Hej! Jag försöker göra en enkel hushållskalkyl och skulle önska mig lite visuella finesser såsom cirkeldiagram etc för mina utgifter. Är värdelös på excel etc och undrar om det är någon som vet någon bra app eller hemsida där man kan få hjälp med detta utan att utsättas för övertalningsförsök till köp av tjänster…!
Excel eller Open Office Calc är ju just det. De är ju inte världens roligaste program kanske, men de funkar åtminstone.
Kanske finns det nå’n här som har en vettig mall du kan använda annars och slippa slöjda egna kalkyler. 
Homebank är gratis och finns på svenska. Mycket lätt att använda.
Tack för tips! Ska kolla detta !
Är du övertalningsbar till att lära dig excel då?
Jag läser mellan raderna att du inte riktigt gillar det, men om din inställning är att du inte vill köpa något så får du ju istället göra det själv. Gratisprodukter innebär att du är produkten, på ett eller annat sätt. Exempelvis genom att din data säljs, eller att du blir profilerad för reklam.
Det är på riktigt bara att öppna Excel, skriv in några kategorier och dess värde som du sedan markerar (1), trycka på infoga/insert (2) och sedan på den diagramtyp du önskar (3). Det tar på riktigt bara 1-2 minuter första gången efter att ha läst dessa instruktioner. Därefter tar det bara 45 sekunder för nedan exempel.
Jag menar inte att förminska de problem som vissa människor upplever med att använda digitala hjälpmedel, men det är faktiskt inte så svårt som många tror. De tror det är svårt för att de knappt prövat. Och just för att de knappt prövat upplevs det som svårt. Men det är som med allt annat: man lär sig och då blir det lättare.
Och just Excel kommer du ha enormt mycket ut av att lära dig. Både privat och på jobbet. Det kommer öka ditt humankapital. Att ha grundläggande kunskaper i excel är verkligen värt tiden du lägger på det. På riktigt. Ge det ett försök ![]()
Tack för pepp! Problemet är förutom min dåliga motivation att jag inte har excel på hemdatorn som är en Mac. Har det på jobbdatorn men vill helst inte använda den privat!
Jag har också Mac. Men då har du ju det inbyggda programet “Numbers” som är Apples egna variant av Excel. Fungerar nästan likadant. Åtminstone om man inte göra de mer avancerade sakerna. Det finns ju även Google Sheets (gratis, online), men den är som sagt gratis och då är du åter igen produkten 
Hittade en ganska bra budget kalkyl på konsument verkets hemsida men hade varit lättare om den fanns som app.
Ok det var ju bra info. Ska undersöka detta! Tack så jättemycket!
Fantastiskt ! Nu har jag gjort mitt första cirkeldiagram med inkomster och utgifter i Numbers . Tusen tack för uppmuntran !