Hjälp mig hur jag ska göra budget samt l
ära mig spara, har netto ca 40’ å pemgarna rullar, men vart?
Välkommen till forumet!
Det finngs många olika sätt att börja.
Jag skulle säga att börja med t.ex. din banks bankapp om de har något liknande utgiftskollen och börja ha koll. Sedan tror jag att budget är först steg 2 eller steg 3.
Ett annat sätt är att sätta igång ett automatiskt sparande till t.ex LYSA eller motsvarande. Sedan finns det många andra sätt också beroende på behov och situation. Men om du börjar där så är det två bra steg.
När jag ledsnade började jag med att kolla vad pengarna gick till.
Efter det gjorde jag en budget innehållande alla återkommande kostnader.
När jag väl hade budgeten kändes det lättare att ta beslut till vilka utgifter som behövde sänkas eller elimineras.
Det är viktigt att vara realistisk i sin budget, annars är man snart där och nallar på sparandet vilket skapar dåliga vanor.
Till sist såg jag till att ha en tillräcklig buffert. I mitt fall täcker bufferten 3 normala månader utan inkomst eller ett par riktigt tuffa utgifter.
Du menar nog buffert i detta stycke, men menar verkligen budget i styckena innan.
Bra initiativ! Jag tycker att Excel är bra till mycket. Förslag att börja med att mappa upp löpande fasta utgifter (hyra, studielån, bil, abonnemang etc.) - din nätbank är en bra källa till information.
När du har en bild av fasta och löpande utgifter har du bra möjligheter att titta närmare på var ni sas. läcker ekonomiskt, och vilken potential för sparande som finns (förslag att dessa pengar förs över till t.ex LYSA den 26:e varje månad)
Välkommen till forumet!
Du vill:
- Göra budget
- Lära dig spara
- Förstå vart pengarna tar vägen
Tre stora projekt.
Jag föreslår att vända lite på ordningen. Det blir lite långt men kan sammanfattas:
-Kassabok
-Vrida o vända på alla utgifter
-Fast månadssparande
-Buffert
-Investering
- Börja med att skriva en klassisk kassabok. Nyttan av detta tror jag inte kan underskattas. Skriv varje dag in de utgift du haft. Allt!
Kategorisera utgifterna. Fundera över hur viktig varje utgift är. Efter någon eller ett par månader har du nog rätt bra koll på vart pengarna tar vägen. Att fysiskt hantera varje utgift i skrivandet ger en tydligare mental bild över varje utgift och min tro är att bara detta gör att du mer ifrågasätter ditt spenderande. Vill du göra det ännu tydligare så betala så mycket du kan kontant.
Underförstått i din trådstart är att inkomsten mest ”försvinner” utan att det blir något kvar att spara.
-
Nästa steg kan därför vara att utifrån kassaboken fundera över vilka utgifter du enkelt kan skippa. Sen kan du manuellt föra över denna summa direkt när lönen kommer in eller sätta upp ett automatiskt månadssparande på en realistisk summa. Det manuella kan ha fördelen av att kännas som en belöning att du lyckas spara och typ ”OK, då har jag det här kvar att klara mig på resten av månaden”. Det finns också en fara att ”hoppa över” för att xxx. Du vet bäst.
-
Fortsätt skriva kassabok. Bara det gör att du mer aktivt funderar över varje utgift.
-
Börja spara till att fylla ut en buffert. Finns timtal att läsa på forumet om detta. Hur stor ska den vara? Vissa menar att den ska kunna täcka största oförutsedda utgiften man kan råka ut för och som behöver betalas med kort varsel. Vissa pekar på 3 månaders utgifter. Oavsett var du hamnar så ska pengarna in på ett bankkonto med fria uttag och gärna lite ränta.
-
När bufferten är fylld kan du fundera över målsparande (semester/bil). Hur mycket pengar behöver du när? Summa / tiden = månadssparande.
-
Slutligen är det dags att spara/investera med längre horisont. Här måste du fundera över vad du sparar till (syfte). När vill du kunna använda pengarna (tidshorisont)? Hur tålig mentalt är du för nergångar i kapitalet (50% börskrasch exempelvis)? Svaret på sista frågan är nog ofta ”mindre än du tror”
-
Lägg märke till att jag inte skrivit ”budget”. En sådan kan man såklart ha men det kan vara svårt planera livet. Däremot kan sådan vara bra för att se hur stora fasta och nödvändiga utgifter man har och sen förstå hur mycket man kan lägga på annat. När sparandet fått sitt först såklart.
Läs gärna ”börja här”-delen på forumet.
Starta Isk och köp länsförsakringar global index är en bra start. Avanza zero är bra gratis fond.
Försök att spara 10% av inkomsten är en bra start och bygg vidare.
Finns mycket bra tips på portföljer här på forumet
Mvh
Jag har själv aldrig varit så mycket för budgetar, även om jag jobbar med sådana. Min normala metod är att fastställa ett spendertak. Baserat på att jag allmänt har koll på ekonomin har jag tittat efter hur mycket som brukar gå åt per månad. Så länge den nivån är stabil har jag varit nöjd med det. När den börjar öka har jag sett över och vid behov vidtagit olika åtgärder.
Hej och tack har Lysa.
För att se vart pengarna tar vägen kan jag rekommendera en “budget-app” såsom Zlantar. Är gratis, går igenom alla utgifter och därefter kan man kategorisera.
Likaså gillar jag budgetfunktionen där den automatiskt drar ett snitt för respektive kategori över det senaste året. Går därefter att ändra vid behov.
Vissa bank- appar har liknande funktionalitet, men inte alls lika detaljerat och samtidigt överskådligt.
Tack, ska testa den. Visar den olika banker?
Lägg in en automatisk överföring direkt när lönen kommer innan pengarna hinner rulla iväg. Parkinsons lag.
Som Nikes slogan, just do it.
Tack har redan överföring, men kanske för liten?
Ja, du väljer själv vilka banker du vill koppla till appen. Har för mig att du kan koppla två banker i gratisversionen.
Testa idag och det var en!
Har du koll på dina fasta utgifter?
Börja där annars.
Hej och tack för input, har ingen koll just nu då jag haft leasing bil och inlösen samt dubbla hyror, tror det ska gå vägen med alla fina inputs jag fått här i forumet,.