Hur använda 100 000 för att skapa utrymme i månadsbudgeten?

Hej. Ny på forumet och på den här typen av sparande, så kan behöva goda råd.

Jag ska skiljas, vilket utöver allting annat också är en privatekonomisk käftsmäll.

Lång historia kort så kommer jag ha svårt att få ihop min löpande månadsbudget. Kommer gå 1500 back per månad, som jag får ta från sparpengarna. Men hade egentligen behövt ytterligare 1000-2000 i månaden.

Å andra sidan kommer jag att lämna med ett helt okej kapital. Efter att ha dragit bort flyttkostnader, satt av en okej buffert (som inte kommer fyllas på under överskådlig tid - har inte råd att spara), satt in en klumpsumma till pensionen så jag kan strypa mitt månadssparande som jag inte har råd med, köpt en begagnad bil (Yes, bil är nödvändigt. Har idag leasing som min fru kommer ta över) med mera kommer jag ha cirka 100 000 kronor över.

Så min fråga är:

Hur kan jag använda 100 k för att på bästa sätt skapa utrymme i min löpande månadsbudget?

Det effektivaste alternativet är ju att bara ta några tusen från kontot varje månad och leva på, men det går rätt snabbt att bränna igenom pengarna då, och vad gör jag sen?

Jag kommer flytta till hyresrätt, så kommer inte ha något bolån att amortera av.

Har funderat på att betala av mitt CSN, men eftersom jag bara kan lösa halva skulden verkar det som att det inte påverkar månadskostnaden, bara att jag får kortare återbetalningstid.

Kan ju sätta det i fonder, vilket väl borde ge ca 7000 per år? Men då är 100 k låsta på obestämd tid - och har förstått att fonder inte är rekommenderat för kortsiktigt sparande.

Har förstått att det finns sparkonton där man kan låsa pengarna säkert med 2-3 procents ränta, men känns inte som det blir särskilt mycket pengar på kort sikt? Och det är kort sikt som är relevant för mig här, tyvärr.

Tar gärna emot tankar och idéer?

Hej! Beklagar den tråkiga sitsen, hoppas något gott kommer ur detta så småningom.

Jag skulle fokusera allt som går på att antingen höja dina inkomster, eller om möjligt minska dina utgifter. Byta jobb, skaffa extraknäck, studera för att höja din kompetens, vad som behövs. Oavsett vad du gör med dina 100k kommer det inte hålla i längden om budgeten går minus varje månad.

På kort sikt när du landar i allt skulle jag helt sonika ta 1500 från dina 100k varje månad för att få det att gå ihop. Det finns ingen investering som riskfritt kommer ge dig tillräckligt med extrapengar för att kunna leva på, utan då måste du ta risker och då kan hela kapitalet ryka.

Stort lycka till!

4 gillningar

1500 känns spontant som det borde gå att skära ner. 5000 vore svårare, men med något abonnemang som kan tas bort och typ blodpudding till middag ett par dar i veckan känns det inte omöjligt. Finns det något svängrum alls?

2 gillningar

Välkommen!

Tråkig situation, hoppas du mår bra ändå.

Jag skulle inte lägga något extra på CSN. Betala endast in det du måste.

Gällande att få back. Vart går pengarna? Är det hyran? Vet ju inte vad du har för inkomster och utgifter, men det är ju detta gap du måste stänga till en början. Sen ska du givetvis gå plus.

Så, kan du säga något mer kring vad du får in och vart pengarna ska gå?

Dina 100k. Börja med att sätta av större del på 3-månaders fasträntekonto. Se till att ha tillräckligt tillgängligt så resten är “låsta” 3 månader i taget. Välj återbetalning var tredje månad så du kan välja hur mycket som ska fortsätta ligga på ränta.

Är inne på samma spår som tidigare skribenter. Gör allt du kan för att sänka utgifterna och/eller höja inkomsterna.

