack YNAB, hade jag inte spårat utgifterna så hade jag inte tänkt den tanken.

2 gillningar

Jag använde, och älskade, YNAB när jag bodde i USA. Den hjälpte mig verkligen att spara pengar och få en översikt av vilka kategorier jag spenderade mest på.

Det är 3 år sedan nu. Men när de inte hade automatisk import av bankens transaktioner i Sverige så slutade jag använda den.

Är det fortfarande så att det inte går att synka mot en svensk bank?
Lägger du till varenda utlägg manuellt varje dag då?

Jag har månatliga utgifter inlagda som återkommande i YNAB. Utgifter “på stan” lägger jag in manuellt. Har en mobilwidget på startsidan på mobilen som gör att det blir ett par klick per köp bara, och dessutom ser jag då saldokategorin varje gång jag gör ett köp.

Ibland tar jag paus nån dag och struntar i att registrera direkt. Då för jag över manuellt från banken i efterhand: exporterar ett par dagars kontohändelser och laddar upp filen i YNAB.

Det finns nu en extern tjänst, synci.io, som fixar synk med svenska banker. Vill inte betala extra för det, men det är alltså möjligt iaf.

(Innan nån kommenterar om att det är onödigt mycket jobb: Jag har en ganska snäv privatekonomi, tjänar väl typ hälften av snittmedlemmen här i communityn om jag har fattat rätt. Så det är värt besväret för mig på ett sätt som det nog inte är för så många i forumet.)

4 gillningar

Har du något sätt du rekommenderar att exportera i efterhand?
Jag ska kolla in synci.io - det kanske kan vara värt det för mig, annars skulle jag kunna tänka mig att jag går igenom alla transaktioner manuellt ett par gånger i veckan för få tillbaka översikten på ekonomin igen.

Jag gör så här:

1. söker fram de datum jag vill exportera kontoutdrag för i min internetbank
  2. laddar ner som csv-fil
  3. konverterar på YNAB CSV Converter
  4. drag-and-drop till YNAB
1 gillning

Tack! Ska testa att göra detsamma. Kör 34 dagar trial nu och testar nu även Synci som verkar smidigt - tusen tack för tipset.

1 gillning

Själv kört YNAB i drygt två år nu. Instämmer! Tycker det är väldigt värd investering. Hjälp oss att ta ekonomin till nästa nivå, trimma ner inköp och reducera stress.

Kör en hel del automatiska överföringar + manuellt + drar ut transaktioner och laddar upp.

En no brainer.