Tips bra sätt få koll på rörig och spretig ekonomi?

Vi är familjs med två små barn och utgifterna har ökat markant senaste tiden och jag nu ingen koll hur vi ligger till ekonomiskt. Vi har två kreditkort med faktura, dessutom både jag och min fru varsitt bankkonto där vissa saker köpt på klarna eller direkt på bankkort. Vi har också ett tredje bankkonto där vi lägger över pengar för lite abonnemang och boende (avgifter lån å bostadsförening). Senast var våra kreditfakturor över vår budget och då vet jag inte ens hur mkt mer våra övriga utgifter är.

Min fråga: Har någon av ett tips på ett program eller liknande där man kan koppla alla sina kontor och kreditkort för att få en samhållen översikt över din ekonomi? Alternativt om man kan lägga in fakrueor pdf och printacreenade utlägg från banken. Orkar inte lägga in allt manuellt. Gärna också om man autamiskt kan få kategoriserad vad som gått till vad, nöje, mat osv. Förut fanns något som hette Tink som var bra men det finns nog inte längre.

Tacksam för era tips!

Zlantar gör detta. Automatisk koppling till bank. Vissa bankar har detta i sin app, till exempel Nordea.

2 gillningar

Jag hade förut Zlantar, men de ägs av Svea, som fortfarande satsar på ökad verksamhet i Ryssland. Trots löfte om avveckling. Så jag dumpade den.

Så tar gärna emot tips jag med.

2 gillningar

Har ni funderat på att fimpa kreditkorten och bara köra med bankkorten istället? Då slipper ni en faktor. När pengarna är slut på kort-kontot så är de slut.

Min bank (SEB) har automatiskt kategorisering på våra köp. Det finns säkert bättre program men det räcker för mig.

1 gillning

Ah. Tack för info. Jo jag tar också helst något icke ryskvänligt alternativ.

2 gillningar

Klarna-appen. Man länkar banker och kreditkort under “anslut tjänster” och sedan kan man få en översikt över konsumtionens kategorier under “betalningar” - “insikter”.

Svenska staten har också skapat en budgetapp:

Gissar att tråden kommer bli på det vanliga formatet “det var inte så jag menade” eller “jag bojkottar alla företag, länder, myndigheter och alla hobbyalternativ”.

För att förenkla min egna budget så bad jag kreditbolaget att sänka mitt kreditutrymme till ett belopp som jag tyckte att jag enkelt kunde betala med lönen. Det går också att sänka sitt kreditutrymme hos Klarna, det som kallas “köpkraft”. Det går också byta så att “betala direkt” är standard för alla köp på Klarna.

1 gillning

Dom flesta som hamnar där ni har hamnat har inte gjort någon budget överhuvudtaget. Nu vet jag inte om ni har någon budgetplanering, men om ni inte har det, rekommenderar jag att ni börjar där.

2 gillningar