Hej. Ny på forumet och på den här typen av sparande, så kan behöva goda råd.
Jag ska skiljas, vilket utöver allting annat också är en privatekonomisk käftsmäll.
Lång historia kort så kommer jag ha svårt att få ihop min löpande månadsbudget. Kommer gå 1500 back per månad, som jag får ta från sparpengarna. Men hade egentligen behövt ytterligare 1000-2000 i månaden.
Å andra sidan kommer jag att lämna med ett helt okej kapital. Efter att ha dragit bort flyttkostnader, satt av en okej buffert (som inte kommer fyllas på under överskådlig tid - har inte råd att spara), satt in en klumpsumma till pensionen så jag kan strypa mitt månadssparande som jag inte har råd med, köpt en begagnad bil (Yes, bil är nödvändigt. Har idag leasing som min fru kommer ta över) med mera kommer jag ha cirka 100 000 kronor över.
Så min fråga är:
Hur kan jag använda 100 k för att på bästa sätt skapa utrymme i min löpande månadsbudget?
Det effektivaste alternativet är ju att bara ta några tusen från kontot varje månad och leva på, men det går rätt snabbt att bränna igenom pengarna då, och vad gör jag sen?
Jag kommer flytta till hyresrätt, så kommer inte ha något bolån att amortera av.
Har funderat på att betala av mitt CSN, men eftersom jag bara kan lösa halva skulden verkar det som att det inte påverkar månadskostnaden, bara att jag får kortare återbetalningstid.
Kan ju sätta det i fonder, vilket väl borde ge ca 7000 per år? Men då är 100 k låsta på obestämd tid - och har förstått att fonder inte är rekommenderat för kortsiktigt sparande.
Har förstått att det finns sparkonton där man kan låsa pengarna säkert med 2-3 procents ränta, men känns inte som det blir särskilt mycket pengar på kort sikt? Och det är kort sikt som är relevant för mig här, tyvärr.
Tar gärna emot tankar och idéer?