Tjabba!
Jag har en kompis som bett mig om en checklista för att komma igång med privatekonomi, med lite referenser och “läs mer”-material så att hon kan ta sig vidare själv. Framförallt vill jag ha hjälp att samskapa en ännu lättare sätt att komma igång med privatekonomin än att bara lyssna på #99. Fyll jättegärna på, så uppdaterar jag listan.
- Starta ett konto på Avanza.
- Starta ett sparkonto+ genom att söka på “Sparkonto” på Avanza.
- Bestäm hur mycket pengar du ska ha i din buffert. Bufferten ska kunna täcka oförutsedda utgifter, och eventuellt inkomstbortfall. Här sparar du alla pengar som ska användas inom 2 år, typ reskassa, också. En vanlig summa är 1-3 månaders utgifter + målsparande.
- Sätt in det du bestämde i punkt 3 på ditt sparkonto+.
- Starta ett konto på Lysa.
- Starta ett ISK-konto.
- Bestäm hur mycket pengar du kommer att behöva inom 3-9 år. Det kan vara planerade resor, planerat bostadsköp och så vidare.
- Sätt fördelningen på ditt första ISK-konto till 60% aktier och 40% räntor.
- Starta ett ISK-konto till. Sätt fördelningen till 90% aktier och 10% räntor.
- Sätt in resten av pengarna på det andra ISK-kontot.
- Månadsspara så mycket du vill, och fyll på bakifrån i den här listan. Använder du pengar i bufferthinken kan du fylla på med ditt månadssparande, eller från ISK-konto nummer 1.
- Live long and prosper.
Läs mer:
Avsnitt 99 →
Avsnitt 190 →
Har säkert missat saker här, eller tänkt galet. Fyll jättegärna på, så uppdaterar jag listan löpande. Förhoppningsvis kan vi komma fram till en lista som kan hjälpa fler att komma igång!