Hej
Första ggn på det här forumet. Söker information om smarta verktyg för uppföljning utgifter.
Tänker att jag vill få lite bättre koll på familjens utgifter.
Bank : Swedbank
Kreditkort: SEB Mastercard (SAS eurobonus)
I dag får jag automatiserat kategoriserade utgifter från Swedbank ”utgiftskollen” men de stora utgifterna ligger på mastercard och landar som en kategoriserad klump från mig och min fru.
Har ni tips och idéer hur man får till det här utan att lägga tid i Excel?
Jag rekommenderar att ta en titt på https://www.gnucash.org/
Hittade ett tips om detta i nån annan tråd här, det klarar av att automatiskt kategorisera utgifter efter man lärt den.
Tar en stund att komma in i hur det funkar, men efter det är det ganska lätt att använda (tycker jag i alla fall).
Inte riktigt svar på din fråga men så här blev det för mig efter att försökt med allt från appar till excel för att hålla koll på utgifter.
I januari sammanställer jag alla utgifter för föregående år.
Jag söker upp i Swedbank vad som dragits för bolån, försäkringar, el osv.
Det skriver jag in i anteckningar i telefonen.
Sen funderar jag över varje post om det kommer/behöver förändras kommande år eller vara liknande.
Går det ihop mot inkomster så är det bara låta det vara och sen kolla av ett år senare och göra om samma sak.
Just rörliga utgifter ligger på ett kreditkort. Där räknar jag bara ihop totalsumman varje år.
Jag är ju medveten om att jag köpt mat, tankat bilen, köpt saker och varit på semester.
Tycker jag att det är för mycket så får jag bara dra ner på det jag köper.
Men jag tycker själv att jag inte köper saker som inte behövs.
Hade varit värre om det dragits pengar utan min vetskap.
Det tar mig ca 30 min att göra allt detta i januari sen behöver jag inte fundera nå mer resten av året.
Betalning av fakturor, flytt av pengar och allt sånt är automatiserat så jag behöver inte logga in mer än en gång varje år om jag inte vill.
Tipset är väl att anteckningar i telefonen funkar lika bra som snygga appar eller excel.
Appen Zlantar är ett OK alternativ. Den är inte lika bra som föregångaren Tink (vilken var fantastisk), men funkar & stödjer autoimport från de flesta banker & kreditkort.
I går laddade jag ner Zlantar. Tack för tips! Det ser ut som det var det som jag sökte.
Automation som föreslår kategorier
Succesivt kan man förbättra kategorierna. Så även tagga kategorier och notera.
Som sagt. Jag och min fru har ett gemensamt konto för inkomster och utgifter. Så även varsina mastercard kreditkort. Det är det här flödet vi vill få bättre koll på.
Kan vi två tillsammans få en helhets bild. Kan jag lägga till hennes kreditkort och tvärtom.
Dvs
En total av kategoriserade utgifter kreditkort och en total av inkomster/utgifter från gemensamt bankkonto.
Jag utgår från hur en csv fil från banken ser ut, sen skapar jag en specifik tabell där jag baserat på vad som står på kontoutdraget kategoriserar varje köp, tex om köpet är från Ica så kategorier jag det som hemmet, livsmedel, Ica i de tre kategorierna (grupp, undergrupp och tjänst/företag). Så varje gång jag importerar nya utdrag från banken, så kategoriserar dom automatiskt alla köp på Ica enligt ovan genom att använda VLOOKUP i tabellen med alla kategoriseringar baserar på kontoutdragets text.
Sedan visualiserar jag det i en pivottabell där alla månader så här långt finns med och en tabell för snitt för alla månader.
Vilken geni har kommit på den?!! Äntligen ett verktyg där jag kan samla alla banker, inkl. Revolut och även se varenda litet utlägg och budgetera varje månad på ett enkelt sätt. Man kunde till och med få med värdering på bostad i appen. Så himla komplett.
Testat både Anyfin och Tink innan, men detta var helt klart allt-i-ett.
Sen att de får full koll på hela min privatekonomi… Får leva med det.
Har idag testat Alwy och Zlantar tyvärr så går det inte att ha Lysa som leverantör alt inte erbjuds eller att det kostar extra.
Jan Bolmesson har ett sidoprojekt som heter Spirecta och som har fokus på att ha överblick av inkomster och utgifter i sin hushållsekonomi.
Har planer på att köpa en årsprenumeration av Spirecta som kostar 1500 kr/per år. Fördelen med med Spirecta det finns olika typer av verktyg som kan användas för att kontrollera sin ekonomi samt att datan inte säljs vidare till tredje part, där av priset.
Jag kan återkoppla hur systemet fungerar när jag har inskaffat detta eller att ni kan kika på spirecta hemsida https://spirecta.se/