Rekommenderade budget program?

Hej! Jag undrar om det finns några bra budget program rekommenderade här på forumet. Gärna ingenting som kostar lite väl mycket (eller någonting…) då jag är student, och inte har råd att lägga ut pengarna för ett Netflix konto för en sådan tjänst.

Det enda jag egentligen vill att programmet/tjänsten ska göra är att finnas både till dator och mobil, så att det är enkelt att lägga in alla utgifter. Statistik är alltid kul, men mer än att kunna kolla utgifter för varje månad är inget krav.

Tack på förhand! :grin:

Om du vill hålla lågbudget skulle jag fundera på mall till Excel/Google sheets. Lite meckigt kanske, speciellt på mobil, men tror det kostnaden är svårslagen.

Har bara testat ett fåtal appar/tjänster, men ingen av dem kändes riktigt bra. Har iofs kanske lite andra krav efter att ha använd MS Money 1996-2011. Just nu kör jag YNAB, så om du är beredd att betala 84 USD per år kan det vara värt att testa en gratismånad. Inte helt nöjd med YNAB, men fyller den dagliga inmatningen och budgethanteringen för mig just nu.

Jag använder spirecta, den är rätt dyr men ger en svårslagen överblick över hela ekonomin. Dock inte anpassad efter mobil men ser inte riktigt behovet av att det. Haft tidigare en helt mobilbaserad app men den funkade endast för att se sina utgifter inte sitt sparande eller investeringar.
Annars är ju excel/liknande och det finns en hel del som använder det och gör väldigt snygga grafer över sin ekonomi :blush:

1 gillning

Hej Felix,

Också inne på att detta programet är det du söker, däremot en kostnad för det som kanske inte passar dina kriterier.

Håller helt med att det kanske får bli ett excelblad om du vill komma ned i kostnad, men då får man kanske räkna på vad det kostar att du själv ska lägga ned tid på just att skapa excelbladet :slight_smile:

Jag använder också YNAB och det uppfyller de flesta av mina krav. Du nämner att du är student och då är YNAB gratis så länge du studerar. Ta kontakt med dem och kolla vad som krävs, när jag var student skickade jag ett kvitto på betald kåravgift för att få det gratis.

1 gillning

Kört med excel i typ 20 år. Börja enkelt och bygg på och kategorisera som du vill. Funkar bra och väldigt flexibelt. Helt oberoende av att en app/’mjukvaran ska finnas kvar på lång sikt. Excel lär ju inte läggas ner. Gratis så länge du har office paketet ändå.

Sen tror jag också att det är bra att gå igenom det manuellt varje månad och mata in utgiften och vad det gick till. Man får en del aha upplevelser när man går igenom en månad och ser var det finns pengar att spara. ”Hepp, se där ja, det var femte 500 kr flaskan vin på krogen förra månaden” typ :slight_smile:

Jag använder MoneyMangerEX och där finns det en budgetmodul. Gratis förstås. Jag använder dock inte budgetmodulen utan använder det mest som ett bokföringsprogram för att ha koll på transaktionerna och vad jag lägger pengar på. Har data sen 2008 och man vad man lagt pengarna på.

1. Som andra har redan sag; Kolla om du kan få YNAB utan konstnad som student.
  2. Du kan använda Google Forms + Google Sheets för att skapa din egen databas om utgifter. Kan använda på dator och mobil. (exempel: https://forms.gle/Xdb5xCUnPwFCJZiq9)

Tack för alla svar! :grin: Ska kolla på YNAB, men även MoneyManagerEX (då jag har en förkärlek till FOSS program), om inget utav det passar mig, så gör jag nog som de flesta av er har rekommenderat och bara kör på Excel!

2 gillningar

Jag använder SPCS Hemekonomi sedan ungefär 20 år tillbaka. Har inte hittat någon bättre, men testar ibland andra av ren nyfikenhet. Den jag testar just nu är Eqonomize och den verkar vara helt ok för att vara helt gratis.