Samskapa ett ännu enklare sätt att komma igång med privatekonomi än avs. #99

Tjabba!

Jag har en kompis som bett mig om en checklista för att komma igång med privatekonomi, med lite referenser och “läs mer”-material så att hon kan ta sig vidare själv. Framförallt vill jag ha hjälp att samskapa en ännu lättare sätt att komma igång med privatekonomin än att bara lyssna på #99. Fyll jättegärna på, så uppdaterar jag listan.

1. Starta ett konto på Avanza.
  2. Starta ett sparkonto+ genom att söka på “Sparkonto” på Avanza.
  3. Bestäm hur mycket pengar du ska ha i din buffert. Bufferten ska kunna täcka oförutsedda utgifter, och eventuellt inkomstbortfall. Här sparar du alla pengar som ska användas inom 2 år, typ reskassa, också. En vanlig summa är 1-3 månaders utgifter + målsparande.
  4. Sätt in det du bestämde i punkt 3 på ditt sparkonto+.
  5. Starta ett konto på Lysa.
  6. Starta ett ISK-konto.
  7. Bestäm hur mycket pengar du kommer att behöva inom 3-9 år. Det kan vara planerade resor, planerat bostadsköp och så vidare.
  8. Sätt fördelningen på ditt första ISK-konto till 60% aktier och 40% räntor.
  9. Starta ett ISK-konto till. Sätt fördelningen till 90% aktier och 10% räntor.
  10. Sätt in resten av pengarna på det andra ISK-kontot.
  11. Månadsspara så mycket du vill, och fyll på bakifrån i den här listan. Använder du pengar i bufferthinken kan du fylla på med ditt månadssparande, eller från ISK-konto nummer 1.
  12. Live long and prosper.

Läs mer:
Avsnitt 99 →
Avsnitt 190 →

Har säkert missat saker här, eller tänkt galet. Fyll jättegärna på, så uppdaterar jag listan löpande. Förhoppningsvis kan vi komma fram till en lista som kan hjälpa fler att komma igång!

8 gillningar

Ett väldigt bra och enkelt sätt att hjälpa någon att komma igång! :slight_smile:

2 gillningar

Jättebra initiativ!
Jag tänker att pensionen kan vara med i en komma-igång för privatekonomin. Det kan säkert vara värt en egen checklista. Jag skulle själv t.ex. gärna ha en checklista för hur jag går igenom tjänstepensionen.

Samt PPM och att man ska välja AP7 SÅFA?

Vore kanske bra att sektionera checklistan under rubriker för respektive hink-namn?

6 gillningar

Visst fan! Får skylla på att jag är 24. :zipper_mouth_face: Vad skulle kunna vara med, förutom att byta till AP7? Typ gå in på minpension?

Funderade lite på det, men är rädd att den ska kännas för mastig då. Men kanske inte är någon dålig idé!

1 gillning

Se till att ha tjänstepension!

2 gillningar

Ja precis. Minpension måste väl “aktiveras” för att det ska börja samlas info där?

Sen vet jag inte vad det finns för åsikter om privat pensionssparande och om det ogillas? Jag tänker på sådana låsta pensionskonton och där man sen betalar skatt när man ska ta ut dem. Kanske då ha med en “anti-check”, att inte välja ett sånt? Eller är de bra att ha?

Sen tycker jag att tjänstepension är så pass komplicerat att det vore skönt med en RT-certifierad checklista “gör så här”… :slight_smile:

Jag är strukturfascist och gillar att sortera in saker…

1 gillning

Typ fondförsäkring i så stor utsträckning som möjligt i tjänstepensionen istället för tradionell försäkring. Finns ju entrelösningar hos de flesta som är helt okej, annars bara välja billigaste globalfonden.

Småspararguiden har en bra guide för detta.

1 gillning

Bra iniativ, har själv tänkt att göra något liknande.

