Behöver lite hjälp med att få mitt spenderande under kontroll.
Har idag ett kort på Everyday, men då det fullständigt saknar moderna funktioner så tänker jag avsluta det.
Jag söker därför ett kort som kan ge mig bättre kontroll på spenderandet/köpen/utgifterna. T.ex. genom notifikationer vid varje köp. Notifikationer via sms, email eller app spelar ingen roll, men det är bra om de t.ex. innehåller summan för köpet samt lite data kring hur mycket jag spenderat hittills månad/år samt saldo.
Länsförsäkringar bank har också en bra funktion i sin app. Där kan du välja datumintervall för din månad och kategorisera utgifterna. Om du använder ditt bank-kort i telefonen via Apple Pay så får du aviseringar varje gång du använder kortet men måste gå in i bankappen för att se hur mycket du spenderat hittills denna månaden. Vet inte om det finns något som fungerar ännu mer automatiserat men jag tycker det funkar bra med den kombon då jag ändå går in i bankappen dagligen. Utöver det rekommenderar jag starkt att någon eller några månader ta till gamla hederliga metoden med papper och penna. Det var en ögonöppnare för mej första månaden och andra månaden blev jag tävlingsinriktad med mej själv då jag inte ville skriva in onödiga köp i anteckningsblocket! Det är ju svårt att hålla i men om man vill få bättre koll och kapa onödiga utgifter är det en bra grej att göra med jämna mellanrum. Lycka till!
Har själv Nordea och har prövat appen. Är dock inte nöjd, så sjukt dåligt gränssnitt, etc.
Jag personligen kör enbart allt i Excel. Visst tar lite tid att bokföra allt.
Swedbanks Utgiftskollen tycker jag fungerar bra för det. Jag använder den med jämna mellanrum för att få lite koll. Den har många kategorier och ännu fler underkategorier.
Jag instämmer dock i att det kan vara givande att göra detta manuellt månadsvis i ett kvartal eller liknande, jag använde en speciell app för detta för som inte finns längre och när jag började göra det manuellt så hittade jag flera detaljer som jag tidigare missat.
Jag är inte HELT säker på vad du egentligen vill ha ut av detta, men:
Zlantar är ju gratis och ganska bra om man bara vill hålla koll på lite resultat på kontot och kanske se vad man har slängt slantarna på.
Vill du levla upp så kan man ju, som @Allinornothing sa, ha en liten excel. Alltid roligt att komma på lite fiffiga sätt att koppla ihop celler och man får chansen att skapa något personligt.
Vill du levla upp till grandmaster-nivå och få en total överblick på hela din ekonomi, se alla dina tillgångar, skulder och leka lite viktigpetter genom att bokföra ditt lördagsgodis så kan jag varmt rekommendera @janbolmeson’s Spirecta. Har inte använt det så länge, men det gav mig och min sambo en helt annan syn på vår ekonomi och fattade att vi inte var helt sämst, trots att vi kanske trott det innan!
Spirecta tar några timmar att komma igång med och det är kanske ingenting som man sedan sitter med dagligen men jag tror att på lång sikt kan det hjälpa de flesta att få kolla på vart pengarna tar vägen!
Vill bara flika in att inget är gratis bland tjänster på Internet. Om tjänsten erbjuds utan direkt kostnad betalar man med sin användning och delning av data istället.
Det brukar alltid vara en bra idé att läsa igenom användarvillkoren noga när man ska börja dela sina personliga uppgifter med en “gratistjänst”. Kanske extra mycket när de nyligen bytt ägare.
Jag har kikat på Zlantar, men är tveksam till dessa budget appar då en aktör helt plötsligt får tillgång till alla ens transaktioner (och ev bolån etc om man väljer det).
Några tankar kring denna integritets aspekt? Är det en relevant farhåga eller onödig rädsla och man lugnt kan använda Zlantar?
Jag använde Tink tidigare, när de hade tillräckligt med data så stängde de tjänsten för privatpersoner och började med andra typer av tjänster för företag. Kommer aldrig använda mig av en liknande tjänst igen, gör det hellre manuellt själv och behåller min egen data.
Väcker liv i den här gamla tråden. Tänker på några olika saker:
Har använt Spirecta men tycker att utvecklingen går för långsamt där och det är helt enkelt inte värt kostnaden i dagsläget. Alldeles för mycket handpåläggning och högt pris för att få till enkel utgiftskategorisering.
Nu med LLMs intåg så borde utgiftskategorisering bli enklare.
Håller med om att det bästa vore att kunna göra det själv i excel-variant. För att vara oberoende av att olika verktyg lägger ner / säljs / blir gisslan i något geopolitiskt trassel
Någon som har en bra lösning att dela med sig av? Öppen för det mesta i dagsläget…