Jag är tyvärr duktigt oekonomisk med höga utgifter från min relativt schyssta lön. Men skulle vilja förändra detta och hantera min ekonomi bättre!
Jag jobbar som utvecklingsledare på kommun och tjänar 44500 före skatt. Får ut strax över 30000. Försökte investera ett sparkapital i fastighetsaktier sent under pandemin då, det gått så bra för “alla andra” men misslyckades totalt och har förlorat ca. 15000 kr.
Försöker nu hämta mig från misslyckandet och spara någon tusenlapp i månaden i ett par mindre riskabla fonder.
En stor del av mina utgifter består av mat/utemat(!), barnens omkostnader samt bensin, frånsett ränta och amortering på litet hus och en bil. Min övriga ekonomi hade troligen beskrivits som ogenomtänkt och att jag i stort sett gör av med det jag får in, på allt möjligt såsom nöjen/hobbys/inredning/resor/prenumerationer… Inte helt utan ett mått av skam.
Finns det fler i forumet som i utgångsläget känner igen sig? Tips/råd och pepp för att bryta mönstret?
Gratulerar till en bra självinsikt och glad att du skriver ett inlägg om råd. Först bör jag nämna att dina misslyckanden puttar dig i riktningen för att lyckas.
Vi har samma inkomst och du behöver inte öka den för att få pengar över. Det enda du behöver göra är att byta tänk och inse att det mesta du köper i grunden är onödig konsumtion, du ersätter oftast något som redan funkar eller köper något som kommer ligga på hyllan.
Fundera på vart du får ut mest av dina pengar, och bestäm dig för att spendera ordentligt på bara just det. Kanske gemensamma aktiviteter med dina barn, kanske någon hobby du är riktigt dedikerad till eller kanske tjänster som förenklar vardagen. Vad spelar inte så stor roll, men bestäm att inom det området får du spendera mycket pengar, säg dubbelt eller tre gånger så mycket som du gör idag.
Med det beslutat kan det kännas lättare att dra in på allt annat.
”Behöver jag verkligen både Viaplay och Netflix? Nej, jag borde ju lägga pengarna på mitt spenderarområde istället.”
Upprepa för alla onödiga utgifter. Förhoppningsvis klarar du inte av att öka dina kostnader inom ditt utvalda område mer än vad du kan lura dig själv att du måste spara till det.
Du kommer garanterat få en himla massa bra råd/tips/idéer på det rent ekonomiska planet, så jag tänkte kasta in en tanke som slog mig i samma stund jag satte ögonen på ditt inlägg.
Och eftersom du ber om hjälp att:
…så tänkte jag bidra med det jag tänker.
Du skriver:
och det jag reagerar på är ÄR och OEKONOMISK som du dessutom gett dig själv som nick när inne.
Eftersom jag gått från att ha varit den mest negativa människan jag nånsin känt till… nått ganska långt från det just genom att bryta mönstret av att identifiera mig med det jag önskade förändra, så ber jag dig fundera över om du 1) kanske ska byta till ett nick som inte bekräftar den identitet/egenskap som du så uppenbart vill bort från?
Och 2) försök upptäck när du talar om dig som oekonomisk i ÄR-termer. Om så bara säga ‘jag har varit’ gör stor skillnad, även om ‘det var för fem minuter sen’. I denna stunden, när du skriver detta, så ÄR du det inte. (Tänker jag. Åtminstone.)
Orden vi väljer spelar enormt stor roll och bidrar till att skapa den verklighet vi lever i, så jag utmanar dig att reflektera lite över det. Och önskar i stort lycka till i övrigt också - att du skriver här är ju ett stort steg på vägen bara det!
Kanske lite klyschig, men har haft den som skärmbakgrund i flera år på min mobil. En liten påminnelse att man ofta klarar av mer än man tror och att även små förändringar kan ge resultat.
Du är helt klart i ett bra startläge och som redan nämnts, börja stolpa upp inkomster och utgifter för varje månad.
Fokusera på det som är viktigt för dig och det som får dig att må bra!
Dra sen ner på onödiga saker, och våga förhandla eller byta bolag för el, bank, streaming, tidningar, internet, telefon, försäkringar och så vidare. Det finns ofta rejäla slantar att kunna lägga på det du verkligen vill att de ska läggas på!
Har själv gått från halvdålig ekonomisk koll, till tillräckligt bra koll sen i våras. Så det går att lära sig!
Det finns en annan tråd i forumet om att betrakta sin ekonomi i sin helhet, en balansräkning. Så länge dina skulder minskar och dina likvida tillgångar (fonder, aktier, sparkonto - jag räknar medvetet bort värdet av din bostad här) ökar så går du åt rätt håll. Se till att du har detta positiva kassaflöde på plats så kan du sänka ångesten över att du är ”oekonomisk” med pengarna som blir kvar där emellan.
