Excelfil för privatekonomi (budget)

Jag har kikat runt på forumet om någon möjligen har en excelfil för budget (gärna lite mer avancerad) som man är villig att dela med sig av för en peng i hatten, men jag har inte funnit något.

Finns det någon som har en excelfil som är lite mer åt det avancerade hållet som man är villig att dela med sig av mot en monetär kompensation. Alternativt att någon kanske har något tips online om vart man kan hitta något liknande.

Vad söker du för funktionalitet? :slight_smile:

Jag har en, 12 flikar (en för varje månad), + 1 flik för året och 1 flik som är en
“indata” flik, där man ställer in olika kategorier för sitt spenderande.
Transaktioner loggas med hjälp av kategorierna, och kan enkelt jämföras mot den budget man ställt.

6 gillningar

Jag blev så inspirerad av näst senaste poddavsnittet (225 - När livsgnistan släcks av att bli $-miljonär!?) där man talade om just lite svulstigare exceldokument.

Jag tänkte ett dokument som visar budget då, balansräkning och resultat - på något sätt. Ungefär så gick mina funderingar. :slight_smile:

Utifrån bilderna ser din mycket prydlig ut. Har du lite av balansräkning och resultat med?

För årsbudget har jag använt den mall som finns i Google sheets. Har bara kompletterat med en extra,flik där jag räknar ut hur mycket jag kan mpnadsspara, hur mycket som ska betalas per månad i snitt av fasta kostnader 8ch hur mycket jag ska ha i mellanriskhinken (baserat på utgifter minus akassa).

Jag har en relativt simpel mall som jag fyller i, dock har jag ingen budget att följa utan jag gör bara en kontroll varje månad för att se var pengarna har gått. Jag har en sparkvot på runt 50 - 60 % utan att tänka på någon budget, så det är ju skönt.

4 gillningar

Jag gillar Excel och har använt det till mycket men tycker alltid att det är svårt att knepa ihop något till någon annan precis som att jag ofta inte har någon nytta av det andra gjort. För att få det som jag vill ha det så gör jag det själv vilket även är mitt tips till dig, min excelfil började enkelt 2008 och nu är det ganska stort, ändras varje år, perfekt för mig men värdelöst för andra.

3 gillningar

Snyggt! Det där gillar jag! :+1:t3: Jag hade en enklare variant, men jag blev inspirerad av ditt ark och bygger nu om mitt. :slightly_smiling_face:

Hejsan, gillade verkligen det jag såg och undrar om du inte råkar ha en mall på detta som du kunde dela ut till oss som tycker att man inte ska uppfinna hjulet varje gång man behöver det

Tycker att det är väldigt svårt att hitta något som passar mina behov. Jag är inte intresserad av att bokföra varje krona eller utgift, det är på tok för mycket jobb. Har använt diverse budget-verktyg genom åren men de tenderar att läggas ner eller sluta utvecklas så nu blir det att byta till Numbers. Konsumentverket har en som smidigt räknar ut vissa skatter/avgifter automatiskt men sen inte kan mycket mer.

Det viktigaste för mig är

• Att min fru får en bättre översikt över nuvarande status på ekonomi. Vi har i huvudsak gemensam ekonomi men flera konton i egna namn, bl a ISK som hon inte ser och lönen och vissa räkningar dras från egna konton.
  • Att få mer medvetenhet kring vad vi prioriterar. Våra inkomster har ökat mycket men vi känner fortfarande viss stress kring ekonomi och är osäkra på vad vi egentligen har råd med vad gäller resor och förbättringar hemma.
  • Inte att mata in enskilda utgifter <1000kr, sånt är relativt enkelt att få överblick över i Handelsbankens Ekonomiöversikt.

Jag kan programmera men har aldrig haft anledning att lära mig Excel eller Numbers på riktigt. Hoppades på att hitta nån bra färdig mall, Excelmall Privatekonomi | Finansdoktorn var OK men hade inte stöd för olika sparmål.

Hej. Vilken bra budget mall du har, skulle vara väldigt tacksam om du skulle kunna skicka din mall till mig. Har letat men inte hittat någon som jag gillar till 100%. Men din ser ut att passa mig perfekt. Skulle bli väldigt glad.

Med vänlig hälsning, Tommy

1 gillning

Jag länkar mallen även är ifall någon mer är intresserad av den.

3 gillningar

Hej @Mattiis!
Tyvärr fungerar inte din länk.
Dock ser din mall ut att vara precis det jag söker. :slight_smile:
Finns det möjlighet att du laddar upp den igen alternativt kan mejla den.
Stort tack på förhand!