Det finns många duktiga på Excel här så tänkte fråga om hjälp.
Jag har en budget kalkyl (Se bild nedan). Jag skulle vilja göra så att till vänster där det idag står exempelvis El, vatten, internet etc. Så ska det finnas en egen flik som heter kanske “Hus” där det finns subkategorier med lån, ammortering, vatten, el, försäkring etc. Det ska således gå att klicka på kategori “Hus” och då ska det listas nedan med x antal rader för det som ingår i “Hus” fast då kan jag se specificerat om Lån, ammortering, vatten och när jag stänger fliken så ska bara “Hus” synas och den totala kostnaden med allt i subkategorierna medräknat.
Jag skulle ställt upp en tabell med all information och sedan skapat en pivot-tabell utifrån den.
Pivottabellen kan du sedan enkelt ändra utseende och du kan lägga till gruppera/ta bort rader/kolumner/delsummor osv samtidigt som det är enkelt att koppla grafer till tabellen.
Bakomliggande tabell som du fyller med data
Pivottabell med grupperingar för olika kategorier.
Det var bara ett exempel jag gjorde som svar på din fråga så har lagt upp den som den var:
Vet inte hur van du är vid Excel men om du markerar pivottabellen och klickar på Analysera/PivotTable Analyse i menyfältet så får du upp många alternativ där du kan lägga upp ny rader/kolumner för att summera och visa differenser mellan månader.
Du har redan fått jättebra hjälp, med bilder och allt. Glöm inte bort bara att högerlicka på pivottabellen och välj Uppdatera, om du ändrat i källdatan.