Kompletterar din lista med några av mina tips:

• Flytta bolån till SBAB, bra räntor utan förhandling och motkrav
  • Starta sparkonto hos nischbank med insättningsgaranti, annars har SBAB helt ok ränta också
  • Gå in på min pension och se vad du har för pensioner
  • Flytta alla flyttbara tjänstepensioner till Avanza eller Nordnet (som ej har skalavgifter)
  • Om du har kollektivavtalad tjänstepension, se över vilka fonder du har och byt till billig global indexfond. Flytta om möjligt traditionella till Alecta.
  • Inget måste att skaffa Avanza eller Lysa, går att köpa billiga indexfonder hos vanliga banker också om det känns bättre.
  • Placera 1-3 månadslöner, samt stora planerade utgifter 0-5 år på sparkontot, resten i global indexfond.
2 gillningar

Många bra förslag! :slight_smile:

1 gillning

Tänk igenom din risktolerans.

2 gillningar

Det viktigaste är att verkligen göra det, spara alltså!

Sparandet ska dras från kontot när lönen kommer. Om man väntar och ser hur mycket man har kvar innan nästa lön kommer finns risken att alla pengar tar slut!

2 gillningar

Hur skulle man kunna formulera det på ett sätt som gör att det blir något man kan göra - och för någon som aldrig investerat tidigare?

Jag hade svårt att komma igång så jag delade upp det i delmål. Det hade kanske varit bättre att komma igång snabbare, men jag ville komma in i det utan stress och känna att jag uppnått något efter varje delprojekt.

1. Spara undan en buffert (hade jag redan)
  2. Börja månadsspara lite på isk på Avanza eller liknande, bara för att komma igång. Använd modellportfölj.
  3. Välj billiga indexfonder i tjänstepension.
  4. Kolla årliga avgifter på tjänstepension och flytta till billigare alternativ.
  5. Skapa EN årsbudget och dra ner på onödiga fasta kostnader.
  6. Öka automatiska månadssparandet.
2 gillningar

Varför ska man ha sparkonto på Avanza om man ändå inte ska ha något annat där? Nja

3 gillningar

Finns det någon annanstans där det är enklare? Använder Avanza själv för att jag har annat där, och tyckte processen var så enkel.

Jag kör Santander, funkat smidigt, okej app. 0,75% ränta.

2 gillningar

Inkluderar du då även processen att skapa ett konto? Jag har mina sparkonton på Avanza också men det är ju för att jag har annat där redan så halva jobbet är redan gjort och jag får allt samlat.

Skulle jag idag inte ha någonting och bara skulle skaffa ett sparkonto skulle jag gå direkt till någon som har detta utanför avanza för bättre ränta.

Superbra idé!

Du menar på LYSA? Förtydliga!

Tips om att döpa dem på ett bra sätt också, kontona alltså, “kort/mellan/lång sikt” eller kanske än hellre “1-3/3-5/5-10 års sikt” för annars glömmer åtminstone jag vilken fördelning som är vilken…

Det där kan nog också skrivas lite mer lättförståeligt. Det e ju inte i listan man fyller på ngt, utan i kontona som skapats enligt checklistan?!

Det där är ju vad sparkonto+ på Avanza har fungerat som för mig. Men kanske finns bättre alternativ idag, för sparkonto±räntan sjunker mest hela tiden tycker jag.

1 gillning

Kanske lägga till att man ska bestämma sig för hur man sparar/investerar framöver? T.ex bestämma att det ska vara xxxx kr varje månad, så att det blir en rutin och tydlig målsättning.

Också lägga in att årligen se över sparandet?

1 gillning

Den där är guld och kan ju också utökas till att handla om att “se över generellt”, då alla abonnemang, försäkringar etc av olika slag verkligen kan ligga och dra onödigt höga kostnader i onödan. DET önskar jag att jag hade förstått som ung, för då kanske det vore lättare för mig att faktiskt “bara göra det” idag.