Spara/investera: Betala alltid dig själv först för det positiva bidraget till din balansräkning. Bestäm hur stor del av din inkomst som ska gå till sparande/investerande varje månad. Gör denna överföring automatiskt direkt när lönen kommit. Bestäm ett belopp som du vet du kan hålla varje månad, hellre för lågt än att misslyckas var tredje månad. Sedan kan du successivt öka detta.
Investera: Låter som att du är inne på rätt spår nu. Välj en billig och bred indexfond globalt eller Sverige. Investera ska för de flesta av oss vara enkelt, tråkigt och stressfritt. Vill du avsätta lite pengar till en ”lekhink” så gör det.
Pengar du kan behöva närmaste åren åker in på en buffert, övriga i ditt långsiktiga fondsparande. Håll fingrarna borta från det senare!
Amortera bort billån innan du börjar investera, eller lägg i alla fall en betydande del dit.
Nästa steg blir då att börja styra upp hur du spenderar så att du ytterligare kan öka dina investeringar och slappna av i en löpande känsla av kontroll.
Här är några tips från mig:
Gör den sammanställning som Pareto föreslagit. Viktigt att förstå mer i detalj var dina pengar tar vägen. (Det kanske du redan gör?)
Gör några enkla snabba besparingar och ge dig själv lite cred. Detta är en process som kan få ta lite tid!
Jag gissar att det finns två stora områden för besparingar: Mat och ”onödig konsumtion” (inredning, mode, prylar, vissa resor)
Mat: Sluta äta lunch ute. Kanske matlåda 4 av 5 dagar, lunch med kollegorna på fredagen?
Mat: Gör en meny och veckohandla. Hitta 1-2 billiga maträtter som du/ni lagar lite oftare än de dyrare.
Onödig konsumtion: Här finns ofta rejält att spara om det kryper in små inredningsdetaljer eller nya kläder/prylar varje månad. Kan du säga en budget på max X kr per månad för detta?
Onödig konsumtion: Vad händer om du inför en karensperiod på en vecka innan du köper något nytt? Säg inte nej till dig själv men skjut köpet en vecka eller till nästa månad. Känns det lika viktigt då? Det är få saker man inte överlever utan ännu en månad.
Prenumerationer: 1-3 streamingtjänster bör man klara sig med. Prenumerationer på konsumtionsartiklar är ofta inte en god idé. Bort med dom!
Läs eller lyssna på ”Your Money or Your Life” för positiva perspektiv på ett mer sparsamt beteende. Kan hjälpa din attityd till hur du sparar/spenderar. Läs några inlägg hos ”Mr Money Mustache” för perspektiv på spara/spendera. Du behöver inte vilja bli ekonomiskt oberoende
A och O är att ta reda på vart pengarna går och styra om de onödigaste bitarna till sparande istället. Ekonomi handlar inte om att plåga dig själv och svära dig av med nöje. Ekonomi handlar om att få mycket för pengarna. Du växlar ju en massa tid för att tjäna pengarna så att kasta bort pengarna hejdlöst är också att kasta bort din tid hejdlöst.
Fastigheter 2022 har inte gått bra nej. Jag har förlorat mycket mer än 15k på mina, men skulle vilja kontra med att du kan se det som bra läropengar. 15k i vasken när du har ut över 30k i månaden är surt, men inte katastrof. Hellre 15k nu än 150k om fem år t ex.
I ett första steg så tror jag det är viktigt att förstå innebörden av pengar. För att kunna förstå värdet av en krona så underlättar det att kunna ställa det i relation till något annat. Istället för att värdera saker du konsumerar i pengar, så försök istället att värdera det gentemot saker som inte är lika abstrakta som pengar i sig.
Exempel som jag använt:
Öl (50 kr/st)
Arbetade timmar (100 kr/h)
Godispåsar (10 kr/st)
(OBS ej inflationsjusterat )
Mitt tips för att bli mer ekonomisk är att systematiskt sätta av pengar för framtida behov. När du ser hur mycket pengar du kommer behöva framöver är det kanske lättare att låta bli att spendera dem på “onödiga saker”.
Vad du ska sätta av till vet bara du, men det kan ju vara en semester nästa sommar, en ny teve om fem år, en ny bil om tre, en takomläggning om 20, eventuella veterinärräkningar, att hjälpa barnen med lägenhet i storstan, etc, etc.
Gör en uppskattning av hur mycket du behöver för respektive utgift och hur mycket du behöver spara per månad.
Man kan skapa separata sparkonton/fondkonton för varje sak eller hålla koll på annat sätt. Du kommer garanterat känna dig ekonomisk i alla fall, och du kommer ha råd när utgiften väl kommer.