Spara extrapengarna som buffert, inte som del av en löpande månadsbudget. En fet tandläkarräkning eller ett trasigt kylskåp måste kunna gå att betala. Livet händer!

Om utgifterna är större än inkomsten så kommer inte 100k påverka budgeten på ett bestående sätt. Bara temporärt plåster.

Bara att balasera inkommande och utgående pengaflöde. Under tiden innan det är åtgärdat så får dina 100k agera buffert och/eller hantera underskottet.

Rimligen så ska du inte skicka in några pengar på pensionen heller för den delen.
Går du underskott nu, så kan du inte spara för framtiden heller.

1 gillning

Hur länge förväntas du behöva använda dessa 100k?

Om du använder 1,5k/mån så räcker 100k i ca 5,5 år.

Om du använder 3,5k/mån räcker 100k i ca 2,3 år.

Är det rimligt och troligt att din ekonomi kommer se likadan ut framgent eller är detta en övergående situation?

1 gillning

Varför skulle pengarna vara låsta?

I fonder skulle pengarna inte generera 7% varje år.

De skulle ge 7% per år i snitt, förutsatt fortsatt utveckling.

Det är en väldigt stor skillnad mellan dessa.

1 gillning

Hur mycket tjänar du och hur mycket har du i utgifter per månad? Skulle du kunna skiva ner din utgifter så går det nog lättare att ser var det läcker. Boende och mat går ju att spara en hel del på om man är villig att downsiza / äta billigare/ inte äta ute. Optimalt vore ju att både höja lönen och sänka kostnaderna.

1 gillning

Stort tack för stöd och goda råd. Då vet jag att jag ska ändra fokus och främst titta på hur jag kan minska utgifter. Många budgetposter är uppskattningar, så där går säkert att skruva på en del.

1 gillning

Jag tror du måste sätta dig ned och gå igenom alla utgifter du har, för att få en detaljerad helhetsbild.

Om jag förstår dig rätt, när allt är klart så räknar du med att ha 100.000kr tillgängligt i buffert samt att du varje månad har ett underskott på ca. 1.500kr/månad.

Du kan ju såklart nalla av de 100.000kr du har tillgängligt, det är inte en långsiktig lösning men kan hjälpa dig under tiden du söker efter mer permanenta lösningar. Enklast är såklart att börja se över utgifter och vad man kan strypa där.

1. Vad har du för möjligheter gällande boende? Finns det t.ex. billigare boende tillgängligt?

2. Vad har du för fasta kostnader som du kan skära ned på? Har du t.ex. Netflix/Spotify etc. som du kan säga upp?

3. Att gå -1500kr/månad samt äga en bil ser jag som en stor risk. Vad händer om du behöver service/reparation som du inte räknat med?

4. Kan du ansöka om nedsättning av studielånet? Gissar att det skulle gå att söka under “synnerliga skäl” - där kanske det finns lite att hämta.

Lycka till!

Lägg in din budget här så kan vi guida dina uppskattningar.

2 gillningar

På kort sikt, men glöm inte att också titta på hur du kan öka dina inkomster. Särskilt om du redan nu är i en situation där det känns svårt att minska utgifter.

Det bästa är självklart att göra båda sakerna. Något som funkat för mig är att sätta en tidsgräns. Mentalt känns det lättare att både tokspara och försöka hitta extra pengar samtidigt.

Bonus; om mycket pengar ryker genom AW, utekväll med kompisar osv sparar man dubbelt om man vid de tillfällen jobbar över, rensar källare för att kunna sälja på blocket eller går en burksamlarrunda. Trist? Absolut! Därav tidsgränsen.

Då tiden är slut behåller man de vanor som inte sved så mycket att applicera .

På forumet finns flera trådar om att spara på smått och stort i vardagen.

Jävligt konkurrensutsatt verksamhet, skulle inte satsa på den. :wink:

1 gillning