Jag försöker få någon slags översikt på vilka inkomster mitt hushåll har och vilka utgifter som finns för att försöka få en överskådlig bild av vad pengarna faktiskt går till varje månad.
Jag försöker bygga detta själv i Excel och undrar om någon här har ett bra tips på hur man enkelt kan kategorisera sina transaktioner. Det jag gjort hittills är att helt enkelt exportera kontoutdragen från banken och importera dem i Excel. Sen har jag manuellt börjat kategorisera dem genom att lägga till en kolumn till kallad Kategori.
Men det är svårt att hålla reda på alla kategorier som finns och ibland råkar jag namnge dem lite olika, vilket gör det svårare att sortera sen osv.
Så jag undrar om det finns någon kunnig som har nåt bra tips på hur man kan kategorisera sina transaktioner så att kategorin liksom hänger med hela tiden och man inte får massa olika snarlika kategorier.
Har ni andra tips på hur man kan få överblick av sin ekonomi tas dessa gärna emot också!
Min bank gör själv en överblick över hur jag spenderar som jag användare. De är inte lika avancerad som att analysera själv i t.ex Excel men för mig med lite mindre utgifter fungerar den tillräckligt bra.
Jag svarar nu lite hur jag själv tror jag hade gjort om jag skapat ett liknande system.
Gällande kategorier hade jag själv infogat lite större generella kategorier så man inte får en massor med mindre kategorier där två olika kategorierna kan stämma in på ett och samma köp.
Min banks överblick har kategorierna: Lön, Pension, Återbetalning, Stöd, Finansiell transaktion, Annan inkomst, Sparande och Transaktion för inkommande pengar samt följande för utgående: Hus och service, Renovering / Husförbättring, Mat och dryck, Transport, Shopping, Fritid, Hälsa och välmående, Annan, Sparande och Transaktion.
Du skulle ju kunna testa med dem eller motsvarande och om du har någon transaktion som inte passar in får du skapa en ytterligare kategori för den.
Just “Annat” eller motsvarande “Övrigt” skulle jag inte va rädd att fylla till en början. Om kategori skulle växa till en rätt stor procentuell del av summorna (t.ex > 5-15%) kan de vara bra att se om de går att separera ut en till kategori från innehållet.
Tror också de borde finnas bra med resurser online. Kanske till och med finns färdiggjorda exceldokument som går att ladda ned?
Tusen tack, detta var ju faktiskt bra inspiration! Jag började kanske lite för komplext och det är kanske därför det blir svårhanterat direkt. Det är ju inte detaljerna egentligen som är det viktiga, jag vill mest se om jag går plus eller minus från månad till månad och kanske också se om det finns pengar över efter utgifter och sparande till en resa eller annat som gör livet rikare
Jag kanske missförstår frågan, men jag har lagt upp våran privata ekonomi i inkomster (lön, bidrag osv) och sen minus alla fasta utgifter (bolån, el, vatten, värme, sopor, internet, försäkringar osv). Då får jag ut en summa varifrån jag gör en bedömning om hur mycket jag kan spara givet hur mycket pengar jag behöver till rörliga utgifter som inte tas på autogiro (fika, drivmedel, klippning, uteluncher osv).
Detta ger en väldigt bra överblick från månad till månad.
Det är precis det jag också försöker åstadkomma! Men jag tycker det är lite svårt och krångligt att få till det. Jag tänker att man behöver samtliga in och ut transaktioner för en månad, och sen behöver man kategorisera varje transaktion och sen kan man kanske börja se vad pengarna går till och hur mycket man har kvar. Är det ungefär så du går till väga också?
Wow, tusen tack! Det var precis något sånt här jag ville bygga! Inser att jag behöver jobba lite på mina Excel-kunskaper. Men det här är en jättebra inspiration!