Jag är tyvärr duktigt oekonomisk med höga utgifter från min relativt schyssta lön. Men skulle vilja förändra detta och hantera min ekonomi bättre!
Jag jobbar som utvecklingsledare på kommun och tjänar 44500 före skatt. Får ut strax över 30000. Försökte investera ett sparkapital i fastighetsaktier sent under pandemin då, det gått så bra för “alla andra” men misslyckades totalt och har förlorat ca. 15000 kr.
Försöker nu hämta mig från misslyckandet och spara någon tusenlapp i månaden i ett par mindre riskabla fonder.
En stor del av mina utgifter består av mat/utemat(!), barnens omkostnader samt bensin, frånsett ränta och amortering på litet hus och en bil. Min övriga ekonomi hade troligen beskrivits som ogenomtänkt och att jag i stort sett gör av med det jag får in, på allt möjligt såsom nöjen/hobbys/inredning/resor/prenumerationer… Inte helt utan ett mått av skam.
Finns det fler i forumet som i utgångsläget känner igen sig? Tips/råd och pepp för att bryta mönstret?
Gratulerar till en bra självinsikt och glad att du skriver ett inlägg om råd. Först bör jag nämna att dina misslyckanden puttar dig i riktningen för att lyckas.
Vi har samma inkomst och du behöver inte öka den för att få pengar över. Det enda du behöver göra är att byta tänk och inse att det mesta du köper i grunden är onödig konsumtion, du ersätter oftast något som redan funkar eller köper något som kommer ligga på hyllan.
Fundera på vart du får ut mest av dina pengar, och bestäm dig för att spendera ordentligt på bara just det. Kanske gemensamma aktiviteter med dina barn, kanske någon hobby du är riktigt dedikerad till eller kanske tjänster som förenklar vardagen. Vad spelar inte så stor roll, men bestäm att inom det området får du spendera mycket pengar, säg dubbelt eller tre gånger så mycket som du gör idag.
Med det beslutat kan det kännas lättare att dra in på allt annat.
”Behöver jag verkligen både Viaplay och Netflix? Nej, jag borde ju lägga pengarna på mitt spenderarområde istället.”