Samskapa ett ännu enklare sätt att komma igång med privatekonomi än avs. #99

Finns ett antal som ger lite högre ränta, använder själv Santander, 0,75% för tillfället.

1 gillning

Fantastiskt initiativ!
Jag tycker dock det kan förenklas. Framförallt tänker jag på processen att starta ett konto på Avanza bara för att komma åt några tiondelars procentenheter ränta. I dagens läge var räntan 0.6%, efter skatt blir det 0.42%. Givet att personen som ska få listan är i vår ålder, tänker jag att den omedelbara bufferten knappast överstiger 50k, vilket isåfall genererar ca 200 kr/år. Visst, det är också pengar, men frågan är om det är där krutet ska läggas.

Motförslag med fokus på att hålla det till en ny aktör:

1. Bli kund hos lysa (http://lysa.se)
  2. Öppna tre konton: ett med 20% aktier (lågrisk), ett med 60% aktier (mellanrisk) och ett med 90% aktier (högrisk).
    Syftet med dessa tre är att sprida risken utifrån när pengarna behövs. Första kontot avser pengar du tänker behövs inom 1-3 år, andra 4-7 år och det sista 8 år och framåt.
  3. Om du har pengar över, fyll upp respektive konto. Börja med de pengarna som behövs tidigast, men unna dig att lägga lite i varje. Se till att du alltid har pengar på ditt vanliga bankkonto (eller separat konto som du lätt kommer åt) så du klarar 3 månaders utgifter innan du fyller på dina lysa-konton.
  4. Starta ett månadssparande så respektive konto fylls på. Storlek beror på situation, men totalt 10% av lönen är ett vanligt riktmärke. Fördelningen mellan konton beror på situation – har du stora sparmål i närtid (boende, bil, giftermål), bör en klar majoritet ligga i lågriskkontot.
  5. Se pengarna växa, fyll på stötvis om det finns pengar över (skatteåterbäring etc.) och öka månadssparandet när lönen höjs eller du känner att du klarar att lägga undan mer än nuvarande nivå. Lycka till! :slight_smile:
2 gillningar

Är det underförstått i hela den här tråden att man redan skall ha gjort det som är mest grundläggande av allt när man “kommer igång”? Jag tänker då på saker som att räkna ihop vad ens fasta kostnader är per månad, och skaffa sig åtminstone en uppfattning om de rörliga?
Detta måste ju vara steget innan att bestämma buffert, för utan att veta hur mycket pengar som kommer in och ut månatligen så saknar man ju helt underlag att fatta några beslut.

Så steg noll bör vara att helt enkelt att sätta sig med excel eller papper+penna+miniräknare och räkna sina pengar in/ut.

4 gillningar

Att det finns några steg noll var jag också inne på när jag skrev ovan.
Att komma igång med privat ekonomi behöver inte nödvändigtvis betyda att man börjar med noll kronor tänker jag.
Att då exempelvis starta ett 90/10 konto före man tänker igenom ens rikstolerans, och tro att allt blir frid och fröjd tycker jag är att börja i fel ände.